200 meter är det totala djupet. Det vanliga är att det är från några meter till några tiotal meter till berg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
200 meter är det totala djupet. Det vanliga är att det är från några meter till några tiotal meter till berg.
vad betyder totala djupet? Finns det alltså alltid en viss sträcka man behöver borra? Har noll koll på detta som du förstår.
 
Man borrar en viss sträcka beroende på det tänkta energiuttaget. Vanligtvis runt 150-220 meter. På den första sträckan innan man når ner till fast berg måste man sätta foderrör vilket är mycket dyrare per meter, så ju närmare man har till berg desto billigare blir det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man borrar en viss sträcka beroende på det tänkta energiuttaget. Vanligtvis runt 150-220 meter. På den första sträckan innan man når ner till fast berg måste man sätta foderrör vilket är mycket dyrare per meter, så ju närmare man har till berg desto billigare blir det.
Jag förstår! Och jag tror att brorsan hade 200 (nånting) meter ner till berg. Så då borde de rimligtvis ha borrat 350m ungefär? Låter sjukt långt/djupt.
 
Ja har man 200 m ner till berg blir det för dyrt och besvärligt med bergvärme. Jordvärme, sjövärme, grundvattenvärme eller luftvattenvärmepump gäller då i första hand.
 
Kolla brorsans hål i länken useless länkade till. Kan inte tänka du har mer än max 20 m till berg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
F Flory skrev:
Jag förstår! Och jag tror att brorsan hade 200 (nånting) meter ner till berg. Så då borde de rimligtvis ha borrat 350m ungefär? Låter sjukt långt/djupt.
det låter ärligt talat helt orimligt att det skulle vara 200m ner till berg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja, det finns ställen i sverige med uppemot 100 meter till berg, men 200 meter har jag aldrig hört talas om. Är det mer än 60-70 meter så borrar man inte bergvärme normalt sett.
 
  • Gilla
Flory
  • Laddar…
Som sagt var, leta upp hålet i SGU's karta jag länkade till tidigare. Så här ser det ut för ett godtyckligt hål i Hille (28 meter till berg):

Skärmdump av SGU karttjänst som visar brunninformation inklusive djup och koordinater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flory
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var, leta upp hålet i SGU's karta jag länkade till tidigare. Så här ser det ut för ett godtyckligt hål i Hille (28 meter till berg):

[bild]
Ok, enligt den länken har brorsan 4m till berg så han måste pratat totalt i nattmössan. Tack!
 
useless useless skrev:
Ja, det finns ställen i sverige med uppemot 100 meter till berg, men 200 meter har jag aldrig hört talas om. Är det mer än 60-70 meter så borrar man inte bergvärme normalt sett.
Hej igen, kollade grannarna på kartan. De verkar ha haft kring 40m till berg. Är det värt med bergvärme då? Eller är det djupt att borra tycker du?
 
R RoBo skrev:
Kolla brorsans hål i länken useless länkade till. Kan inte tänka du har mer än max 20 m till berg.
Tack! Brorsan hade 4m... Så han hade ju totalt fattat fel. Våra grannar verkar ha kring 40m. Det blir ju en del foderrör då...
 
40 meter blir lite dyrare, men det borde inte vara avgörande.
Ta in några offerter så får du se vad det kostar.
 
  • Gilla
Flory och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.