Hej!

I vårt badrum som just nu ska göras om, vill vi ställa ett badkar under ett snedtak. Risken finns ju att det skvätts lite och vi funderar just nu vilket som är bästa konstruktionen för ytskiktet i taket. Vi ville första ha träpanel eftersom det är ett äldre hus, men detta avråder snickare och målare ifrån. Nästa lösning är väv som målas med våtrumstäck. Problemet är att de godkända vävarna är rätt grova i sin struktur och det blir inte så snyggt. Lösningen, hur den nu blir, är tänkt att ha ett rollat tätskikt som grund.

- Har någon en erfarenhet av någon slät väv, eller hur ska vi göra?

//Henke
 
T
Det finns annars något som heter våtrumsfärg och då ska du inte ha något rollat tätskikt under.

Du kan även kakla snedtaket/väggen!
 
Ok, rollat tätskikt behövs alltså inte. Jag tror vi menar samma typ av färg. Väven limmas i ett lager grundfärg och målas åter med grundfärgen. Sedan två lager täckfärg. Detta ska alltså räcka menar du?

Frågan om väven återstår dock.
 
Finns vad jag vet två olika strukturer på våtrumsväven. 100 och 135, där 100 är den
finare.
 
Jag hade nyligen uppe en liknande fråga, se nedan länk:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/109955-microlit-i-badrummet.html

Valde till slut den finare väven G100 och det blev riktigt bra. Ju mer våtrumstäck du rollar på desto mindre syns rutorna. Den finare väven finns nog bara hos riktiga måleributiker och inte hos de stora byggfirmorna. Jag blev i alla fall nöjd. Lycka till.
 
Pirrepirre - Hur gjorde du med övergången från kakel till väv/målat? För att få det tätt menar jag. Kunde inte hitta det i tråden.
 
Lät dem korsa varandra ca tre centimeter och la silicon i skarven.
 
Här finns en nyfiken till. Tänkte göra precis som dig Nina. Vår snedvägg börjar dock inte förrens ca 1.20-1.40 cm upp på väggen. Men jag antar att det blir för "nära" det våta iaf.
Jag vill nämligen jättegärna ha "trä-tak" då vårt badrum ligger på ovanvåningen och går ända upp i nock med synliga bjälkar. Känns synd att ta bort allt och ersätta med väv.
 
Jag hittade en bild på ett badrum. I detta fall har dom kaklat upp till snedväggen börjar.
 
  • Badrum Badkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Puffar, kan man alltså måla snedväggen med någon speciell våtrumsfärg eller skall allt trä helst bort och ersättas med väv?
 
Redigerat:
Linisen_01 skrev:
Puffar, kan man alltså måla snedväggen med någon speciell våtrumsfärg eller skall allt trä helst bort och ersättas med väv?
Nej, tak omfattas inte av kravet på tätskikt, så där ska det målas med en våtrumsfärg, eller allra helst ett våtrumsfärgsystem.
 
GoForIt skrev:
Nej, tak omfattas inte av kravet på tätskikt, så där ska det målas med en våtrumsfärg, eller allra helst ett våtrumsfärgsystem.
Påverkat detta ifall man skall ha byggplast i taket i badrummet om man har badrummet på "vinden"? Beroende på om man har tätskikt eller ej i taket?

Om man bara har våtrumsfärg, påverkar det byggplasten? De flesta som inreder vinden efteråt spikar ju upp masonit för att få luftspalt, sedan klär de med byggplast för att kunna sprutisolera däremellan. Då har man automatiskt fått "plast i taket".

Sedan har vi de som reglar och isolerar med "isoleringsskivor", dessa kan ju påverka ifall man har plast närmast taket ??
 
nihtila skrev:
Påverkat detta ifall man skall ha byggplast i taket i badrummet om man har badrummet på "vinden"? Beroende på om man har tätskikt eller ej i taket?

Om man bara har våtrumsfärg, påverkar det byggplasten? De flesta som inreder vinden efteråt spikar ju upp masonit för att få luftspalt, sedan klär de med byggplast för att kunna sprutisolera däremellan. Då har man automatiskt fått "plast i taket".

Sedan har vi de som reglar och isolerar med "isoleringsskivor", dessa kan ju påverka ifall man har plast närmast taket ??
Som det känns så pratar vi om två olika saker. Tätskikt respektive ångspärr.
Som jag har uppfattat det så tolkas inte det målade våtrumsfärgsystemet (utan väv etc.) som ett tätskikt i taket.
Men det kan kanske finnas speciella omständigheter som kanske gör att man får göra en annan lokal bedömning..
 
GoForIt skrev:
Som det känns så pratar vi om två olika saker. Tätskikt respektive ångspärr.
Som jag har uppfattat det så tolkas inte det målade våtrumsfärgsystemet (utan väv etc.) som ett tätskikt i taket.
Men det kan kanske finnas speciella omständigheter som kanske gör att man får göra en annan lokal bedömning..
nja, jag syftar på ångspärr nu men det sägs ju att man skall inte ha två lager ångspärr/tätskikt med material emellan för då kan ev fukt inte ta sig någonstans. Så min invinkling VAR att om man har tätskikt i taket så kanske det påverkar om man kan ha ångspärr också!!??

Har man redan ångspärr i taket så kanske man skall vara försiktig med att OCKSÅ ha tätskikt? Det var det jag undrar egentligen... ;-)
 
nihtila skrev:
nja, jag syftar på ångspärr nu men det sägs ju att man skall inte ha två lager ångspärr/tätskikt med material emellan för då kan ev fukt inte ta sig någonstans. Så min invinkling VAR att om man har tätskikt i taket så kanske det påverkar om man kan ha ångspärr också!!??

Har man redan ångspärr i taket så kanske man skall vara försiktig med att OCKSÅ ha tätskikt? Det var det jag undrar egentligen... ;-)
Det är ju helt riktigt att man ska undvika dubbla spärrar.

Och som jag skrev tidigare i tråden så tätskiktar man normalt inte taket, och våtrumsfärgen/systemet (utan väv) anses inte som ett tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.