Som svar på ursprungsfrågan kör jag själv bergvärme och ftx. Ser inte att det skulle vara någon konflikt mellan systemen.

Bergvärmen värmer huset via vattenradiatorer.

FTX ventilerar huset till så låg energiförlust som möjligt.

Nedan är bild på vårt ftx från ikväll. Helt otroligt vad energi de kan återvinna.
Den suger ut 20,2c varm luft ur huset (suger även i tvättstugan i svalare källare därför lite lägre temp än vad vi har på boplan). Med den varma luften från huset värmer den 10,5c kall uteluft till 19,7c innan den blåser in den i huset.
Display av ett FTX-system som visar temperaturer och flöden, med 20.2°C inomhusluft och 19.7°C uppvärmd uteluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Blab601 Blab601 skrev:
Som svar på ursprungsfrågan kör jag själv bergvärme och ftx. Ser inte att det skulle vara någon konflikt mellan systemen.

Bergvärmen värmer huset via vattenradiatorer.

FTX ventilerar huset till så låg energiförlust som möjligt.

Nedan är bild på vårt ftx från ikväll. Helt otroligt vad energi de kan återvinna.
Den suger ut 20,2c varm luft ur huset (suger även i tvättstugan i svalare källare därför lite lägre temp än vad vi har på boplan). Med den varma luften från huset värmer den 10,5c kall uteluft till 19,7c innan den blåser in den i huset.
[bild]
Ser att du har ett acetec system. Är du nöjd med det? Tycker själv att det brummar lite väl mycket då växlaren roterar?
 
T Tokv41 skrev:
Ser att du har ett acetec system. Är du nöjd med det? Tycker själv att det brummar lite väl mycket då växlaren roterar?
Vi har ett Acetec A100S G2 aggregat och är nöjda. Fick det monterar för lite mer än ett år sedan.
Jag är ganska känslig för ljud men kan inte avgöra när växlaren roterar eller inte. Ventilationen låter "ventilationsljud" men jag kan inte höra någon skillnad i ljudet.

Detta kanske är standard, men när de bytte vårt gamla 80-tals aggregat nämnde de specifikt att det inte fanns ljuddämpare vilket de skulle montera med det nya aggregatet. Vet inte om man monterar utan dämpare någonsin eller om dämparna kan vara olika bra. Om något sådant kan påverka.
 
Blab601 Blab601 skrev:
Vi har ett Acetec A100S G2 aggregat och är nöjda. Fick det monterar för lite mer än ett år sedan.
Jag är ganska känslig för ljud men kan inte avgöra när växlaren roterar eller inte. Ventilationen låter "ventilationsljud" men jag kan inte höra någon skillnad i ljudet.

Detta kanske är standard, men när de bytte vårt gamla 80-tals aggregat nämnde de specifikt att det inte fanns ljuddämpare vilket de skulle montera med det nya aggregatet. Vet inte om man monterar utan dämpare någonsin eller om dämparna kan vara olika bra. Om något sådant kan påverka.
okej. Fläktarna här hörs knappt alls men från aggregatet hörs tydligt när växlaren roterar. Speciellt när den startar och stannar om vartannat.

vi har ungefär samma modell men en nyare G4. A110t G4. Även testat att bytt motor men den brummar på samma sätt.
 
Blab601 Blab601 skrev:
Vet inte om man monterar utan dämpare någonsin eller om dämparna kan vara olika bra. Om något sådant kan påverka.
Numera är det standard med speciellt anpassade dämpare för till- och frånluft på aggregatet samt flexidämpare till samtliga ventilationsdon.
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Numera är det standard med speciellt anpassade dämpare för till- och frånluft på aggregatet samt flexidämpare till samtliga ventilationsdon.
säkert så men ljudet vi hör nu är enbart från aggregatet och det går inte genom rören utan inifrån förrådet det står.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Kan eventuell bero på att aggregatet ligger dikt an mot byggnaden någonstans som får ljudet att transporteras vi regelverket. Vi vårt aggregat på vinden ligger på en markskiva som ljuddämpande åtgärd.

Om det störande ljudet endast går via luften kan man behöva tilläggsisolera boxen på utsidan med tex skumplast (frigolit) vilket är en enkel och billig metod.
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kan eventuell bero på att aggregatet ligger dikt an mot byggnaden någonstans som får ljudet att transporteras vi regelverket. Vi har vårt aggregat liggandes en markskiva som ljuddämpande åtgärd.
Både och. Det är samma brummande som man hör vid aggregatet. För dåligt isolerat förråd egentligen men hade hoppats att växlarens motor inte var så högljud och även att den gått ner på lägre varv och snurrade långsamt istället för av och på. Men det kanske är så på alla aggregat? Att växlaren inte går långsamt utan snurrar och stannar i intervaller när den inte går för fullt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.