V Villaägarenr1 skrev:
Korrekt så allt är i sin ordning

Testa sänka kurvan lite grann oxh bada inte så mycket så kanske ni sparar några kWh:)

Har också 3 hemma som duschar som att de vore sista gången i deras liv, suteräng, spabad, låg kurva med 21-22 grader. Års förbrukning 18000-22000 beroende på
skönt att höra, har inga i min bekantskap som har bergvärme så har svårt att jämföra med någon annan. I vårt förra hus så hade vi fjärrvärme så är på detta. Kan/vill inte sänka kurvan mer i huset då vi ligger mellan 20-21 grader inne och upplevs lite ruggigt vid vissa utetemperaturer har sänkt kurvan med två steg och förskjutit den runt 2 pluss grader för att få det behagligare inne.

Jag jagar väl inte kWh utan jag är mer intresserad av att veta om det är ekonomiskt försvarbart att byta ut värmepumpen mot en ny den dagen pumpen går sönder. Den är 11 år gammal och skulle kunna gå sönder om 4 år om man har otur. Och skulle hålet vara för dåligt borrat så kanske det inte är ekonomisk försvarbart med en ny pump för 120 k kanske blir billigare att köra på patron eller att investera i en luft/vatten ist.
 
tommib tommib skrev:
Njaeh... Det tycker jag nog att den borde klara med kompressorn.

Vet du hur djupt hål du har? Vad har du för temp på brine in/ut? (Heter köldbärare i menyn)

För att producera värme borde du absolut inte behöva tillsats vid 0 grader ute
tyvärr så har jag ingen data på borrningen, det har varit en ägare mellan den som installerade anläggningen.
 
  • Display på värmepump som visar driftstatus och temperaturvärden, exempelvis varmvatten och kylbärare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en värmepumps klimatsystem med temperaturinformation på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar temperaturer för olika komponenter i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm med inställningar för värmepump: kompressor, medföljande kraft och pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
A Angeloffear87 skrev:
skönt att höra, har inga i min bekantskap som har bergvärme så har svårt att jämföra med någon annan. I vårt förra hus så hade vi fjärrvärme så är på detta. Kan/vill inte sänka kurvan mer i huset då vi ligger mellan 20-21 grader inne och upplevs lite ruggigt vid vissa utetemperaturer har sänkt kurvan med två steg och förskjutit den runt 2 pluss grader för att få det behagligare inne.

Jag jagar väl inte kWh utan jag är mer intresserad av att veta om det är ekonomiskt försvarbart att byta ut värmepumpen mot en ny den dagen pumpen går sönder. Den är 11 år gammal och skulle kunna gå sönder om 4 år om man har otur. Och skulle hålet vara för dåligt borrat så kanske det inte är ekonomisk försvarbart med en ny pump för 120 k kanske blir billigare att köra på patron eller att investera i en luft/vatten
 
V Vector skrev:
Vp har ju kopplat in 1 kw för hjälpa värmepumpen så det beror ju hur många minus det är ute nu. Min pump som är samma som din behöver inte hjälp av elpatron förrän det är minus 25 så min elpatron har gått minimalt med timmar. Jag säger inte att din förbrukning helt kan bero på elpatron men det kan vara en delförklaring tillsammans me ex elgolvvärmen
jag är rädd för att hålet kanske är för dåligt borrat. Finns det någonstans man kan ta reda på det?
 
tommib
Ja, det ska finnas rapporterat till SGUs brunnsdatabas. Kolla på deras hemsida, orkar inte leta upp en länk på telefonen.

Temperaturerna på brine ser möjligen lite svala ut men svårt att säga definitivt.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det ska finnas rapporterat till SGUs brunnsdatabas. Kolla på deras hemsida, orkar inte leta upp en länk på telefonen.

Temperaturerna på brine ser möjligen lite svala ut men svårt att säga definitivt.
tusen tack, ska kolla upp det. Och tack till er alla för er tidning hjälp. Uppskattas verkligen!
 
Du ligger back otroligt många gradminutrar. Något gör att den inte orkar beta av underskottet? Då kan de bli mycket elspets.

Kör du med termostater?

Vad är det för VP? Effekt?
 
tommib
Ser ut som en F1245-8.
 
Nu brukar inte det kosta 120 k att bara byta vp om det inte görs något annat runt vp bytet iallafall här men däremot så kostar det runt120 k för att sätta in luft vatten. Verkar som du har väldigt små eller få element i huset då den vill köra ut så hög tempraturer vid + 3 grader ute. Bra borrhål verkar du ha då det kommer in + 2 in . Med tanke på att tempen in från borrhålet verkar vara bra så skulle det finnas utrymme för en vp som är snäppet större än du har å ev större eller fler element som gör att tempraturen ut på elementen kan minskas så skulle nog du kapa lite uppvärmningskostnad. Sen så dra ju ex elgolvvärmen också lite kwh.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du ligger back otroligt många gradminutrar. Något gör att den inte orkar beta av underskottet? Då kan de bli mycket elspets.

Kör du med termostater?

Vad är det för VP? Effekt?
hänger inte riktigt med på allt ni skriver men försöker lära mig så fort jag kan. Är det rätt uppgifter? Det är en nibe F1226
 
  • Display av en Nibe F1226 värmepump med teknisk information såsom produkt och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display på en Nibe F1226 värmepump som visar serviceinformation och driftdata såsom kompressor och pumpmodeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nu brukar inte det kosta 120 k att bara byta vp om det inte görs något annat runt vp bytet iallafall här men däremot så kostar det runt120 k för att sätta in luft vatten. Verkar som du har väldigt små eller få element i huset då den vill köra ut så hög tempraturer vid + 3 grader ute. Bra borrhål verkar du ha då det kommer in + 2 in . Med tanke på att tempen in från borrhålet verkar vara bra så skulle det finnas utrymme för en vp som är snäppet större än du har å ev större eller fler element som gör att tempraturen ut på elementen kan minskas så skulle nog du kapa lite uppvärmningskostnad. Sen så dra ju ex elgolvvärmen också lite kwh.
ska kolla vad jag har för borrdjup på sidan som jag blev tipsad om så återkopplar jag med det. Har en hel del element och som är stora. Har två konvektorer och golvvärme (vatten) 50 kvm.
Dock så går slingan på vinden under isoleringen.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kör du med termostater?
 
kör med termostater men dom är fullt öppna. Den första radiatorn på kretsen är glödhett medans alla andra är normala när det gäller värmen. Har även en lustig ventil på returen som jag inte är bekant med på radiatorerna
 
  • Vit radiator med termostat i öppet läge och en ovanlig ventil på returröret mot trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är nog en avtappningsventil för att tömma systemet. Trist placering.
 
Det som styr när din värmepump ska starta och stoppa är dina gradminuter.För att starta så har du ett värmeunderskott och på din pump är det -60 standard.Om du tittar på den beräknade framledningstemperatur 47 och din framledning är 46 så har du ett värmeunderskott och dina gradminuter kan inte hämta hem ditt värmeunderkott.Mao för att få ett värmeöverskott så måste din framledning bli över din beräknade framledning exempel framledning 49 och den beräknade 47 på så sett kommer integralberäkningen var +2/minut och målet är att den ska räkna till 0 och då stannar din pump.Varför du har ett stort värmeunderskott behöver inte betyda att något är fel men bör undersökas och blir ditt värmeunderskott för stort kommer din el-patron gå in till slut för att hjälpa få ner gradminuterna.Dina "plattelement" som vi kallar bör du nog titta på för dom är ingen hitt.





569127-61ed9feafc3ff6da0c44b1d3f206c4f8.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.