Jag undrar om jag skulle kunna få lite hjälp med hur man planerar belysningen när man har ryggåstak. Det är snart dags att sätta glespanel och då är det bra om man bestämt hur elen skall dras innan dess!

Vi har hållit på och velat fram och tillbaka om vi skall ha spottar eller ej, men just nu lutar det åt att det inte blir några spottar och att det blir ett slätt tak, dvs ingen panel utan ett helt vitt tak. Fråga är då hur man snyggast belyser ett sånt rum.

En idé vi har är att ha lampor vid båda sidorna om limträbalken och att man belyser balken (med risk att blända i vissa lägen), ett annat är att ha spottar som sitter som på pinnar ut från väggen (precis vid taket) och att dessa också belyser taket uppåt. Ett tredje alternativ som vi spånat på är att ha en skiva parallel med takets nederkant, kanske 20-30 cm hög där man fäller in belysning längs taket.

Är det någon som har några idéer eller kan berätta hur de själva gjort.

Sen har vi ryggåstak i köket också och där vet vi inte heller hur vi skall göra. På ena sidan är köket, i mitten en trappa och på andra sidan trappan en utgång till baksidan av huset. Det rör sig alltså inte om ett öppet rum så där kan jag tänka mig att man har spottar ändå.
 
En snygg lösning som en bekant har gjort är att skruva upp en skiva i underkant av limträbalken som är bredare än balken. Sedan har han lagt vanliga ljusslingor uppe på den hylla som bildas. Ger en indirekt belsyning av rummet.
 
Det låter som man får ett fint ljus med den lösningen, men jag tycker vår feta limträbalk är så snygg så den vill jag inte dölja ;).

Har alla andra med ryggsåtak spottar så vi är de enda som inte tänker sätta det?
 
Vi har ryggåstak utan spottar.
Vete fan om det blir nån belysning i taket.
Det är inget man saknar direkt.
 
Jag gillar lampor på skenor. Sådana som du kan rikta antingen upp mot taket, vägg eller golv. På detta sätt får du en flexibel belysningslösning. De jag gillar mest är de där du inte ser själva lampan från sidan. Fast det är ju spottar i och för sig, men i en annan form.

 
KarlXII: Har ni vanliga taklampor eller helt enkelt inget takljus alls, eller hur har ni löst det?

lastkaj: Fattar inte riktigt vilken typ av lampa du menar. Har absolut inget emot spottar, tror bara att jag inte vill ha dem fast monterade i taket.
 
lastkaj: Fattar inte riktigt vilken typ av lampa du menar. Har absolut inget emot spottar, tror bara att jag inte vill ha dem fast monterade i taket.
Jag var i en belysningsaffär som heter Norrmalm nära S:t eriksplan i Stockhom. De hade ett märke som hette Altima, tillhör maxel. De har 12V och 230V skensystem. Mycket flexibelt system. Du måste inte fästa det i taket utan kan hänga det, fästa det på väggen eller taket. Dessutom finns det många olika typer av armaturer att välja på.

http://www.maxel.se/pdf/altimakatalog.pdf
 
Tack för tipsen. Det får nog bli belysning med en skena eller liknande. Men då måste jag dra el ner i taket ändå, jag som ville skjuta på beslutet var elen skall vara ;).
 
Vi har ryggåstak både i sovrummet och vardagsrummet.
Vi vill inte ha någon belysning hängande från taket.

Vi beställde från elektrikern att sätta på båda sidor av ryggåstaket, (nedre delen) en el-uttag.

Vi ska göra typ stukatur längs väggen där man kan fälla in en ljusramp som ska belysa taket från båda sidor med dimmer som styrs med fjärrkontroll.

 
Sweli, jag har också funderat på något likande, med ljuset infällt. Om du blir klar före oss så skicka gärna en bild, för vår del så rör det sig om ett bra tag till innan det blir klart!
 
Vi kommer att börja nu på Måndag med det arbetet i sovrummet.

Jag ska ta bilder på hur vi löser uppgiften och resultatet.
Det är en egen designat idé, så vi får se hur det går.

Bilder blir det ;D ;D
 
Jag gillar inte de moderna små spottarna. Visst kan det se häftigt ut om man har många, men om de är nedåtriktade tycker jag att det blir så skarpt ljus. Jag har balkar som går på tvären över rummet (hanbjälke). Jag kommer att placera stora uppåtriktade spotlights på 100W/st med dimmer på dessa. En liten enkel porslins armatur ca 40mm i dia är allt som behövs glödlampan som är ca 10cm i diameter har ju ”inbyggd” reflektor.
Har tidigare tänkt att även ha hängande lampor, men det kanske inte behövs. Varför tycker inte ni att det ska vara hängande lampor?
Jag har redan dragit elen så jag behöver inte bestämma detta nu. Jag kan ju bara låta bli att koppla in något i nocken.
 
Det kan nog vara ok med hängande armatur men just när det är ryggåstak så blir det så himla mycket sladd innan lampan kommer och det får jag för mig kan se lite konstigt ut. Men jag har inte tänkt igenom det så där värst, jag vet bara att jag inte vill ha spottar i taket.
 
sollentuna skrev:
Sweli, jag har också funderat på något likande, med ljuset infällt. Om du blir klar före oss så skicka gärna en bild, för vår del så rör det sig om ett bra tag till innan det blir klart!
Hej Sollentuna,
Här kommer bilderna av resultatet.
Jag har tagit bilder under arbetet för att du ska se hur vi gjorde.

ljusramp23.jpg

Hur vi gjorde jobbet:

stukat1.jpg

stukat3.jpg


stukat4.jpg

stukat7.jpg

stukat12.jpg

stukat13.jpg

stukat14.jpg

ljusramp21.jpg

stukat25.jpg

ljusramp.jpg

stukat.jpg

Vi är jätte nöjda med resultatet ;D ;D ;D
Nästa blir i vardagsrummet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.