Fick inget svar på min förra fråga så jag omformulerar mig lite mer specifikt.

Jag vill få en känsla för hållfastighet hos bjälkar. Om jag kollade http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1162 som många refererar till och där står det tex:

Tryck vinkelrätt mot fibrerna 2,5 Mpa för ett C24 virke.


Denna måttenhet kan man räkna om till en (för mig mer försårlig) Nm/cm^2 => 250 N/cm^2


Detta värde säger ju inget om det är en 45x45 regel eller 170x45 regel... så hur ska man tolka denna siffra??

Låt oss ta ett enkelt exempel som borde gå att reda ut.. .säg att vi har en regel som ligger på två fast underlag med 1 meter ifrån varandra. Antag nu att vi belastar regeln på mitten över en yta som är 4.5x4.5cm, hur mycket klarar då regen innan den går av på mitten om det tex är en 170 regel med C24 virke? Vill som sagt få en känsla på storleksordningen...

skiss234556.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arne999 skrev:
Tryck vinkelrätt mot fibrerna 2,5 Mpa för ett C24 virke.

Denna måttenhet kan man räkna om till en (för mig mer försårlig) Nm/cm^2 => 250 N/cm^2
Det betyder endast att man kan belasta virket med 250 N/cm2 innan det trasas sönder. Tänk planka på fast underlag.

Siffran säger absolut ingenting om ditt lastfall ovan. För att reda ut det måste man räkna på nedböjning.
 
I ditt exempel är du nog egentligen inte främst intresserad av tillåten tryckbealstning utan värdet för böjning parallellt fibrerna på 24 MPa. Utifrån geometrin på din bräda får du räkna ut den böjspänning som upptår p.g.a. din last. Böjspänningens storlek beror på längd mellan regelns upplag samt regels tvärsnittsgeometri (böjmotstånd).
Din last ska vara dimensionerad så den inte ger upphov till en spänning som är större an tillåten böjspänning (24MPa).

Jag slog det på miniräknaren.
Med regel på 1m avstånd mellan upplag. Punktlast på mitten av regeln.C24 virke. Så får jag:
  • För 45 regel: ca 150 kg.
  • För 170 regel: ca: 2000 kg.
Har inte kontrollräknat dock så det finns ju en risk att det inte stämmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
jowi79
  • Laddar…
Och sedan kan man behöva titta på skjuvhållfasthet och vippning i vissa fall också. Ovanstående räcker dock normalt för att beräkna hållfasthet för ex.vis golvreglar som stagas i överkant av övergolv och inte är försvagade av hål.
Bjälklag är dock känsliga för svaj och nedböjning så oftast krävs större dimensioner på dessa reglar än vad ren hållfasthet kräver.
 
Spänning=6*M/(b*h*h) (max tillåten 24MPa enligt tidigare inlägg)
Moment=F/2*l/2=F*l/4
F=2*S*b*h*h/3*l
Regel 45x170 b=45 h=170
Avstånd mellan stöd l=1000
F=S*30*170*170/1000=24*30*170*170/1000=20.8 kN dvs ca 2 ton
Men detta är egentligen ointressant då nedböjningen sätter gränsen mycket lägre som sagts tidigare.
 
Intressant! Är det någon som kan tips om var man kan läsa ren teori och beräkningar på detta? Är ju ingenjör så det får kan gärna vara lite svårt :)

Jag slog det på miniräknaren.
Med regel på 1m avstånd mellan upplag. Punktlast på mitten av regeln.C24 virke. Så får jag:

  • För 45 regel: ca 150 kg.
  • För 170 regel: ca: 2000 kg.
Vad knappa du in exakt för att få dessa siffror??
 
  • Gilla
Hlundgren
  • Laddar…
Bakgrunden till mina frågor är att jag vill räkna på vilken dimension jag behöver på reglar för att stötta upp en vägg där man tex har 1 meter mellan stöden. Tänkte sätta 2 st dubbla 170 reglar genom en vägg, dvs totalt 4 st 170 reglar som lyfter upp väggen från överkant på fönstret (som hag plockat ut därav att ja vill lyfta där). Själv har jag ingen uppfattning om det är väl vågat eller om det är extremt överdimensionerat... vill ju vara på säkra sidan så några exakta siffror är inte intressant utan snarare om man kan avfärda ideen eller ej. Om nu en regel skulle klara 2Ton så pallar denna konstruktion alltså av i runda slängar 8 Ton OM alla skulle belastas lika... .. inte extremt överdimensionerat med andra ord......

Vilken dimension på I-balk motsvarar en 170 regel tro?
 
Bättre att räkna på nedböjning i detta fallet skulle jag tro. D.v.s. hur många mm man kan acceptera att balken böjer ner.

Om du surfar lite så kan du nog hitta formlerna för detta. Jag kan inet skriva nåt vettigt om det nu, måste ju hinna med att jobba lite på jobbet också =)
 
Ok gort en modell av en 45x170 regel som vilar på två stöd MEN materialet är i nuläget stål.....

JAg har lagt en last på 1 ton på mitten (lite ocentrerat kanske) och får du ut hur mkt det böjer sig.

Jag är ju ingen mekaniknisse så ja vet inte riktigt vilka värden jag ska ändra för att få till egenskaperna hos en träregel.... Någon som råkar veta vad det heter, gärna på engelska :) Olika i olika riktningar.

Resultatet i detta fallet va en nedböjning på 0.042mm :)


calc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arne999 skrev:
Intressant! Är det någon som kan tips om var man kan läsa ren teori och beräkningar på detta? Är ju ingenjör så det får kan gärna vara lite svårt :)
Leta fram dina gamla skolböcker?
 
f=Nedböjning [m]
F=Last [N]
L=Längd mellan upplag [m]
E=Elasticitetsmodul
I=Tröghetsmoment
b=balkens bredd
h=balkens höjd

Vi kan väl i detta fall säga att du har en fritt upplagd balk med en punktlast på mitten mellan upplagen. Belastningsfallet avgör hur vi går vidare med vår beräkning.

Nedböjningen blir då f=(F*L^3)/(48*E*I)
E=11000 MPa är enligt tabell för C24 virke -> 1,1e10 Pa
I=(b*h^3)/12 (Gäller för balk med rektangulärt tvärsnitt)

Om vi säger 170 regel med en last på 1 ton med 1 meter mellan upplag så får vi:
I=(0,045 * 0,170^3) / 12 = 1,84e-5
f=(9820 * 1^3) / (48 * 1,1e10 * 1,84e-5)=1,01e-3 [m] d.v.s. ca: 1 mm nedböjning.

Men använd inte mitt exempel som underlag för din dimensionering. Jag kan ha räknat eller tänkt fel. Anlita en konstruktör! :rolleyes:
 
  • Gilla
jowi79
  • Laddar…
hmmm ditt E=1-1e10Pa vad heter den konstanten?

Jag kan knappa in nått som heter Young's Modulus I programmet som direct påverkar resultatet. För stål har denna konstant värdet (2e11Pa)

Om jag knappar in 1.1e10 istället så får jag en böjj på 0.5mm vid 1 ton belastning på en 4.5x4.5cm yta mitt på balken, kasnke stammer då eftersom du har en punktbelastning. Känns lite skummt dock att det blir dubbelt så mkt för dig..... då 4.5x4.5cm nästan borde kunna approximeras som en punkt
 
Vad är förresten en Ok nedböjn ing? Vi snackar en temporär stötta så allt ja beggar är ju att den ska hålla..

Läste nån stans nedböjning=L/300 => 10000/300=3.3mm I mitt fall. 1 tons punktlast borde alltså vara helt ok :)
 
I ditt exempel har du en fast inspänd balk ser det ut som; eller snarare att stöttorna och balk är en homogen bit. I mitt räkneexempel har jag en fritt upplagd balk. Det kan nog förklara varför vi får olika värden på nedböjningen.

2e11 är E-model för stål.. jag har iof alltid räknat med 2,1e11 med det är ju tillräckligt noggrannt ändå. Min E-modul på 1,1e10 kommer från tabellen på träguiden som du länkade till i början av tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.