Du verkar ha något generalfel på anläggningen. Ta dit en servicetekniker som får titta på den.
 
H handyandy skrev:
Den brukar va högre. Men nu har jag sänkt rum temp 2grader + sänkt värmekurva för att försöka få lite svalare i huset
Brinerten är slingan i berget den brukar vara +6 i ett bra hål ...?
 
Brine in/ut kan hamna på den temperaturen om pumpen står stilla, men fram/retur är helt vansinnigt höga.
 
Kan det vara något med shunten eller värmeväxlare som är dåliga? Kan det vara därför det pumpar ut värme i elementen hela tiden?
Testade köra växlare manuellt och det låter som den öppnar/stänger. Men shunt bara klickar till. Vet inte riktigt vad shunt gör eller hur man ser om det fungerar?
 
  • Digital värmeregulator som visar temperaturstatistik för ett värmsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets kontrollenhet med display som visar "MANUELL TEST" och knappsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspumpen till hålet måste stå still sannolikt för att värmepumpen står still. Som flera nämnt tycks det vara elpatronen som värmer på rejält av någon anledning. Fel är det oavsett. Lös det innan du försöker justera in systemet. Hur det bör göras och vilka givare som ska finnas och var tycks det finnas duktigt blandade uppfattningar om. Men alla kan nog vara översens om att flera av dina temperaturer är orimliga. Det handlar inte bara om taskig justering av radiatorer.
 
Vad är det för modell?
Jag gissar att växelventilen inte funkar så den försöker värma varmvattenberedaren hela tiden men värmen läcker ut i värmesystemet.
Shunten använd förmodligen bara när det är så kallt att det behövs eltillskott.
 
J jonaserik skrev:
Har du manualen för den,i den kan man stänga av ändra temp på VV , kan du ta bort fronten och öppna så att reläkortet syns, det är säkert så att relän/kontaktor har fastnat i tilläge, går att koppla ur ganska lätt, hur mycket kan du om EL, är det något av dom små reläna som sagt upp sig, kostar dom på kortet ca 50kr styck, bytes av en med lödvana lätt och en kontaktor ca 500kr, bra mycket billigare än ett nytt kort som dom alltid vill sälja. Pris för ett nytt kort har jag inte fått fram, men säkert flera tusen.
Mycket riktigt så var det elpatronen som låg på hela tiden. Jag körde bara på värmepump men eftersom reläet va kasst så låg det på hela tiden och höjde värmen rejält:sweat: Teknikern ringde idag att han fått hem ett nytt relä men att han va tvungen att byta hela kretskortet... Precis som du skrev:rofl: Men du menar att man inte behöver det? Kan man löda dit ett nytt relä
 
Ta foton så hela kortet syns samt på en lite mer närbild på det relä som hen inte vill byta, allt går, tar bara längre tid
 
J jonaserik skrev:
Ta foton så hela kortet syns samt på en lite mer närbild på det relä som hen inte vill byta, allt går, tar bara längre tid
 
  • Elektrisk styrpanel med reläer och kopplade kablar, varningsskylt för elektrisk fara i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elvarningsskylt och elreläer på en grön kretskortstavla med text och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanliga standard Omronrelän , finns för ca 50 kr att köpa, bara söka på Omron ( typ XXX) så kommer du att hitta hur mycket som helst, viktigt är att rätt spänning är på dom, troligtvis 24 VDC , jämför priserna kan skilja en del. Att löda är inget problem för en med lödkolv i handen. Hade du varit närmare så har jag ett dussin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.