Arne999 skrev:
Vad är förresten en Ok nedböjn ing? Vi snackar en temporär stötta så allt ja beggar är ju att den ska hålla..

Läste nån stans nedböjning=L/300 => 10000/300=3.3mm I mitt fall. 1 tons punktlast borde alltså vara helt ok :)
Jag vågar inte uttala mig om vad som är lämplig dimensionering.
 
Ok men då är jag nog på banan iaf vad gäller beräkningen. Är nog precis som du sägr att balken räknas som faststatt ... har iof olika solider för varje del men vet inte riktigt hur programmet tolkar kontakten... jag har definierat randvillkoret att stöttorna star på ett "fixed support"
 
peternicklas
Min starka rekommendation är att INTE använda FEM om man inte kan detta till 100%. Är så mycket som kan bli fel.
Ta fram papper och penna och använd det istället. I detta fall måste materialets orientering göras så att fiberna i trädet ligger rätt. Trä är en typ av komposit och det krävs speciella element i FE-programmet för att kunna räkna det rätt.
 
  • Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
Jag håller nog med ovanstående talare. Jag använder själv aldrig FEM för att ta fram ett värde på t.ex. deformation eller påkänning. Däremot så använder jag det ofta för att se vilken/vilka del(ar) på en detalj som är mest påkända och för att prova optimeringar av geometrier.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Jag använder det dagligen men det krävs mycket kunskap inom många olika saker för att förstå resultatet. Det är ett mycket bra verktyg om man kan hantera och förstå det.
 
  • Gilla
HelmerssonF
  • Laddar…
Jobbar med femsimuleringsr dagligen, dock inte inom hållfastighet så100 är ja ju inte.....
 
Arne999 skrev:
Vad är förresten en Ok nedböjn ing? Vi snackar en temporär stötta så allt ja beggar är ju att den ska hålla..

Läste nån stans nedböjning=L/300 => 10000/300=3.3mm I mitt fall. 1 tons punktlast borde alltså vara helt ok :)
Större nedböjning än L/300 upplevs som obehagligt.
 
Trädäck med soffgrupp under ett uppspänt beige plasttak, utan synlig stolpe eller regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av trädäck med måttangivelser och en soffgrupp, planerat för ett överbyggt regnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blandar mig i denna diskussionen då jag har en liknande fråga.

Jag vill lägga en regel på tvären över ett trädäck, ca 6-7 meter lång.
Denna vill jag använda som högsta punkt i ett litet plasttak som regnskydd (ca 3 x 4 meter) över en soffa.

Jag vill helst undvika limträbalk...och stolpe mitt i trädäcket.

Skulle man kunna få till en speciallösning???

Har du fått något bra svar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.