Timmelstad: jag är liksom Smultronbuske nykomling på forumet och i husbyggarbranchen som helhet. När du säger att slutkostnaden hamnade på 6,3 för dig är det då "bara" för själva bygget eller inkluderar det även tomtkostnaden? Jag är nyfiken eftersom jag bor i Stockholmsområdet ( liksom du själv) och där är ju som bekant tomtpriset en avsevärd andel av husbyggnadskostnaden.
 
Med slutkostnaden menar jag inklusive ALLT. Tomtkostnad, bygg-el, inkoppling, Väg och VA-avgifter, lagfarter, räntor.. tutti helt enkelt.

Skicka ett PM om du vill ha mer detaljerade siffror, jag har alla mina kalkyler och dylikt kvar.
 
Kolla om färg utvändigt är med. Annars kan det lätt kosta 30k om du inte ska ha falurött.
 
Färg utvändigt har jag inte sett medräknat i någon kalkyl någonstans....
 
R
Lägg gärna upp er poduktionskostnadskalkyl så man kan se lite mer vad ni räknat med.
 
Vi är mitt i bygget nu och det är väl ingen post som överraskat än, då vi gjorde mkt research med andra nybyggare innan vi började. Men som sagt står inte alla med i den prodkalkyl man får av husleverantören, så det är bra att ha en "pluslista" själv för det som inte finns där.

- Utvändig målning+färg (Färg runt 20 000 (beror på), ska man ha det komplett med hjälp att måla så minst 70 000 ink allt)
- El-tillägg, här bör man lätt ha 50 000 om man tänkt ha lite spotlights, dimmers, media o.s.v.
- Container (10 000)
- Byggel ink hyra av temporärt elskåp. (10-20 000 beroende på årstid)
- Iordningställande av trädgård, plattsättning o.s.v. (I vårt fall räknar vi på 150 000 med matjord, plattor vid garage, entre, lite buskar etc.)
- Extra för kakel klinkers (Vi hade 300kr/kvm från Trivselhus, men det blir ändå tillval på 5-10 000 och då har vi ändå vita väggar, 30x60 på golven och inget flashigt)

Det som var med i vår kalkyl från början var:
-Tomt
-VA
-EL
-Markarbeten (uppskattning av uppfyllnad)
-Garage
-Grundläggning
-Hus/Materialsats
-Montering
-VVS
-Målning/Tapetsering
-Kakel/Klinker
-Lagfart
-Pantbrev
-Bygglov
-Utsättning
-Kvalitetsansvarig
-Räntor under byggtid

Denna kalkyl reviderades sedan med tillval man gör på slutbeställningen. Lägger man till braskamin, andra vitvaror, och vad mer man vill ha där så bör drar det lätt iväg. Tillval på 100-200 000 är nog inte ovanligt att de flesta gör beroende på standard man önskar sig. Bra är att inkludera alla man vill ha redan inna man skriver på och pressa priset. :)

Nu är bara mina priser vägledande, det skiljer såklart mkt beroende på vad man väljer, var man bygger o.s.v.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.