Snabba väderomslag kan man ju justera in med styrsystemet. I alla fall på den jag har. "Långtidsmedelvärde" eller vad det kallas.
Minskar man den tiden så läser den in kurvan mer frekvent.
 
Nu har jag i och för sig golvvärme så det blir extra trögt att snabbt få upp temperaturen och det blir skitvarmt inne när det störtar upp till en massa plusgrader ute och plattan precis fått upp temp för den kalla perioden.

Radiatorer är inte lika tröga men hör om liknande fenomen även för dom, skiljer sig självklart om vilken typ av raddisar dom har.
 
C Comfort Thomas skrev:
Har luft/vatten och som med bergvärme är det är lite trögt vid snabba väderomslag mellan ca 7 0ch snabbt ner till minusgrader och har då en luft/luft som kompenserar om man vill samt att man har kyldriften sommartid.

Tror en luft/luft Blir billigare lösning för kyla om man har plats för utedel.
Hur dyrt är kyla med luft vatten för dig? Och ni andra som har det vad kostar det är i drift och ni med kyla från bergvärme vad betalar ni? Även om det är nästan gratis som folk påstår
 
Jag kyler med luft/luft pump
Ca 175kWh gick det åt i somras, står i kylläge på 23-24 grader dygnet runt och det gäller bara att hålla dörrar och fönster stängda så gott det går.
 
C Comfort Thomas skrev:
Jag kyler med luft/luft pump
Ca 175kWh gick det åt i somras, står i kylläge på 23-24 grader dygnet runt och det gäller bara att hålla dörrar och fönster stängda så gott det går.
Jaha okej, jag missuppfattade dig!
 
useless useless skrev:
Det finns några modeller som kan kyla. Dom gör det genom att reversera kylmediaflödet och kyla med kompressorn (precis som vid avfrostning, men man cirkulerar vattnet), så det är inte lika billigt som frikyla ur ett borrhål.

Precis som med frikyla behövs det dedikerade fläktkonvektorer och kondensisolerade rör.
Du vet inte hur dyrt det är med kyla från luft vatten?
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
Krokben
S Stabbsson skrev:
Du vet inte hur dyrt det är med kyla från luft vatten?
Det bör vara liknande son luft luft i kostnad. Energiöverföringen är ju densamma.
 
Om man vill kyla billigt kan man också göra som vi gjort och sätta upp solceller. Går ju lite hand i hand kylbehov och sol:)

Så satsa på luft-vatten eller bergvärme utan kyla och sätt en separat luft-luft om du känner att du har kylbehovet. Det tror jag blir bäst ekonomiskt.
 
Krokben Krokben skrev:
Det bör vara liknande son luft luft i kostnad. Energiöverföringen är ju densamma.
Energiöverföringen är från den kalla brinevattnet från berget sk frikyla i ena fallet och en kompressor som slukar en del ström i andra fallet.

Detta under förutsättning att man har tilluft att montera in en baffel i.

Ursäkta mitt påpekande.
 
Krokben
K kest skrev:
Energiöverföringen är från den kalla brinevattnet från berget sk frikyla i ena fallet och en kompressor som slukar en del ström i andra fallet.

Detta under förutsättning att man har tilluft att montera in en baffel i.

Ursäkta mitt påpekande.
Jag menade givetvis kyla från en luft/luft och luft/vatten. Är medveten om att kylan från berget är "gratis" för att kompressorn inte behöver arbeta.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Luft luft är väl inte fel att kyla kåken med men.. oftast om man har den för att värma kåken med också så är den inte riktigt placerad där den gör störst nytta kylmässigt. Ha en bara för att kyla med innebär förutom investeringskostnad även driftkostnad som ioförsig är ganska låg men även en utedel som ska sitta på fasaden. Även kylteknisk om det händer något med det så är det direkt en kylmontör som bara får hålla på med det. Ju mer grejer man har mer kan gå sönder...
 
Huset är väl ett enplanshus med källare så innerdelen hamnar högst troligt på rätt våningsplan för att kyla då man sällan behöver kyla ner källare.
 
Tanken att ha en luft/luft för enbart kyla kommer nog inte komma på tal. Frugan är ganska emot det och ibland får man ge och ta :D
 
Gäller o sälja in rätt den är givetvis främst för värme

Blir ju nån pump o fläkt o grejer även vid frikyla så lite el drar ju det också. Lär ju behövas lite flöde också både på vätska och luft eftersom man borde få ganska låg tempskillnad. (Brukar det vara 5-6 grader i ett borrhål??)
 
Kostar inte många watt till en cirkulationspump och en fläktkonvektor. Slipper du den otroligt förfulande utedelen också.
KB tempen brukar stiga med frikyla så gäller att dimensionera där efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.