hur mycke skiljer det på att nyinstalera bergvärme jämfört med lyft/vatten?
kan det skilja 20 000:- ???
 
Förlåt en dum fråga men är inte den nya lagstiftningen att inget nyproducerat hus får dra mer än 55Kwt/kvadratmeter/år (hittade inte specialknappen) :)
 
Herc skrev:
Förlåt en dum fråga men är inte den nya lagstiftningen att inget nyproducerat hus får dra mer än 55Kwt/kvadratmeter/år (hittade inte specialknappen) :)
Det stämmer för södra sverige.
 
här kommer nästa fråga . Min säljare levererar en nibe360P ovh jag vill byta till 640P. Helt onödigt enl säljaren. Vårt nya enplanshus är 115 m på västkusten. Vad tror ni ?
 
CarMan skrev:
hur mycke skiljer det på att nyinstalera bergvärme jämfört med lyft/vatten?
kan det skilja 20 000:- ???
I mitt fall så låg offerterna på bergvärme mellan 150-180' ca.
För luft/vatten låg offerterna på 110-130 ungefär.
Nu blev det i mitt fall till slut ca 70' för en luft/vatten (Nibe) inkl. installation för att jag hittade en suverän kontakt/inköp. Så i mitt fall var valet enkelt eftersom återbetalningstiden för en bergvärme var alldeles för lång.

Ska tilläggas att detta är 1,5 år sen och jag vet inte om det hänt nåt sen dess..
 
Vi var helt inne på luft/vatten först men det var nog energikraven som gjorde att vi blev rekommenderade att inte ta det. Måste kolla upp det igen...
 
CarMan skrev:
Självklart är brine pumpen med räknad i mitt räkne exempel. Att räkna på årscop på 3 är mycket lågt räknat, man kan lätt hamna på 3,5 om man beräknar rätt.
Jag håller med dig, man kommer lätt över årscop 3 med bergvärme/markvärme,
oavsett vilket hus man har och var man bor.

Med ett välisolerat hus i en mild del av landet tror jag dock att man även med en Comfortzone kan få upp årscop något över 3. Det finns i alla fall ägare till Comfortzone-pumpar som hävdar det. Det krävs dock att man klarar sig med väldigt lite tillskott från elpatronen.

Jag har ingen Comfortzone, men jag skulle vilja ha en. Tyvärr är det i vårt hus krångligt att ändra ventilationssystemet så att all frånluft samlas i källaren.

/Hasse
 
det tror jag är tokfel (tvivlar inte på att folk hävdar det) men det kan omöjligt stämma.

jag vet av erfarenhet att när men konfronterar folk, så vet dom för det första inte hur mycke som är hushåls el, o sen brukar dom alltid ha en eldstad som faktikt andvänds flitigt (o den glömmer man räkna in)
 
Ni får gärna säga till om jag tänker fel men är det inte så att priset för bergvärme inte bara är en kostnad utan även höjer husvärdet? Så man borde väl kunna räkna på brytpunkten för den extra räntekostnaden plus driftkostnaden för bergvärmen och driftkostnaden för frånluftspumpen? Man ska väl inte behöva räkna hem hela kostnaden för bergvärmeinstallationen också?
 
du har helt rätt + att en bergvärmepump håller dubbelt så länga som en frånluftsvärmepump (& när bergvärmepumpen byts så andvänder man samma borrhål o då kostar alltså själva pumpe samma peng som en frånluftsvärmepump)

på 30 år så har man köppt 1 borrhål & 2 bergvärmepumpar, till en matrial kostnad av 150 000:- + arbetskostnad 10 000:- vid varje byte

jämför vi med frånluft så har vi på 30 år köppt 3 frånluftsvärmepumpar till en kostnad av 140 000:- + arbetskstnad på 10 000:- vid varje byte
 
Hej CarMan, du skall nog inte vara så pessimistisk vad gäller frånluftspumpar. Vi installerade en Nibe fighter i vårt förra hus 1990,den tuffar och går har jag hört från de nya ägarna.Inga byten av vare sig kompressor eller andra reservdelar.
 
Frånluftsvärmepumpen har en stor begränsning:
Det krävs ventilationsluft för den. Dvs det är ju kört att stänga av ventilationen för att spara energi när man inte är hemma tex.

Dessutom är ventilationsflödet begränsat, det är ju liksom inte speciellt smart att tokköra luft genom huset för att få tillräckligt med värme en kall dag.

Frånluftsvärmepumpen ser jag snarast som ett komplement, möjligen i form av en frånluftsmodul till en annan värmepump. Eller ett alternativ i ett extremt isolerat hus möjligen....
 
Herc skrev:
Hej CarMan, du skall nog inte vara så pessimistisk vad gäller frånluftspumpar. Vi installerade en Nibe fighter i vårt förra hus 1990,den tuffar och går har jag hört från de nya ägarna.Inga byten av vare sig kompressor eller andra reservdelar.

Jag har ett kylskop från 1968 som fortfarande fungerar & är mitt enda kylskop jag har.
Men det betyder inte att alla kylskop har samma livslängd som mitt.
 
Morsan har en frys från 1958 (vid juletid) men första jordvärmepumpen höll inte 20 år ens. Tur och otur är vad som styr.

Protte
 
Jag skulle kolla på en VP (oavsett värmekälla) som jobbar mot fristående ackumulatortank som är förberedd för solvärme, då är det enkelt att koppla på solvärme. På det viset finns mycket att tjäna, speciellt om elpriset skulle stiga. Med solvärme finns marginela rörliga kostnader, det är bara investeringskostnaden som sätter priset under hela anläggningens livslängd (plana solfångare ~30 år). Det kan vara en vinstlott om elpriset står mellan 2 och 3 kr om 5-10 år.

Många installerar också en luftkamin, har man en ackumulator kan en vattenmantlad kamin ge värme till hela hsuet istället för bara till ett rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.