Golvvärme är bra för värmepumpens verkningsgrad, men problemet med moderna välisolerade hus och stora fönster är att golvvärmen aldrig blir så varm att den klarar av att möta kallraset från fönstren.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Per Ola Persson
stacken573 stacken573 skrev:
Riktigt intressanta inlägg, ska ta detta med mig när jag planerar värmesystemet!
Jag har en liten ytterligare fundering som är lite orelaterad till föregående frågeställning; om man väljer bergvärme, vad skulle vara bäst för att värma upp utrymmena: golvvärme, radiatorer under fönster, eller både och?
Ju lägre framledningstemperatur desto högre verkningsgrad generellt. Fördelen med golvvärme är just detta att rätt dimensionerat så är det låg framledning, då hela golvet blir en stor "radiator". Sedan kan det av olika skäl vara enklare med radiatorer i vissa rum, då det kanske inte behövs så mycket värme (t.ex. sovrum), eller man vill snabbt kunna sänka temperaturen
 
  • Gilla
stacken573
  • Laddar…
Om man nu har ett riktigt lågenergi hus. Hur ska man då tänka värme?
Det kommer behövas värme ibland...
 
Per Ola Persson
Nu känner inte jag till förutsättningarna, finns det ett värmesystem redan eller är det nybyggnation? Men generellt så är golvvärme bra både för värmepumpen och ett jämt inomhusklimat. Verkningsgraden på värmepumpen stiger med sjunkande framledningstemperatur. De vanligt förekommande bergvärmepumparna har idag ett COP-värde vid 35 gr som är över 5 (dvs 1 kw in blir 5 kw värme), medan om värmepumpen kör 50 gr så har den halverat COP. Med ännu lägre framledning blir COP ännu högre
 
Troligen passar NIBE F470 bäst om man räknar på investeringskostnaden.
 
  • Gilla
stacken573
  • Laddar…
Per Ola Persson
J Josth skrev:
Troligen passar NIBE F470 bäst om man räknar på investeringskostnaden.
Helt rätt man måste se investeringskostnaden i förhållande till investering, energibesparing osv
 
Men F470 är ju kass ;)

Och med välisolerade fönster i normal storlek blir det inte något kallras att tala om
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Per Ola Persson
Allt handlar vad man är beredd att investera. Nibe 470 är ju en enkel färdig lösning som är ganska enkel att installera om man har de förutsättningarna. Sedan är det en modell med liten kompressor (samma som standard frånluftsvärmepumpar) och det blir en hel del elpannedrift också. Man måste sätta det i sitt sammanhang och se alternativen med besparingspotential osv.
Nej kallras blir det inte med varken golvvärme eller radiatorer. Det kan bli det med dåliga 2-glasfönster om det inte finns någon radiator under
 
Bygger man idag är det sådana krav på låg värmeförbrukning att bergvärme blir svårt att räkna hem. Börja med att fråga husleverantören vad den beräknade förbrukningen är och gör sedan en kalkyl.
 
hur ska man värma upp huset? de gånger som det är minugrader ute och mina fisar inte räcker till? Är det då man har el element
 
B Byggdjuret skrev:
hur ska man värma upp huset? de gånger som det är minugrader ute och mina fisar inte räcker till? Är det då man har el element
Ja FTX med direktel är nog inte fel med dagens krav, eller en LLVP. Går ju även att ha en kamin som komplement.
 
FTX och luft-luft värmepump funkar bra om man har lågt varmvattenbehov och öppen planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.