Tack engagemang!
Det är altså plankorna spikade på takstolen jag vill ha bort, takstolen tänker jag inte röra.
Det stämmer att det är en bärande vägg i husets längd under den vertikala delen av takstolen. Husets bredd är ca 7m.
 
Staffans2000
Ta bort dem!
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Instämmer med övriga...
Ser helt klart ut som en tillfällig sträva vid resning som sen lämnats kvar.
 
  • Illustration av trästomme till hus med gula markerade tillfälliga stödsträvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej! Har lite liknande fråga angående mitt innertak som vi ska tilläggsisolera. Vågar man ta bort de diagonala strävorna? Underlagstaket är en grövre råspont/panel och sticketak. Så man kan väl anta att dessa fyllde sin funktion vid resningen men att konstruktionen är stabil nog att plocka bort dom. Hade underlättat när takstolarna ska byggas på för att få plats med mer isolering.
 
  • Träkonstruktion inuti byggnad, takbjälkar synliga, geringssåg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trärumsinteriör med trästege, träbjälkar, taklampa och slitet trägolv. Loft eller vindsvåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Oskar9151 i ditt fall är jag mer osäker på hur viktiga de är. Det borde nog bollas med någon timmerman eller liknande som vet hur och varför man byggde som man byggde förr.
 
Jag pratade med en snickare jag känner som sa att så länge de inte går längre ner eller är förankrade i något annat så är det bara att kapa bort. Är väl inne på samma spår men kommer nog kolla vidare ytterligare innan man bara plockar ner dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.