Klarar den bara att hålla 18 grader är antingen elpatronen avstängd eller så är värmekurvan ställd lågt.

Alternativet som jag ser annars, som komplement till det underdimensionerade borrhålet.

1. Luft-luft värmepump som avlastar bvp

2. Nytt borrhål och ny större bvp som täcker behovet

3. Luft-vatten värmepump som ersätter bvp.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad har du för temperaturer på tillopp och retur från borrhålet, när den går kontinuerligt?
Hittade en manual på nätet till pumpen som är en Nibe Fighter 1230.

Lyckades få fram temperatur på köldbärarna vilket visade sig vara +1,3 grader respektive +3,0 grader in/ut.

Är det ok?
 
Om du har +3° grader in så ger borrhålet bra. Jag skulle då inte slänga bort borrhålet med att sätta in nån luft vatten pump. Som jag skrev förut .. en nibe 1255 mot befintligt borrhål ioch ev borra mer sen om man ser att det lönar sig. Bergvärmepump + ev 100m borrhål kan inte vara långt ifrån samma pengar som luft vatten. Dessutom så kan man ju kyla kåken med borrhålet...
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
S sonepeter skrev:
Hittade en manual på nätet till pumpen som är en Nibe Fighter 1230.

Lyckades få fram temperatur på köldbärarna vilket visade sig vara +1,3 grader respektive +3,0 grader in/ut.

Är det ok?
Du har en temperaturdiff på 1,7 grader. Man brukar sträva efter ca 3 grader.
Utan att veta övriga driftdata i kylkretsen så skulle jag ändå prova att sänka cirkulationspumpen på kalla sidan ett snäpp om det går. Då tar du ut lite mer energi ur borrhålet.

Och se till att elpatronen inte är blockerad.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Kanske låta en tekniker kontrollera pumpen.
Den är 15 år och "mullrar" kraftigt.
Kan vara kompressor som är sliten och börjar avge det mera lågfrekventa ljudet.
Så en allmän hälsokontroll kan det vara läge för.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Oavsett vilket skick pumpen är i efter 15 år...
5 kW med 100 m hål mot 240 m2 boyta låter rejält underdimensionerat från början.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Om borrhålet är för klent för en ny lite större värmepump så finns det flera saker man kan göra:
- Ett till borrhål.
- Komplettera med markslinga. Det finns så kallade kompaktkollektorer man gräver ner djupare om det är ont om plats.
- En frånluftmodul som återanvänder energin i frånluften till att värma köldbäraren.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att sätta in en ny värmepump och testa. Blir det några enstaka minus från borrhålet i slutet av värmesäsongen så är det inte hela världen.
Lämpligen väljer man då en varvtalsstyrd värmepump som kan gå ner lite i effekt och balansera på gränsen till hålets kapacitet istället för att stänga av och vänta när brinet blir för kallt.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett annat alternativ är att sätta in en ny värmepump och testa. Blir det några enstaka minus från borrhålet i slutet av värmesäsongen så är det inte hela världen.
Lämpligen väljer man då en varvtalsstyrd värmepump som kan gå ner lite i effekt och balansera på gränsen till hålets kapacitet istället för att stänga av och vänta när brinet blir för kallt.
Tror jag är inne lite på din idé useless, dimensionera pumpen ngt större för att ha möjigheten att vid behov tillföra ytterligare borrhål/luft men först prova vad som sker med en ny pump.

Börjar nog som AndersS säger med att låta en tekniker kolla på pumpen. Men är inte sugen på att kosta på en gammal pump med kompressorbyte. Det är väl ganska kostsamt eller?
 
Stort tack till alla för inlägg och idéer!

Hjälper stort till en novis på omrädet!
 
Gissar på 20-25 tusen för ett kompressorbyte.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Gissar på 20-25 tusen för ett kompressorbyte.
Det gör ju valet lätt isf. De pengarna vill man inte satsa i en 15 år gammal pump!
 
Går det inte att borra gamla hålet djupare?
 
Borrgubbarna brukar vad jag vet inte vilja riskera en sådan operation, då det finns risk att borret fastnar och man förlorar både utrustning och hål.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Borrgubbarna brukar vad jag vet inte vilja riskera en sådan operation, då det finns risk att borret fastnar och man förlorar både utrustning och hål.
Ok
Har 2 hål som inte riktigt räcker till och 25m till berg så foderrören blir ju en rejäl slant...
Ingen plats för slang heller, möjligen att en ny pump funkar utan tillskott
Bränner 800-1000 liter olja/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.