Hej!
Vi håller på att bygga nytt hus och har ännu inte lyckats bestämma värmekälla.
Vilka parametrar behöver man ha med i beräkningen för att avgöra det mest lönsamma alternativet?
Vi kommer ha 450 mm isolering i taket, 240 mm i väggarna och 300 mm i plattan. Vi har vattenvärmeslingor i plattan och ska ha vettenradiatorer på övervåningen. Tyvärr kan vi inte välja fjärrvärme och har bara direktverkande el idag.

Det jag kommer på som kan påverka är elpriset, förbrukning, husets u-värde (som vi inte riktigt vet) och värmekällans effektivitet.
Vi fick förslaget att ta en Nibe Fighter frånluftsvärmepump men vi fick inga riktigt bra argument. Hur mycket mer förbrukar en sådan jämfört med en bergvärmepump för att ge samma värme?

Mycket tacksam för svar!
/Vanja
 
vad säger din hustilverkare är den beräknade energi årgången för just ditt hus om det byggs på just din ort, om du väljer att ha 21 grader innomhus.

ställ denna fråga, tror dom måste kunna svara på detta & se till att dom beräknar på 21 grader inne & att det enbart är husvärme, alltså inte varmvatten & hushåls el.
med det underlagat du får därifrån så kan vi visa skilnaden på olika alternativ.
 
utana t veta var huset ligger eller hur stor det är så kan vi hitta på att huset drar 20 000kWh i uppvärmning inklusive godtjänd ventilation.

en normal frånluftsvärmepump har ett årscop på 1,5 = 13 333 kWh / år
en normal markvärmepump har ett årscop på 3 = 6666 kWh/år (troligtvis är cop ännu högre!)

om elpriset är 1,5 kr/kWh så kostar:
frånliftspumpen 20 000:-/ år
markvärmen 10 000:- / år

om elpriset blir 2:-/kWh
frånliftspumpen 26 666:-/ år
markvärmen 13 333:- / år
 
Vi bygger lösvirke på löpande räkning så det finns ingen egentlig hustillverkare. Vi har själva ritat huset.
Det där med årscop får jag kola upp lite närmare. Det var någon sådan jämförelse jag var ute efter. Tack!
 
Tilläggas till Carmans inlägg är också att frånluftsvärempumparna inte har lika hög effekt som markvärmepumparna vilket gör att ni kommer behöva mer direktverkande eltillskott vilket gör frånluftsalternativet ännu dyrare i drift.
 
mexitegel skrev:
Tilläggas till Carmans inlägg är också att frånluftsvärempumparna inte har lika hög effekt som markvärmepumparna vilket gör att ni kommer behöva mer direktverkande eltillskott vilket gör frånluftsalternativet ännu dyrare i drift.
CarMan har redan har tagit hänsyn till detta.
Han har räknat med elpatronen i COP-kalkylen.

COP för "värmepumpsdelen" av en frånluftvärmepump är också ungefär 3,
men de vanligaste modellerna, t.ex. IVT490 och Nibe 360, ger bara ca 2 kW (kompressor ca 700W).

Års-COP blir högre för bättre frånluftvärmepumpar.
Comfortzone verkar vara bäst och dyrast av dessa. De ger upp till 6.5 kW (med 2.2 kW kompressor) och säljs numera även av IVT.

Nibe verkar ta upp kampen med Comfortzone genom en modell som heter 750.
Den ska tydligen levereras med en del hus som man beställer nu, trots att ingen kan presentera några officiella siffror på den. Enligt obekräftade data så ska den ge 6.5 kW och ha en biffig kompressor på 2.8 kW. Pga den jättestora kompressorn tror jag att den kombinerar frånluft med uteluft. Det gör även deras 640P, men den har en kompressor på bara 1 kW.

Är det någon som vet om Nibe 750 använder uteluft?
Det är avgörande om man ska jämföra den med Comfortzone.

Bergvärme och markvärme är bäst för hus med högt effektbehov.
I princip kan man få års-COP = 3 oavsett hur mycket effekt huset kräver.

För frånluftvärmepumpar sjunker års-COP med ökande effektbehov.

/Hasse
 
Redigerat:
Tack för att ni tar er tid att svara!

"För frånluftvärmepumpar sjunker års-COP med ökande effektbehov."

Vet du hur cop förändras med effektbehovet? Kan man räkna med ett medelvärde på 1,5? Jag bor i Sörmland.
 
ja jag har tagit hänsyn till att elpatron andvänds flitigt om man har frånluftsvärmepump, det var därför jag valde års COP som "faktor" då deta är vad du kommer att förbruka (det är ju helt ointresannt vad pumpen har för högsta COP, då detta kanska aldrig inträffar i ditt hus, eller bara inträffar 4 timmar på ett helt år.)

Sen hållar jag inte med om att en frånluftsvärmepump kan nå COP på 3, den ligger nog närmare 2.

En markvärmepump kan du köpa i valfri storlek, 8kW tilexempel eller varför inte 15kW, om du nu inte bara vill ha 4 kW eller så.

en frånluftsvärmepump kommer bara i ett utförande & den ger 1,9kW

då en normal villa behöver ca 9kW så sitter det en kraftig elpatron i fårnluftsvärmepumpen som går in o stöttar så du får tilräckligt med värmen.

Det är detta som gör att markvärme är mer lönsamt ju stärre effekt behow huset har.

Sen som redan nämts så finns Comfortzone, som är en annan fånluftsvärmepums konstruktion (jag har tyver inte 100 koll på den) Den kan ge högre effekt, tro det ger ca 5kW
Men jag tror också at den andvänder något högre luftomsättning för att nå dessa värden, så huset den sitter i kommer att behöva en högre efekt då det hela tiden strömmar in motsvarande mängd kall luft i huset.

det hela blir alltså svårt att jämföra med bara effekt siffrorna

Vid en jämförelse så måste du kolla på faktabladet vad värmepumpen ger för effekt vid en o samma radiatore tempratur !
 
Detta gilla jag, CarMan har lite koll på läget. Så vad han egentligen säger är att berg/mark värme är i alla lägen billigast och blir ännu billigare om elpriset går upp. Nackdel då, högt investeringsbelopp.
Men om man jämför lite tillbaka i tiden så var både olja och el helt ok när det var låga priser på detta, men elen går upp.
Det finns nog ingen som inte tror att elpriserna kommer att öka över tiden och om låt säga 10-15 år sälja ett hus med "effektslukande" uppvärmning är inte så attraktivt. Jämför med ett hus idag med direktverkande el.
Sett ur detta perspektivet, även om värmepumpen till markvärmen är slut om 15 år så är det ändå att föredra berg/markvärme.
 
CarMan skrev:
Sen hållar jag inte med om att en frånluftsvärmepump kan nå COP på 3, den ligger nog närmare 2.
Det är väldigt lätt att räkna ut COP för de vanligaste frånluftvärmepumparna. Både IVT490 och Nibe 360 ger ca 2 kW och har en kompressor på ca 0.7 kW, vilket ger ett COP på ca 3. Dessa pumpar har on/off-reglering och ger alltid samma effekt och COP.

Comfortzone har varvtalsreglering och då varierar både effekt och COP.
Till skillnad från Nibe och IVT så anger Comfortzone siffror på både uteffekt och COP.
För CE50 är COP ca 2.9 vid 5 kW.
Framledningtemperatur = 50 grader, ventilationsflöde = 220 m3/h, innetemperatur = 20 grader och RH = 30%.

Vid 2.3 kW uppskattar de COP till ca 4.2 (för samma hus!).
Att COP blir högre beror på att man vid lägre effektbehov har lägre framledningstemperatur och dessutom blir förångningstemperaturen högre, eftersom frånluftflödet är konstant.

Vid 5 kW och 35 graders framledningstemperatur (golvvärme) är COP ca 3.8
om övriga förutsättningar är samma.

CarMan skrev:
Sen som redan nämts så finns Comfortzone, som är en annan fånluftsvärmepums konstruktion (jag har tyver inte 100 koll på den) Den kan ge högre effekt, tro det ger ca 5kW
Men jag tror också at den använder något högre luftomsättning för att nå dessa värden, så huset den sitter i kommer att behöva en högre efekt då det hela tiden strömmar in motsvarande mängd kall luft i huset.
Det är inte meningen att man ska ventilera "extra" för att få ut hög effekt ur en Comfortzone. Att effekten blir högre beror enbart på att frånluften kyls ner till lägre temperatur. Det krävs naturligtvis ett minsta luftflöde för att kunna ge 5kW, och det kan man räkna om till en minsta boyta som huset ska ha. Det blir ca 180 m2. Med mindre yta ger den mindre än 5 kW. Comfortzone brukar ange 120 m2 som den undre "lönsamma" gränsen för CE50. Då får man ut ca 3.3 kW.

/Hasse
 
har du räknat in energin som ventilationsagrigaten drar i frånluftsvärmepumparna + avfrostningarna dom måste göra (eller är det bar comfortzone som behöver frostas av?)
 
b_hasse skrev:
Det är väldigt lätt att räkna ut COP för de vanligaste frånluftvärmepumparna. Både IVT490 och Nibe 360 ger ca 2 kW och har en kompressor på ca 0.7 kW, vilket ger ett COP på ca 3. Dessa pumpar har on/off-reglering och ger alltid samma effekt och COP.

Comfortzone har varvtalsreglering och då varierar både effekt och COP.
Till skillnad från Nibe och IVT så anger Comfortzone siffror på både uteffekt och COP.
För CE50 är COP ca 2.9 vid 5 kW.
Framledningtemperatur = 50 grader, ventilationsflöde = 220 m3/h, innetemperatur = 20 grader och RH = 30%.

Vid 2.3 kW uppskattar de COP till ca 4.2 (för samma hus!).
Att COP blir högre beror på att man vid lägre effektbehov har lägre framledningstemperatur och dessutom blir förångningstemperaturen högre, eftersom frånluftflödet är konstant.

Vid 5 kW och 35 graders framledningstemperatur (golvvärme) är COP ca 3.8
om övriga förutsättningar är samma.

Det är inte meningen att man ska ventilera "extra" för att få ut hög effekt ur en Comfortzone. Att effekten blir högre beror enbart på att frånluften kyls ner till lägre temperatur. Det krävs naturligtvis ett minsta luftflöde för att kunna ge 5kW, och det kan man räkna om till en minsta boyta som huset ska ha. Det blir ca 180 m2. Med mindre yta ger den mindre än 5 kW. Comfortzone brukar ange 120 m2 som den undre "lönsamma" gränsen för CE50. Då får man ut ca 3.3 kW.

/Hasse
bar aför att vara tydlig till de som läser o inte är insatta, så räknas det nu inte med årscop, utan den teoretiska högsta COP man nångågn skulle kunna uppnå (elpatronen kommer att dra ner årscopet regält)
 
CarMan skrev:
har du räknat in energin som ventilationsagrigaten drar i frånluftsvärmepumparna + avfrostningarna dom måste göra (eller är det bar comfortzone som behöver frostas av?)
Nej, ventilationsfläkten är inte medräknad, men den behöver man ju även om man inte har en frånluftvärmepump. Möjligen ska man ta med den extra effekt som behövs pga att förångaren "bromsar" frånluftflödet.

När man räknar på bergvärme/markvärme bör man däremot ta med brinepumpen, eftersom man inte har en sådan med alternativ uppvärmning.

Comfortzone's frånluftvärmepumpar måste frostas av, men deras siffror är medelvärden som inkluderar avfrostning. Det innebär alltså att CE50 kan ge mer än 5 kW när kompressorn går. Effekten är inte konstant när kompressorn går. Den är högst direkt efter avfrostning, och sjunker sedan i takt med att det bildas is på förångaren. 5 kW är medelvärdet under en hel cykel.

/Hasse
 
Vanja: Har ni tittat på luft/vatten alternativ?

Vi sitter i nybyygesituation. Två plan golvvärme beräknad förbrukning ca 22000kWh.
Vi har släppt frånluftsalternativet och väljer nu mellan luft/vatten eller bergvärme. Är inte övertygade om varken det ena eller det andra utan samlar fakta för och emot resp. altenativ.
Offertrekomendationer ger en ca 50/50 fördelning på resp alternativ.
Investeringsskostnaden är väl det egentliga minuset i bergvärmen, dessa pengar kan användas till annat vettigt i utgiftslavinen, å andra sidan ger den bättre ekonomi på sikt. Läser det mesta på forumet och försöker bilda mig en uppfattning. Tack för input alla!
 
Självklart är brine pumpen med räknad i mitt räkne exempel. Att räkna på årscop på 3 är mycket lågt räknat, man kan lätt hamna på 3,5 om man beräknar rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.