spinout skrev:
Alla gruppledningar upp 32A ska klara 0,4s utlösningstid om man kör efter de nya reglerna.
även huvudledning och stigare? eller gäller det bara gruppledningar som matar t.ex. ett uttag?
(skillnad på att mata ett uttag eller en uttagslåda, som ju räknas som en central)
 
Ja det gäller gruppledningar inte huvudledningar.
 
Med 25A säkring, 5s utlösningsvillkor och 10mm2 blir max kabellängd ca 260 meter. Spänningsfallet vid 25A och 200m blir 17V (kall kabel) vilket ger en effektförlust i kabeln på 650W! (3 belastade ledare). Sedan tillkommer anslutningskabeln till maskinerna. Så det kan vara en ide att gå upp i ledararea ännu mer. Det beror på vilken medeleffekt du räknar med.
 
Tackar för alla svar. Ni är helt otroliga rent sagt.

mtrl kostnaden mellan 10kvmm och 16kvmm är inte jättestor och att ha jättemycket marginal på sin sida betalar jag gärna lite extra för.

När jag fått lite ström därborta kan jag dessutom sätta upp (eller ner :) ) mina efterlängtade markspottar på den gamla eken.
 
Bo.Siltberg skrev:
Med 25A säkring, 5s utlösningsvillkor och 10mm2 blir max kabellängd ca 260 meter. Spänningsfallet vid 25A och 200m blir 17V (kall kabel) vilket ger en effektförlust i kabeln på 650W! (3 belastade ledare). Sedan tillkommer anslutningskabeln till maskinerna. Så det kan vara en ide att gå upp i ledararea ännu mer. Det beror på vilken medeleffekt du räknar med.
10mm2 Cu tråd resistans ca 2,24 milliohm / meter, dvs 0,45 ohm på 200m.
(Sen tillkommer reaktiva förluster men bortsett från det)

P = I*I*R , dvs 25*25*0,45 = ca 280W/ledare. Tre ledare (Symmetrisk last inget i nollan)
ger då 840W ! , ( siffran 2,24 mohm/m gällde iofs vid 80 grader, hittade den på voltimum.se.)

Med 6mm tråd: 3,71mohm/m : 0,74 ohm i ledaren -> 1,4kW förlust i 200m trefaskabel.
Uttagen effekt idealt sätt är då 230*25*3 = 17,250W, varav 1,4kW förlust i kabeln,
och 15,8 i maskinen. (Givet att man drar konstant 25A i trefaslasten)

Dvs en förlust på 8% ! Men drar verkligen maskinen 25 A vid drift? Är det inte bara startströmmar vi pratar om här ?
 
Jag räknade på kalla ledare, 1.72 mhom. Tror det blir svårt att värma upp en 10mm2 markkabel till 80 grader på en 25A säkring då den har ett strömvärde på >54A:)
 
10mm2 blir ju också lättare att lägga in i plintarna i skåpet och uttagslådan, 16mm2 är mycket osmidigare.
men välj inte EKKJ 3x10/10 den är riktigt jobbig att böja till ledarna på..
N1XV 5g10 har flerkarderliga ledare.
 
n1xv 10mm2 finns som EK också, tycker faktiskt den är smidig, beror nog på vad man jämför med nu när det finns solida 240mm2...
 
Mikael_L
Floppman skrev:
n1xv 10mm2 finns som EK också, tycker faktiskt den är smidig, beror nog på vad man jämför med nu när det finns solida 240mm2...
Aha, det finna alltså kablar för riktiga män också ... :D
 
Ingen favorit, lär nog försvinna igen förhoppningsvis...
 
Floppman skrev:
n1xv 10mm2 finns som EK också, tycker faktiskt den är smidig, beror nog på vad man jämför med nu när det finns solida 240mm2...

Tja det blir ju han/hon som kopplar det som får brottas med det, inte jag,
Jag hänger troligen över axeln och är sju resor jobbigare än böjarna i skåpet :)
 
Inget går upp mot en ordentlig brottningsmatch i ett trångt skåp ;)
 
Patrick E skrev:
Strömmässigt räcker det med 6 mm2
Intressant!
Jag kollade i elvis, Jag räknade på REKAS N1XV som ju är en PEX kabel.
Enligt ELVIS så räcker det med en 2,5mm2 för att säkra 25A

I det här fallet krävs endå en 10mm2 kabel för att klara utlösningsvillkoret
 
Floppman skrev:
n1xv 10mm2 finns som EK också, tycker faktiskt den är smidig, beror nog på vad man jämför med nu när det finns solida 240mm2...
Finns det verkligen solida 240mm2? Knappast nåt som normalt används iaf ;)

"Vanlig" 240mm2 kabel är nog jobbig att böjja in i en central.

Åter till topic. Jag har inte räknat på nåt, men jag tror jag skulle dra ACEFLEX 5G16. Väldigt smidig kabel, och den går nog bra att få in på plintarna i mätarskåpet. Man måste nog ha en 63A huvudbrytare i centralen dock om man ska få in ledarna.
 
Jo det finns, eon testade den i ett par projekt men gav upp efter grova protester från oss. Dels så kändes det inte bra att ansluta i anslklämmor då det lätt blir glapp vid sättningar osv, dels så sprack gärna ledarisoleringen då det var kallt och man böjde ledarna. Sen var det ett as att hantera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.