TL;DR Kan jag ta bort dom?

Vindsvåning med trästrävor och takstolar, isolering synlig, strävor möjligtvis för monteringsstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bor i ett parhus byggt i modulform 77.
Tidigare har vinden bara varit tillgänglig via lucka på gaveln men jag har nu satt in en vindstrappa.
Planen är lite avlastningsyta för julpynt och resväskor.
Dock är det strävor som sitter dumt och som knappast kan ha någon funktion sedan taket kommit på plats. Min gissning är att de användes vid resning.
Taket består av plywood på takstolar och sen papp, läkt och betongpannor.
 
  • Gilla
Dalatorp
  • Laddar…
Det ser ut som fackverkstakstolar. Då är strävorna och stöttorna vitala och du kan inte ta bort någonting. Speciellt med tanke på att det ser lite klent ut redan som det är. Förmodligen jättebra beräknat men som sagt, allt du ser är där av en orsak och bör sitta kvar.

Ser att förstyvningar är monterade också. Det är den längsgående brädlappen som sitter på strävorna. Den bör också sitta kvar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Effell
  • Laddar…
Jag förutsätter att det är det du kallar förstyvningar TS syftar på. Och jag tror absolut att TS har rätt om att det är något som användes vid resningen och inte behövs när yttertaket kommit på.
 
Redigerat:
Det hade förvånat mig väldigt om de behöver vara kvar. Som ni varit inne på så har de troligtvis bara använts vid montage och gör ingen som helst nytta nu.
Anledningen till att de sitter kvar är troligen lättja.
 
Frågan är om det går att svara på. Det kan vara både kvarlämnade hjälpstöttor från resningen och/eller knäckavstyvningar.
Edit bytte order sträva mot stötta.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
förstyvningar TS syftar på. Och jag tror absolut att TS har rätt om att det är något som användes vid resningen och inte behövs när yttertaket kommit på.
Jag gissar att du aldrig sett en konstruktionsritning eller förstått den. Föstyvningarna har betydelse vad du än inbillar dig.
Findus
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Svårt att svara på helt och hållet om man inte ser mer bilder eller ritningar.

I svaren ovan förväxlas strävor i det plana fackverket med de så kallade avstyvningarna.

Som Magham skriver kan de verka käckavstyvande för strävorna och går då inte att ta bort.

Som jag ser det blir strävan tryckt vid yttre belastning vilket talar för att avstyvningarna skulle kunna behövas, men med det sagt tycker jag också att avstyvningarna ser bäldigt udda ut för att vara avstyvningar.
 
Redigerat:
Det som är fastsatt med plåtar kan du inte ta bort, men dom längsgående är bara till för resningen dom kan du ta bort och använda till att sätta julpyntet på.
 
Om det är en fribärande takstol är diagonalen dragen. Står det en bärande vägg under den vertikala strävan till vänster är diagonalen tryckt.
”Avstyvningarnas” utförande ser inte ut att vara annat än temporära.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Om det är en fribärande takstol är diagonalen dragen. Står det en bärande vägg under den vertikala strävan till vänster är diagonalen tryckt.
”Avstyvningarnas” utförande ser inte ut att vara annat än temporära.
Det stämmer såklart. Jag antog en bärande vägg under vertikalen.

Så för att ge ett ännu bättre svar till TS. Är fackverket fribärande mellan fasaderna. För isf behöver ju diagnoserna inte styvas av per definition.
 
Redigerat:
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Det mesta är redan sagt, om diagonalen är tryckt kan det vara en knäckavstyvning men det är inte så vanligt utförande. Man ser till att diagonalen klarar sig själv istället. Vilken snözon är du i?

Var medveten om att underramen inte är dimensionerad för att användas som förråd!
 
Nu har forumet gått bananas.

Frågan var om dom 3 st brädorna kan tas bort och läggas plant för att ställa JulPynt och tomma resväskor på.

Svaret är Ja!
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om man är rädd att de diagonala stagen ska knäckas om det kommer ovanligt mycket snö så är det väl bara att förstärka dom genom att skruva på en regel på sidan?
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man är rädd att de diagonala stagen ska knäckas om det kommer ovanligt mycket snö så är det väl bara att förstärka dom genom att skruva på en regel på sidan?
Absolut! Enkel lösning. En dubblering av knäckningslängden kan mer än väl kompenseras med en fördubbling av höjden kring axeln som den knäcker ut. (ser inte riktigt regeldimension).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.