N Nisken skrev:
Storleken på huset är däremot irrelevant för val av teknik, har du ett jättehus behöver du fler än en pump oavsett teknik.
Vi har en (1) Nibe F1345 som värmer upp 1000 kvadrat + varmvatten till allmänna duschar. Så jag tror det behövs ganska stora hus innan du behöver flera bergvärmepumpar i alla fall ;)
 
Du har två kompressorer, så det är ju nästan som två värmepumpar... :)
 
useless useless skrev:
Comfortzone och IVT har haft ett tätt samarbete i många år.
Hur saker och ting är nu för tiden vet jag inte, och men har för mig jag läste på Värmepumpsforum för ett antal år sedan om att det var Comfortzones saker i Niben, men det kanske har utvecklats till även IVT, jag vet faktiskt inte....
(Är du Purjo i Värmepumpsforumet?) :)

Kollade profilen både här och där... ;)

Har alltid tyckt du har alltid en massa matnyttigt att komma med, och vet vad du pratar om! :)
Så namnet du valt här är verkligen inte "useless" i mina ögon iaf.
 
Redigerat:
  • Gilla
Agi
  • Laddar…
R raffe1234 skrev:
Borrhålet, även kallad energibrunnen, laddas när solens strålar når marken och värmer upp berggrunden. I ett rätt dimensionerat borrhål kan därmed energin inte ”ta slut
Det är en sanning med modifikationer. Solstrålen värmer bara det yttersta skiktet i marken, kanske ett par meter ned. I det djupet finns nästan ingenting kvar av den årliga variationen vid markytan.Borrhålet är mycket djupare, oftast 100-150 m. Solen och de översta två metrarna har ingen betydelse.
Var kommer då värmen ifrån? Från omgivande berg. Varje borrhål omges av en cylindrisk kropp som dräneras på värme av borrhålet. Cylindern har en temperaturprofil med lägst i mitten (vid borhålet) och stigande utåt mot omgivande berg. Cylindern blir större med tiden tills en viss jämnvikt erhålls.
Om mitt borrhål är omgivet av massa andra borrhål finns ingen effektiv väg att återfylla värmen som jag har tagit bort. På sikt sjunker bergtemperaturen. Hur snabbt det sker och hur mycket beror på bergets värmeledningsförmåga, bergets värmelagringsförmåga, bergets vattengenomströmning.
 
Har ungefär 240kvm hus som är byggt 1990 runt GBG.
Har Nibes 750-panna.
Under de 3 år som jag haft pannan har den inte använt elpatron alls.
Har inte kommit under 20 grader inne nån gång.
En fruktansvärt bra investering....
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
I vårt förra hus ca 270 M2 hade vi en Flvp Nibe 360, den var sammankopplad med en Acktank på 500 L utöver detta hade vi också en liten LVvp.
Niben lämnar bara 1,8 kWh men tack vare Acktanken så gick den i princip alltid. På morgonen på senhösten var det ibland bara 38-40 grader men på em var tempen åter uppe i ca 54 grader.
När det var kallare än någon enstaka minusgrad stöttade LVvp'n så att Elpatronen ej behövde vara inkopplad. Elpatronen var bara aktiverad för säkerhets skull när vi var bortresta.
Årlig förbrukning var ca 16000 kWh trots stort hörnbadkar som användes varje dag + duschar.
I vårt nuvarande hus som är mindre, ca 190 M2 finns ingen Flvp vilket jag saknar eftersom denna ger en balanserad ventilation som återvinns, huset värms av en LVvp på 7 Kwh men avsaknaden av Flvp gör att förbrukningen ligger runt 19000 kWh, isolering etc. likvärdig.
Största "vinsten" tror jag kom från arrangemanget med utökad vattenmängd med Acktank, vi bodde i Göteborg då och antal dagar under 1-2 minusgrader var inte många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.