Lillburt skrev:
Jaa..är riktigt nöjd ännu jo.lyser precis så mycket som jag behöver..behöver man mera finns ju extra starka lampor men listerna räcker riktigt långt & lyser bra.idag finns ju dock kraftigare led lister.med min list kom det med smala gummiklamrar att skruva fast på var sida om listen ifall klistret släpper med tiden.skruva i alla dom som kom med & det håller bra.

Lycka till med ditt garageprojekt..Blir nog finfint
OK, tack för det.
Jag har aldrig handlat på ebay, antar att det är lika enkelt som man kan föreställa sig. Däremot är jag inte hundra på att jag förstår prylarna. Jag söker på led strip och hittar diverse, t.ex. den här:

http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-...-Light-/251798890596?var=&hash=item3aa0622864

Där kan man välja mellan olika modeller:
3528
5050
5630

Jag antar att detta symboliserar ljusstyrka.

Det finns också inom dessa modeller olika antal 300, 600 eller 1200 st om jag fattar rätt, men är alltid 5 meter. Då förstår jag inte riktigt längre.300 lär rimligtvis lysa hälften så mycket som 600, vilket för mig då inte går ihop med siffrorna som nämndes nyss. :)

Det finns säkert bättre dokumentation någon annanstans. :)
 
Själv är jag inne på led men det springer fort iväg i pengar om man vill ha mkt lumen. Om man vill ha rejält med ljus för att kunna ligga och meka under bilen så är det nästan bara ljusrör som fungerar. Två nackdelar med vanliga lysrörsarmaturer:
1. Om man mekar lite för vilt så finns det risk att man river ner dem. Det har jag lärt mig den hårda vägen...
2. Utanpåliggande lysrörsarmaturer är så fruktansvärt fula.

Det är inte möjligtvis så att någon hittat infällda lysrörsarmaturer som inte kostar skjortan..? Helst täckta så att rören inte blir skitiga...

Jag har sett infällda lysrörsarmaturer i kontorsmiljöer men när man tittar hos försäljarna så kostar de tusentals kronor. Styck!!!
 
T
tobbew skrev:
OK, tack för det.

Där kan man välja mellan olika modeller:
3528
5050
5630

Jag antar att detta symboliserar ljusstyrka.

Det finns också inom dessa modeller olika antal 300, 600 eller 1200 st om jag fattar rätt, men är alltid 5 meter. Då förstår jag inte riktigt längre.300 lär rimligtvis lysa hälften så mycket som 600, vilket för mig då inte går ihop med siffrorna som nämndes nyss. :)

Det finns säkert bättre dokumentation någon annanstans. :)

nja, de siffrorna är storleken på de enskilda lysdioderna, 3528 är altså 3,5x2,8mm stora, 5050 är 5x5mm och 5630 är därmed 5,6x3mm stora.

300,600 och 1200 är som du säger antalet dioder, per 5M.

5050 är de vanligaste idag, men 5630 är snäppet ljusintensivare, förutsatt att man får tag på Samsung-dioderna, de billiga 5630 är väldigt snarlika 5050.
Man ska va väldigt kritisk mot säljarens siffror på LED-produkter på ebay för många tar siffrorna från de riktiga 5630-listerna och säljer sina billiga kopior med det.
Riktiga Samsung-lister kostar runt 300kr/5m medans kopiorna går för hundringen.
Därmet inte sagt att kopiorna är skitdåliga för det är hyfsat tryck i dem också, men oftast inte vad specen anger.
problemet är väl att även fejkarna har börjat marknadsföra sina som "Samsung".
finns videos på youtube där folk testar dessa prylar, här är en tex.
https://www.youtube.com/watch?v=UmAmSWY19wY

3528 skulle jag bara använda till "stämningsbelysning".

edit: av de alternativ i annonsen du länkade till hade jag valt 5050 med 600led för mest ljus, litar helt enkelt inte på deras siffror på 5630.

edit 2: lita heller inte på när de skriver "95W/5m", när de samtidigt skriver att de drar 0,4A/m, dvs 2A/5m, vilket på 12V är 24W, inte 95 :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Ah, tack för förklaringarna. Youtubeklippet gjorde det hela rätt tydligt, tack återigen.

Men varifrån ska man handla för att veta vad man får?

I kommentarerna till klippet ger klippets upphovsman dessa urler:

http://shop.ledwholesalers.com/index.php?route=product/product&path=39_81_97&product_id=318
http://www.amazon.com/gp/product/B0090CYFNC

Kanske är mer pålitligt där.

Man kan ju också handla inom Sverige, men då tycks det ju vara helt andra prislappar, t.ex. denna produkt borde väl vara ungefär motsvarande:

http://www.ljustema.se/led-lister-varmvita/852-crystal-led-list-paket-5m-96wm.html
 
T
Min personliga åsikt är att du kan satsa på att köpa lister med 5050-dioderna, då i dubbla rader dvs de med 600 dioder per 5 meter. nackdelen är att de inte verkar finnas IP-skyddade utan är "nakna" så de bli ju lite mer utsatta för ev mekaniskt slitage..
5050 verkar säljarna inte fuskat med vad jag märkt, iaf inte i samma utsträckning som 5630, så de är i princip alltid ett safe kort att köpa oavsett var du köper dem.
Så köp 5050 på ebay så kommer du få grejer som funkar tillfredställande, köp av en säljare med bra omdömme (minst 98% positivt, och fler än 5000 genomförda affärer) så kan du va rätt lugn på att få bra grejer.

Skulle aldrig köpa led-list inom Sverige då de har patetiska påslag på exakt samma grejer.
Plus att omsättningen hos svenska handlare är så låg att de sällan har de nyaste prylarna, och sällan i någon större kvantitet.
Sorry alla Svenska återförsäljare av LED-lister, men så är det.

LED-list skulle inte jag tveka att beställa härifrån tex:
5050 600LED varm eller kall, vilket man föredrar för runt 150kr för 5 meter.
Säljaren har 99,5% positivt omdömme och över 7500 affärer, skulle utan tvekan köpa av den säljaren.
http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-5050-3528-5630-600-1200-LEDs-Cool-Warm-White-Waterproof-Strip-Light-/251798890596?var=&hash=item3aa0622864:m:mgaOQPEdpABT1Whqfxr_r6A

Det jag däremot gärna köper inrikes är strömförsörjningen så man får en E-märkt redig trafo gjord för vår marknad, kinagrejerna är rätt tveksamma väldigt ofta, ojordade, utan dragavlastning osv.

Vill man göra riktigt snygga instalationer finns det smidiga aluminiumlister med plastlock som man monterar slingorna i, blir genast ganska mycket dyrare då de listerna kostar från 30kr/m, men det blir snyggt! finns alla tänkbara för utanpåliggande, infällning, hörn osv. kör du detta spåret behöver LED-listen inte vara "waterproof" om du ska ha det inomhus.
Dessa tex, 30 meter för 92$US inkl frakt (+ev tull och moms), med klar eller diffust lock, (OBS dock för enkelradig led-list, finns för dubbel också, tog bara ett exempel). Finns jättemånga olika varianter om man kollar runt lite.
http://www.aliexpress.com/item/30m-a-lot-1m-per-piece-led-aluminum-profile-slim-AP1506-1m-with-milky-diffuse-cover/1902608695.html?spm=2114.01020208.3.21.C3HhrO&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201527_3_71_72_73_74_75,searchweb201560_4

Om du bara vill trycka upp listen direkt så skulle jag som Sir_Daniel skrev tidigare lägga en limsträng på baksidan istället då tejpen brukar släppa efter ett par veckor, iaf om det hänger i taket.

kan även tipsa om att du kollar utbudet på www.aliexpress.com
det funkar likadant som Ebay i princip, men verkar vara mer direkt från fabrikerna så priserna är ibland ännu lägre än ebay.
Med ett Paypal-konto blir det farligt enkelt att handla på dessa ställen, tre klick så har man köpt nått :D

Enda nackdelen jag ser är osäkerheten i leveranstid, kan va allt från 3 dagar till 1,5 månad, men allt som oftast kring 1-3 veckor, ha med det i beräkningen om du har brådis att få hem grejerna. säljarens uppskattade leveranstider brukar stämma rätt hyfsat.

och glöm inte att alltid räkna med att få betala tull och moms på grejerna, även om saker med mindre värde allt som oftast brukar trilla igenom ändå.

jag har genomfört närmare 500 köp på ebay senaste 7-8 åren och har bara blivit "blåst", dvs grejerna kom aldrig bara 2 ggr.

Det fins hur mycket som helst på ebay och aliexpress, även dealextreme har en del.
det gäller bara att läsa på och inte köpa från första bästa säljare, samma produkt kan kallas nått annat hos en annan säljare och kosta hälften så mycket. Var mycket kritisk till specen säljaren anger för produkten och jämför med andra säljares liknande produkter, låter det för bra för pengarna, så är det troligen också det.

Och kolla som sagt på youtube, det är jättemånga som lägger upp videoklipp på alla tänkbara produkter, så chansen är stor att man hittar någon som redan köpt och rescensert det du vill köpa.

oj va långa inläggen blir :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Amandolo och 1 till
  • Laddar…
Läser tips om ledstrip med intresse. Tänkte köpa en på eBay.
Några tips på bra och kraftig trafo? Har kollat runt på svenska sidor men hittar ingen med tillräcklig effekt. Max verkar vara runt 60w? Hittar runt 200w på aliexpress men vill köpa detta i Sverige.
 
Thullen Tack! Var någonstans ska jag klicka för att nominera dig till president? :)
Vilket sjukt informativt inlägg! Tack, då ska jag nog snart våga göra min första import. Har handlat lite från england förut bara, från en butik. Man är ju alltid lite osäker i början.
 
T
Drövel skrev:
Läser tips om ledstrip med intresse. Tänkte köpa en på eBay.
Några tips på bra och kraftig trafo? Har kollat runt på svenska sidor men hittar ingen med tillräcklig effekt. Max verkar vara runt 60w? Hittar runt 200w på aliexpress men vill köpa detta i Sverige.
Måste du driva allt på en trafo då?

Har inte själv ännu haft behovet av att driva mer än 60W, men en snabb googling gav tex www.led-tejp.se/ och www.spotiled.se verkar ha 200W, dock kan jag inte svara för hur deras produkter är eller hur de är att handla av, kan heller inte svara på om det är kinagrejer de säljer med påslag bara.
De större trafona får man generellt montera i en apparatlåda dock.

När mängden list ändå kommer på tal så kan jag säga att jag skulle inte koppla mer än max två 5m-lister efter varandra.
Jag förespråkar hellre separat matning till vardera 5m-list, spänningsfallet genom en list gör att effekten trappar av rätt ordentligt, och belastningen på kopparbanorna i första listen blir för höga.
Du kan ha en trafo till flera lister, men seriekoppla inte listerna efter varandra, utan låt alla lister få matning direkt från trafon, inte via en annan list.
Och belasta inte trafon fullt ut, bra att ha lite marginal så trafon inte ligger på full sula hela tiden, det ökar livslängden på trafon.


tobbew skrev:
Thullen Tack! Var någonstans ska jag klicka för att nominera dig till president? :)
Vilket sjukt informativt inlägg! Tack, då ska jag nog snart våga göra min första import. Har handlat lite från england förut bara, från en butik. Man är ju alltid lite osäker i början.
Hehe, jag talar efter egna erfarenheter så jag måste kanske reservera mig för felskrivningar, jag är ingen guru på så sätt :p
Det fins såklart bättre grejer än det man köper på ebay, men jag personligen kan inte försvara prisskillnaden för den lilla kvalitetshöjning man får.
Köper man en LED-list som bekräftat använder Epistar eller Samsung-dioder tex så kommer den prestera bättre utan tvekan, men då kostar en 5m-rulle inte 100 kr längre som sagt, utan snarare närmare 500 kr om inte mer.
Man får helt enkelt fråga sig själv om det är värt de extra slantarna för lite mer ljusstyrka och kanske en aning längre livslängd eller inte.

Klart det är lite nervöst i början, men ett paypal-konto kopplat till Visa är väldigt säker betalningsmetod idag.
Paypal har dessutom "Buyers protection" vilket, vad de påstår, innebär att får du inte varorna så får du tillbaka pengarna. har själv aldrig använt det dock så kan inte svara för hur det funkar.
Säljarna på ebay är dock oftast väldigt måna om att få bra omdömmen, så de är oftast rätt medgörliga om något strular. Garantier är svårt att hävda, men jag har flera gånger fått nya saker skickade om något vart trasigt, ibland vill de ha tillbaka de trasiga grejerna, men då är det, beroende på värdet såklart bara lägga ner eftersom returfrakten som du själv får stå för är skyhög och ibland högre än vad en ny pryl kostar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Några tänkvärda saker när det gäller LED-strip har jag omnämnt längst ner på min lilla belysningssida här: http://lyckligiskogen.se/garage_lighting/index.html

Själv förstår jag inte varför tillverkarna tycker att den fysiska storleken på själva LED-chippet är viktig att nämna. För mig är det den minst intressanta siffran hos en LED-belysning. Lite som att säga att en bilmotor är på 3 liter men strunta i att ange effekten, varvtalsområdet och bensinförbrukningen.

Angående att köpa från e-bay, aliexpress och liknande: man kan få helt ok prylar därifrån för en bråkdel av priset som dom "seriösa" tar. Men det vet man först efter några hundra brinntimmar.
Sen så är det skillnad på dioder från samma tillverkare. Det är jättestor spridning mellan diodernas prestanda vid tillverkningen. En del lyser t.ex. mkt starkare än andra. Detta löser man med "binning". Sök på internet för mer info om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
T
Precis, allt hänger ju på vad man har för förväntningar på produkterna, i relation till vad man är villig betala för det.
Förväntar man sig toppkvalite så ska man helt enkelt inte köpa billiga grejer, men det gäller ju allt.
Vill man ha en ferrari så köper man inte en Volvo helt enkelt, men kanske en Porsche fyller dina behov med din ekonomi, bara för att dra ett lamt exempel.

Personligen har jag använt "ebay-lister" i flera år till allt tänkbart (taklampa, bänkbelysning, golvbelysning, R/C-prylar osv), och har bara någon enstaka gång råkat ut för en list där nån diod haft en synbart annan färgnyans. Än har ingen diodlist gått sönder i den bemärkelse att någon "diodbank" slocknat, dock är det ju svårt att bedömma om de tappat 10 eller 30% i ljusintensitet under åren utan att faktiskt ha mätt.
Därför säger jag inte "så här är det", utan det är min egen åsikt/uppfattning :)

Bästa tips jag kan ge till någon som vill köpa billigare grejer, är att läsa på ordentligt innan så man inte tror sig köpa Ferrarin för att man blindt litar på säljarnas saltade specar.
Gör en provbeställning på en 5m-rulle tex innan du köper 50 meter att fylla garagetaket med så du iaf har ett hum om vad du får för prylar.
 
Redigerat:
Nu, ett år senare så är frågan aktuell igen. :)

Jag har nu provbeställt två ledlister, med 600 per meter. Utmaningen blir ju nu transformator. De ligger på ca 120W styck, så i mitt fall behöver jag närmare 1000W för mina 8 lister.

Dock ska inte alla vara tända samtidigt, de kommer gå på olika kretsar, men en av kretsarna kommer behöva 800W.

Kan man parallellkoppla transformatorer? Det känns som att man borde kunna det. Jag har ju nämligen dragit färdigt alla trådar i taket till alla punkter, som då knyts till samma matning. Dumt kanske, men så är det.
Det går dock att dra om ifall man måste.

Just nu är planen att köpa 3 x 320W för att driva 7 lister. Sen en svagare på runt 150W på den led-list som ska gå på rörelsesensor, som används normalt. En sådan borde ge ett fullt fungerande ljus i 100m2 garage för att hitta handtaget på bilen. :)
 
Snailman
T tobbew skrev:
Nu, ett år senare så är frågan aktuell igen. :)

Jag har nu provbeställt två ledlister, med 600 per meter. Utmaningen blir ju nu transformator. De ligger på ca 120W styck, så i mitt fall behöver jag närmare 1000W för mina 8 lister.

Dock ska inte alla vara tända samtidigt, de kommer gå på olika kretsar, men en av kretsarna kommer behöva 800W.

Kan man parallellkoppla transformatorer? Det känns som att man borde kunna det. Jag har ju nämligen dragit färdigt alla trådar i taket till alla punkter, som då knyts till samma matning. Dumt kanske, men så är det.
Det går dock att dra om ifall man måste.

Just nu är planen att köpa 3 x 320W för att driva 7 lister. Sen en svagare på runt 150W på den led-list som ska gå på rörelsesensor, som används normalt. En sådan borde ge ett fullt fungerande ljus i 100m2 garage för att hitta handtaget på bilen. :)
Hur gjorde du med matningen?

Börjar bli dags i mitt garage, tvåbils, har köpt en packe 5050 ledlister och även alulister med plastlock, blir sek, sju rader på längden i taket tänkte jag. Allt 24 Volt.

Tänkte köra några trafos, och sen dimra med nån separat led controller, som man kan kommunicera med via wifi (går även att programmera om till tasmoto)

Sen kan jag sätta ett gäng förstärkare verkar de kalla dem, som man matar med 24 Volt, och de behåller väl dimringen på ingången, men tar strömmen från den egna trafon typ.

Så är väl mest ute efter några hyfsat billiga 24 Volt nätdelar som elektrikern tycker duger?

Finns visst nån effektgräns, när elektriker måste göra lågvolten om man överskrider?
 
På något sätt lyckades jag skjuta på det här. Jag köpte någon transformator från Kina eller nåt, jag minns inte längre, jag googlade upp något. Men jag tror jag köpte någon mindre, så att det skulle bli 2-3 st totalt. Men jag monterade det aldrig. :) Men det kommer nog. Jag hoppas du hittar en bra lösning som också är prisvärd, och visar oss andra hur det ska gå till. :)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.