Jag har fått en offert på en Thermia Calibra Eco 12. Bara utbyte av befintlig pump och expansionskärl och tillbehör.
150.000 kronor före rot-avdrag
Rot-avdrag 15.000 kronor på det.

Tycker ni att jag ska ta in fler offerter?
Enda alternativet är väl IVT känns det som?
Och den borde inte vara billigare.
 
  • Gilla
Nullkoll och 1 till
  • Laddar…
Det är ju alltid bra att ta in ett par olika offerter och titta på vad som ingår respektive tillkommer även om priset nog inte blir någon större skillnad. Finns ju CTC och NIBE också förutom IVT. Viktigt att kolla upp leveranstiderna.
 
  • Gilla
Nullkoll och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är ju alltid bra att ta in ett par olika offerter och titta på vad som ingår respektive tillkommer även om priset nog inte blir någon större skillnad. Finns ju CTC och NIBE också förutom IVT. Viktigt att kolla upp leveranstiderna.
Vi har en Thermia sedan tidigare och det är en rörfirma med bra rykte. Snabb leverans till aug/sep när man hört att en del har fått vänta ett år.
 
  • Gilla
Nullkoll
  • Laddar…
Februari 2023
Nibe S1255-12
240m borrhål och 6m foderrör.
206K efter rot.
 
  • Gilla
Nullkoll och 2 till
  • Laddar…
Juni 2023 (offert från Dec 2022)
IVT Geo 612c, 230m borrhål. 230K. Norra Stockholm.
Inkl utbyte/bortforsling av CTC EcoAir.

Enplansvilla med källare (tegelhus). Totalt 240m2. Nuvarande förbrukning med 18 år gammal Luft/vatten och FTX: 13Mwh. Lågtemp, enbart vattenradiatorer. Kurva 36 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
OldDirtyMq och 1 till
  • Laddar…
Är det foderrören som drar iväg kostnaderna en del också?
Är det rören man måste ha ner till själva berget?
 
En prislista jag fått

Svensk prislista för energiborrning från BPS Borrföretagen med tjänster och maskinpark. Innehåller kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har man långt till berg kan det blir 20-30 tusen extra för foderrör. Vi har 36 meter foderrrör, det blev en del pengar extra
 
K
K kbladh skrev:
Installation Nibe S1255-12kW, mars 2023
Borrning 160meter, totalt 210.000kr, Uppsala.

Behövde även komplett installation av vattenburet.
Klassiska radiatorer, 14 st på två våningar , totalt 130.000 kr
alla siffror efter rot.

kändes dyrt med installationen av elementen, fick inte heller tag på någon annan firma som vill ge offert, men jösses vad killarna fick jobba, priset kändes bättre efteråt när man såg hur mycket jobb det var.

Har kört en månad nu med bergvärme (april) elförbrukningen blev exakt hälften mot förrra året (luft-luft pump och direktverkande el). Får se vad maj kommer med.
Kan tillägga att nu har jag två månaders statistik med nya bergvärmepumpen. I April hade jag -50% lägre elförbrukning än förra året. I maj hade jag -47% lägre förbrukning än året innan. Det är kul. Det gör ganska mycket att även duschvattnet värms upp med värmepump istället för varmvattensberedare på el.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Borrning gjordes i slutet av ’21, bergvärmepumpen hämtades ut för 6 månader sedan (ökat i pris med 25kkr sedan offert).

250m borrhål, 7m foderrör
NIBE S1155 16kW
NIBE VVB 300l
190kkr, ingen ROT/bidrag etc..
 
Redigerat:
  • Gilla
Nullkoll
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Borrning gjordes i slutet av ’21, bergvärmepumpen hämtades ut för 6 månader sedan (ökat i pris med 25kkr sedan offert).

250m borrhål, 7m foderrör
NIBE S1155 16kW
NIBE VVB 300l
190kkr, ingen ROT/bidrag etc..
Hur fick du en borrare att borra 250m för 40-50kkr?
 
MrJay
J JockeHX skrev:
Hur fick du en borrare att borra 250m för 40-50kkr?
75kkr gick den på och inte 40-50. Bättre pris vid köp av bergvärmepump via samma aktör.
 
Offert från 2022-09-09, installation 2023-01-30 ungefär, Stockholm. Inga konstigheter och pris som offererat.

I detta avtal ingår leverans och installation av:
 Värmepump Thermia Atlas-12, ansluts mot befintliga borrhål.
 Elektrisk anslutning med erforderligt material.
 Komplett installation med expansionskärl magnetit- och smutsfilter.
 Inbyggd tillsats 3-9 kW.
 Igångkörning samt handhavandeinstruktioner.
 Utomhusgivare.
 Demontering och bortforsling av befintlig värmepump och varmvattenberedare.
Pris för ovanstående inkl. moms: 159. 500 Kr.
Kostnad efter godkänt ROT-avdrag: 135. 975 Kr.

Hade en offert från en eskilstuna-firma som tog ca 10 000 mindre, men eventuella servicebesök skulle varit betydligt dyrare pga restiden.

Bytte ut en 25 år gammal IVT. Elförbrukning minskat ca 40 %.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
trattalask
Jag har fått pris på utbyte av min befintliga jordvärmepump från 2001. Thermia Calibra 12 kostar 112kkr. Calibra 7 skulle ha gått på 103kkr. Offert från April, installation i Augusti/September. Kunde fått tidigare men vi valde att ta det efter sommaren för att underlätta planeringen.
 
trattalask LsaiboT skrev:
Jag har fått pris på utbyte av min befintliga jordvärmepump från 2001. Thermia Calibra 12 kostar 112kkr. Calibra 7 skulle ha gått på 103kkr. Offert från April, installation i Augusti/September. Kunde fått tidigare men vi valde att ta det efter sommaren för att underlätta planeringen.
Inkl. arbete och övrigt material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.