LED är fortfarande inte riktigt lika varmt som halogen. Desto varmare LED desto sämre ljusutbyte. Tekniken går framåt men så är det i nuläget.

Personligen tycker jag dock en LED lampa av högsta kvalité (ca 299kr) ger ett jättefint ljus, och räknar man på en 3W LED och en 35W 230V så kan du spara rätt mycket pengar RilleRock:)
 
Jacro skrev:
LED är fortfarande inte riktigt lika varmt som halogen. Desto varmare LED desto sämre ljusutbyte. Tekniken går framåt men så är det i nuläget.

Personligen tycker jag dock en LED lampa av högsta kvalité (ca 299kr) ger ett jättefint ljus, och räknar man på en 3W LED och en 35W 230V så kan du spara rätt mycket pengar RilleRock:)
Du får nog läsa på lite utanför konsumentinfon för att inse att det inte är sant. Färgtemperaturen och ljuskvaliteten är i mål. Dock inte priserna. Och visst ger varmare ljus sämre ljusubyte. Grossisterna tar 500-600:- +moms minus rabatt för riktiga LED-ljuskällor.
 
Ska man ha en kraftig LED lampa som ger ett bra ljus och lika varmt som en halogen, så krävs rätt mycket styrka av LED dioden. För att få en diod varmvit så lägger de väl någon fosfor eller något och sedan sticker hål på det? Rätta mig om jag har fel. Desto starkare diod desto större kylfläns annars blir hållbarheten på lampan sådär.

Grossisterna tar betalt (elektriker får ju dock helt andra priser), det finns dock sidor som knappt lägger på något alls på kanon LED ljuskällor. T.ex. www.eldirekt.se .
 
Jacro skrev:
...Grossisterna tar betalt (elektriker får ju dock helt andra priser), det finns dock sidor som knappt lägger på något alls på kanon LED ljuskällor. T.ex. www.eldirekt.se .
Det var därför jag skrev "minus rabatt". ;)
 
Det är inte bokat än, men är nere på 2-3 ljuskällor
Återkommer när allt är klart !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.