Jag har ett antal Fresh Intellivent-fläktar i kåken, någon modern Pax. Merparten är installerade av certifierade elektriker, olika. I samtliga fall så har man installerat det rakt av, och förlitat sig på den inbyggda allpoliga brytaren.

Vid normalt underhåll/rengöring kommer man aldrig åt några ev strömförande delar så dessa inbyggda brytare anses tydligen av mina elektriker som fullt tillräckliga. Visst, jag förstår ju att den extra tändtrådsanslutningen borde ingå i den "allpoliga brytningen" men det verkar inte vara så att man inkluderar detta normalt.

Ska man in och rota på de ställen elen är exponerad så får man väl förutsättas ha koll, instrument osv för att försäkra sig om att det är spänningslöst. För övrigt får man inte installera dylikt i våtutrymmen som icke-certifierad elektriker i vilket fall så det löser sig självt på så vis.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har ett antal Fresh Intellivent-fläktar i kåken, någon modern Pax. Merparten är installerade av certifierade elektriker, olika. I samtliga fall så har man installerat det rakt av, och förlitat sig på den inbyggda allpoliga brytaren.

Vid normalt underhåll/rengöring kommer man aldrig åt några ev strömförande delar så dessa inbyggda brytare anses tydligen av mina elektriker som fullt tillräckliga. Visst, jag förstår ju att den extra tändtrådsanslutningen borde ingå i den "allpoliga brytningen" men det verkar inte vara så att man inkluderar detta normalt.

Ska man in och rota på de ställen elen är exponerad så får man väl förutsättas ha koll, instrument osv för att försäkra sig om att det är spänningslöst. För övrigt får man inte installera dylikt i våtutrymmen som icke-certifierad elektriker i vilket fall så det löser sig självt på så vis.
Det "löser sig väl inte själv" om två av fyra behöriga elektriker anser olika ang just detta?
 
C
F frasen_36 skrev:
Det "löser sig väl inte själv" om två av fyra behöriga elektriker anser olika ang just detta?
Trots att jag anser att lösningen är förkastlig har jag faktiskt själv varit pragmatisk och använt den inbyggda brytare som tillverkaren tillhandahåller som tillbehör. Och som många moderna fläktar även har inbyggd från början.
Den är diskret, kostar ca. 300 spänn och 10 minuters extra tid att montera. Så blir det inget tjafs.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Trots att jag anser att lösningen är förkastlig har jag faktiskt själv varit pragmatisk och använt den inbyggda brytare som tillverkaren tillhandahåller som tillbehör. Och som många moderna fläktar även har inbyggd från början.
Den är diskret, kostar ca. 300 spänn och 10 minuters extra tid att montera. Så blir det inget tjafs.
Japp nu har vi kanske bara pratat om pax. Intellivent tex har inbyggd allpolig brytare i sina så man behöver inte ens tänka på det. Mycket smidigt.

https://fresh.se/sv/product/flktar-badrumsflktar/intellivent-20-vit--F-VP-BDF-INTELLIVENT--197272
 
F frasen_36 skrev:
Det "löser sig väl inte själv" om två av fyra behöriga elektriker anser olika ang just detta?
Som jag ser det finns tre alternativ:

1. Strunta i brytaren, eftersom man då inte kan luras att tro att en strömbrytare gör något annat än man tror. Så jag ser inget egentligt säkerhetsproblem, och man tvingas bryta gruppen, men följer inte standard. Skulle kunna vara det på det sättet en pragmatisk elektriker som inte är så noga med reglerna ser på det.

2. Bryt enbart fas och nolla enligt PAX anvisningar och låtsas som det regnar. Skapar ett säkerhetshål men eftersom man normalt inte pillar på ledarna och det ändå bör finnas en jordfelsbrytare kommer riskerna att vara låga. Högst diskuterbart om detta följer EN60335-1 standard, men eftersom PAX säger att det gör det så är diskussionen med den genomsnittlige elektrikern en uppförsbacke. Min gissning är att detta är den grupp den genomsnittlige elektrikern tillhör.

3. Stoppa dit en brytare som bryter alla trådarna och som då följer EN 60335-1 (och dess intentioner), men man får anta att detta lätt leder till diskussioner med elektrikern eftersom det inte är "standard" - och det kommer säkert att finnas elektriker som känner sig stötta om man försöker förklara för dem att den standardinkoppling de antagligen använt hittills inte räcker hela vägen. Detta gäller dock inte om någon av de dyrare offerterna faktiskt hade den lösningen, med en 3-polig extern brytare - i så fall har du en vinnare.

Så, troligen är ingen av varianterna problemfri. Jag skulle antagligen passa i diskutionen om det är ett måste att ha den med elfirmorna, om jag inte har betämt mig för att driva igenom alternativ 3, för jag ser inte alternativ 2 som säkerhetsmässigt bättre än alternativ 1, men inte värt att kriga om det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
A avh67f skrev:
Intellivent tex har inbyggd allpolig brytare i sina så man behöver inte ens tänka på det. Mycket smidigt.
Tror det är samma sak med Pax om man bortser från den lite äldre Passad-modellen.
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.