Jag funderar lite på det där argumentet att utedelen väsnas så mycket på en luft/vatten. Jag har ingen som helst erfarenhet av de utedelarna men har däremot haft två luft/luft. Skiljer det mycket mellan luft/vatten och luft/luft i ljudnivå, för jag tycker inte vår utedel stör överhuvudtaget? Om jag är i rummet innanför utedelen kan jag höra ett svagt brummande i några sekunder/någon halv minut när den varvar upp efter att ha stått stilla, annars inget. Jag har heller aldrig tänkt på något ljud när jag varit utomhus, bortsett från ett svagt fläktsurr när man står precis vid den.

Att utedelar sen är fula kan jag verkligen hålla med om.
 
Ljudet är ungefär lika högt men sen skiljer det en del mellan de olika modellerna och vinter tid när den går mycket är man normalt inte ute lika mycket.
 
smurfen72 skrev:
Ljudet är ungefär lika högt men sen skiljer det en del mellan de olika modellerna och vinter tid när den går mycket är man normalt inte ute lika mycket.
Det var ju skönt att höra eftersom vi funderar på luft/vatten i framtiden. Med vår placering av utedel skulle vi inte störa oss på den vare sig med öronen eller ögonen.
 
Sen beror det säkert på storleken på vp också men hör ni knappt er vp i dag lär den nya inte låta så mycket så det stör.
 
Spännande diskussion!

Jag tänkte göra ett kortare instick:

När vi byggde vårt hus 2013 var vi tvugna att ansluta oss till fjärrvärme samt ha FTX.

Nu har vi Tekniska verken i Linköping som leverantör och de har fått för sig att en fast kostnad på 6000/år är rimligt att betala för värmen, vilket har lett till att vi beslutat oss för Bergvärme istället.

Ut med Fjärrvärmen, in med bergvärme utan ROT kostar oss cirkus 130000 men det gör inget då jag räknar med en årlig besparing på 8-9000.

Helst av allt vill jag ha fjärrvärme men jag vill ha en värmekälla som kan ge mig en besparing om jag sänker min energiförbrukning.

/
Johan
 
troja skrev:
Nu har vi Tekniska verken i Linköping som leverantör och de har fått för sig att en fast kostnad på 6000/år är rimligt att betala för värmen, vilket har lett till att vi beslutat oss för Bergvärme istället.
Många glömmer bort just den fasta avgiften för fjärrvärmen. Utslaget på 25000 kWh är 6000:- 24 öre som tillkommer :thumbdown: Snålare villor ännu högre andel :(

Värmepumpen går i de flesta fall att köra på befintligt elabonnemang. Vi klarar oss med 3x16A med lite trixande (tillskott reducerat till 3kW, effektvakt, och smart fördelning av övriga förbrukare)
 
troja skrev:
Spännande diskussion!

Jag tänkte göra ett kortare instick:

När vi byggde vårt hus 2013 var vi tvugna att ansluta oss till fjärrvärme samt ha FTX.

Nu har vi Tekniska verken i Linköping som leverantör och de har fått för sig att en fast kostnad på 6000/år är rimligt att betala för värmen, vilket har lett till att vi beslutat oss för Bergvärme istället.

Ut med Fjärrvärmen, in med bergvärme utan ROT kostar oss cirkus 130000 men det gör inget då jag räknar med en årlig besparing på 8-9000.

Helst av allt vill jag ha fjärrvärme men jag vill ha en värmekälla som kan ge mig en besparing om jag sänker min energiförbrukning.

/
Johan
Hur många kWh gör du av med per år då? I ett nybyggt hus borde väl fjärrvärme vara rätt prisvärt.
 
FG skrev:
Hur många kWh gör du av med per år då? I ett nybyggt hus borde väl fjärrvärme vara rätt prisvärt.
snarare tvärtom va?
han skrev ju att fasta avgiften var 6000:- = ju högre förbrukning desto lägre kw pris
 
Jo den fasta avgiften blir en stor del av totalkostnaden, men om man har lågt energibehov så blir månadskostnaden ändå inte så hög.
 
troja skrev:
Spännande diskussion!

Jag tänkte göra ett kortare instick:

När vi byggde vårt hus 2013 var vi tvugna att ansluta oss till fjärrvärme samt ha FTX.

Nu har vi Tekniska verken i Linköping som leverantör och de har fått för sig att en fast kostnad på 6000/år är rimligt att betala för värmen, vilket har lett till att vi beslutat oss för Bergvärme istället.

Ut med Fjärrvärmen, in med bergvärme utan ROT kostar oss cirkus 130000 men det gör inget då jag räknar med en årlig besparing på 8-9000.

Helst av allt vill jag ha fjärrvärme men jag vill ha en värmekälla som kan ge mig en besparing om jag sänker min energiförbrukning.

/
Johan
Så hur länge dröjer det innan du börjar tjäna pengar på ditt byte?? :rolleyes:
 
6000+8000 = 14000
130000/14000 = 9 år
 
D
camaro1969 skrev:
6000+8000 = 14000
130000/14000 = 9 år
Beror ju på om den "årliga besparingen på 8-9000" tar hänsyn till fjärrvärmens fasta avgift eller inte. Om den fasta avgiften är inräknad i kalkylen så tar det ju 130,000/8000 = ca 16 år.
 
hursomhelst blir det lönsamt i längden :)
 
Efter 16år är det troligen dags att reparera, så det blir väldigt lång payoff tid.
Fjärrvärme har endel fördelar också, ex "fri tillgång" på varmvatten.
 
efter 16 år har man betalt 96000 i fast avgift för fjärrvärmen.
en värmepump kostar ca 50000

jag har aldrig upplevt brist på varmvatten med min nibe 1245, iof bara haft den ett halvår men ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.