F
Grannen tänker renovera sitt tvättrum med toa och duschkabin och har fått fyra olika offerter. I offerterna står det helt olika ang elen. Idag har de en fläkt som styrs av belysning samt även inbyggd fuktsensor.
Dvs det är nolla, fas via lampströmbrytare samt obruten fas för fuktsensorn.
Två av offerterna säger att det krävs komplettering med 2-polig huvudbrytare vilket höjer kostnaden med flera tusen säger han. De två offerterna säger honom inget om huvudbrytare. Vad gäller?
 
Redigerat:
Tillverkaren brukar skriva att det ska vara 2 polg brytare för fläkten och tex PAX säljer en sådan som monteras i fläktkåpan och kostar någon hundring. Det är altså inte föreskrifterna utan tillverkaren som ställer kravet för just den speciella fläkten. Någon huvudbrytare behövs inte för fläkten.
OBS det kan råda lite förvirring om begreppen angående brytare.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Tillverkaren brukar skriva att det ska vara 2 polg brytare för fläkten och tex PAX säljer en sådan som monteras i fläktkåpan och kostar någon hundring. Det är altså inte föreskrifterna utan tillverkaren som ställer kravet för just den speciella fläkten. Någon huvudbrytare behövs inte för fläkten.
OBS det kan råda lite förvirring om begreppen angående brytare.
Vet inte fabrikatet på deras fläkt men den är ny och skall tydligen återanvändas. Två av offertgivarna har uppgivit till honom att det "är lag" på separat brytare och de andra två att ingen sån bestämmelse finns. Grannen blir naturligtvis orolig och vet inte vad som gäller, och inte jag heller..
Med tvåpolig brytare avses då fasen via lambrytaren + den fasta fasen?
 
Frågeställningen har tidigare stötts och blött, vill minnas att slutsatsen var att säkringen i elcentralen är ett fullgott sätt att frånkoppla fläkten.
Skippa brytaren är mitt råd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det formellt sett krävs lokal brytning. Men det är ju inte stora kostnader det handlar om. Grunden är att fläkten räknas som en maskin. Om det är motiverat kan absolut diskuteras.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att det formellt sett krävs lokal brytning. Men det är ju inte stora kostnader det handlar om. Grunden är att fläkten räknas som en maskin. Om det är motiverat kan absolut diskuteras.
Varken han eller jag vet vad som är ett måste. Det är därför vi undrar vad som är gällande krav. Han är mest orolig över att hälften av elektrikerna säger olika.
 
C
F frasen_36 skrev:
Med tvåpolig brytare avses då fasen via lambrytaren + den fasta fasen?
Det borde logiskt sett vara så, men i den mån fläkttillverkarna är tydliga med hur brytaren skall kopplas in brukar det så vitt jag vet vara matande fas och nolla det handlar om. Dvs. det är i praktiken nonsens då brytaren inte garanterar att apparaten är strömlös (i och med att styringångarna inte bryts i förekommande fall).

Se: https://www.byggahus.se/forum/threa...vs-separat-brytare.348006/page-2#post-3350491
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det gäller både fas och nolla, inklusive styrningen naturligtvis.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
det är möjligt att man kan se en fläkt som en apparat som kräver arbetsbrytare men å andra sidan så finns det ingen arbetsbrytargrupp som åker runt och besiktigar saker och ting och skickar fall till åtal så i slutändan ansvarar man för sin egen anläggning. Vet man som anläggningsinnehavare att arbete ska utföras i det aktuella rummet så får man väl bryta strömmen på andra sätt innan arbete påbörjas då. Den personen ska ändå mäta och kontrollera att det är spänningslöst.
Så nej detta är inget jag skulle lägga nån energi på.
I en del offentliga lokaler ser man ju ibland en sån där vridbrytare sitta under takpanelerna direkt och som manövrerar nån fläkt men inte ens de är väl allpoliga?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det gäller både fas och nolla, inklusive styrningen naturligtvis.
Då blir det väl tre poler..?
Eller?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Titta på tillverkarnas inkopplingsanvisning så slipper ni gissa. Pax säger att fas och nolla ska brytas (och inte ev tändtråd ??)
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Titta på tillverkarnas inkopplingsanvisning så slipper ni gissa. Pax säger att fas och nolla ska brytas (och inte ev tändtråd ??)
Vet inte om det är Paxfläkt eller annat fabrikat.
Min (och grannens) fråga var vad elbestämmelserna säger. Inte vad Pax anser.
 
BirgitS
F frasen_36 skrev:
Min (och grannens) fråga var vad elbestämmelserna säger. Inte vad Pax anser.
Elbestämmelserna säger att man ska följa tillverkarnas anvisningar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är tillverkarnas anvisningar som i första hand gäller, så vad Pax eller någon annan tillverkare skriver är högst relevant.
Och läs om #2
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om fläkten skulle behöva brytas av säkerhetsskäl (som mekansisk skada eller brand) så skulle ju jag förvänta mig att en brytare för den gör alla ledare in till den spänningslös - men att anse inkopplad nolla är som spänningssatt som en säkerhetsrisk stämmer iallafall inte med min världsbild.

Däremot är det ju väldigt bra att kunna bryta nollan om det uppstår jordfel så att man inte löser ut en jordfelsbrytare för hela gruppen/huset om det uppstår isolationsfel. Så om den sitter i en miljö som kräver IP44 för att det kan finnas vatten i närheten så känns kravet motiverat - PAX vill kanske undvika att kunderna tycker deras fläktar är felkonstruerade om sådana problem skulle uppstå.

Trepolig brytare så blir alla nöjda (utom esteterna...)?

Men annars kör på elmonts lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.