Har en fråga som jag inte riktigt hittar rätt svar på i detta forum trots timmar av sökande.

Har tänkt sätta upp microlit i snedtaket och taket i mitt nya badrum efter ett tips från en firma. Jag vill inte ha den där fula vanliga fiskbens glasfiberväven utan vill ha en slät yta som är minst Vattenavvisande då det står ett badkar under snedtaket som barn kommer att plaska i för fullt:D. Funderar på hur jag ska sätta upp det hela. Just nu sitter det våtrumsskiva som jag då hade tänkt att spackla igen skarvarna på med våtrumsspackel och remsa, vilket väl ska funka om man inte ska sätta upp kakel? Gör man sedan så här?: Våtrumslim, microlit, våtrumsgrund och våtrumsfärg? Eller ska man dra på ett lager våtrumssäkring (gummit) i botten isället för våtrumslimmet ellelr behövs det också? Funderar på om ytan blir slät då med microliten på?

Någon expert där ute som kan ge tips eller råd på hur man ska göra eller om jag tänker rätt.

Tacksam för all hjälp:)
 
Våtrumsklister vet jag inte vad det är, microlitväv sätter man väl vanligtvis med vävlim?

Hur som helst finns det nu förtiden en glasfiberväv som är avsedd för målarnas våtrumssystem som är i princip slät. Inte riktigt som microliten men nära nog man fått på all färg.

Och den sätter man upp genom att stryka våtrumsgrund på underlaget, sätta väven, stryka våtrumsgrund "blött i blött". Så att man så att säga bakar in väven precis som när man bakar in remsor i ett tätskiktssystem för plattsättning.

Sen är det bara att stryka våtrumsfärg 2-3ggr och så har du en vattentät yta.
 
Tror det är g100 du tänker på. Den blir så gott som slät efter alla behandlingar.

Jag har aldrig sett våtrumsmicrolit.
 
g100 är det den där gula väven? Den är ju lite mönstrad så det var det jag inte tyckte om och kom in på detta med microlit, men det kanske är som Ni säger att den blir lite slätare efter några övermålningar med riktig färg? Tycker det annars är lite för sterilt med det vanliga mönstret då det ska vara vitt.
 
Tråkigt nog är inte microliten godkänd där du har vattenstänk.
Jag provade g100 och målade en dj... massa gånger, men mönstret syns.
Rev ner och satte kakel på snedväggen.
 
Kan man inte spackla ut väven med våtrumsspackel? Då blir den ju iaf slät.
 
Eftersom det bara är en vattenavisande yta som efterfrågas förstår jag faktiskt inte varför det ska blandas in väv överhuvudtaget. Vanlig väggfärg glans 20 räknas som vattenavvisande om jag inte minns fel. Drar man då på våtrumsfärg lär det räcka med god marginal oavsett om det sitter någon väv eller inte.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Men då blir det ej ett våtrumssystem. Förutsätter att försäkringsbolagen kräver det i badrum. Hade det varit kök eller toalett hade det varit annat.
 
Tak omfattas inte av samma krav som golv och väggar.

Så länge man inte sätter kakel eller klinkers i taket vill säga...
 
Just det! Tänkte inte på det. Nej då är det väl bara att måla.
 
Har för mig att om man tittar på Beckers våtrumssystem så står det att man kan välja att köra med eller utan väv i tak.
 
Våtrumsspackel och gipsspackel fungerar utmärkt i taket. Väljer man väv i taket (inte obligatoriskt och inte alltid nödvändigt) så är det som någon tidigare påpekade den gula väven som gäller. Den finns i två varianter, en med mindre mönster. Endast de gula är godkända av de flesta försäkringsbolagen. Som 5.2 racing påpekade finns ingen "våtrumsmicrolite" som är slät men det är däremot mycket enkelt att bredspackla väven jämn med våtrumsspackel (i synnerhet om man väljer den gula väven med minst mönster). Den gula väven sättes upp som någon skrev med våtrumsgrund. Däremot är det inte alla märken där man bör sätta "blött i blött". Exempelvis flugger vill att man väntar i 24h (om jag minns rätt) innan man bör grundmåla.

Vad gäller våtutrymmen så är det färgtillverkarnas våtrumsfärger som gäller oavsett glans på andra färger...
 
Tack för alla svar så här långt. I första hand var det väl tänkt att vara minst Vattenavvisande som jag skrev i början av denna tråd. Bäst är väl ändå Vatten säkrat då det lär bli enb hel del stänkt när barnen badar.... Gällande detta med tak så är det ju så att det är en snedvägg som börjar 110 mm från golvet och sedan går 38 grader upp i taket. Alltså en naturlig förlängning av snedtaket, därav att jag vill sätta en så säker målad lösning som möjligt. Övriga badrummet är kaklat och jag vill därför ha samma typ av ytskikt på snedväggen o taket för att inte behöva blanda in tre olika stilar så att säga. Detta med att spackla glasfibern kan ju vara en lösning om det nu fungerar som Ni säger. Fungerar det att spackla över våtgrunden (vid vått-i-vått) eller spacklar man först och sedan kör våtgrunden över igen. Kanske beror på märken (Lurar på Beckers)?
 
Skulle jag använt Beckers grejer, hade jag gjort följande.


Våtrumsspackel 2ggr

Våtrumsgrund som du sätter väven i, och sedan även målar ett varv på väven.

Våtrumspackel 2ggr bredspackling.

Våtrumstäck 2 ggr. ev målarfog mellan strykningarna.
 
5.2 racing skrev:
Skulle jag använt Beckers grejer, hade jag gjort följande.


Våtrumsspackel 2ggr

Våtrumsgrund som du sätter väven i, och sedan även målar ett varv på väven.

Våtrumspackel 2ggr bredspackling.

Våtrumstäck 2 ggr. ev målarfog mellan strykningarna.
Toppen, tackar för tipset:). Ska försöka ge mig på detta. Lurar lite på skillnaden mellan glasfiberväven G100V och G135V. Vilken har minst mönster så att säga? Hittar bara 135:an i bygghandeln och när man frågar efter G100V för att kunna jämföra med så står de som utropstecken:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.