Hej!
Förra året renoverade hela vår gata sina hus. Vi är 10 hus och det är kedjehus dvs bonadshuset följs av en carport som sitterihop med nästa hus. Mellan boningshuset och förrådet (som ligger under carporten) är en passage där man idag har en form av grind och sedan är det luftigt ovanför till carportstaket börjar.

Vi hade tidigare enstegstätade hus med cellplast men fick alla massiva skador och fick Garbo att renovera våra hus mot att vi betalade en del. Vi valde en ventilerad fasad med aquapanel osv.

Då våra förråd sitter ihop med grannens fasad och vår fasad är innervägg i grannens förråd, så vägrade man att byta fasadtyp där och lämnade således den gamla oventilerade fasaden i förråden.

Nu har man från kommunens sida börjat ge bygglov för att riva förråden och bygga ut boningshuset. Man gör då så att passagen till trädgården går intill grannfasaden istället för som tidigare, mellan förråd och boningshus.

Det blir då alltså (sett från vänster) ett boningshus som byggs ut mot grannensfasad och innan grannens fasad lämnas en passage från gatan till trädgården. Man kan säga att man flyttar förrådet till nuvarande boningshus och boningsbegygger det för att sen lämna en passage till trädgården, intill grannens fasad.

En del som ville göra tillbyggnaden och bestämde sig redan då fasaderna gjordes om betalade en summa extra och fick då fixat sin grannes fasad (när ett hus river sitt förråd blottlägger de sin grannes fasad, där förrådet tidigare låg). Dock är det hela fortfarande under carportstaket som inte ska röras.

Vår granne har idag bestämt sig för att göra samma tillbyggnad och kommer då att riva sitt förråd. Vårt hus är idag grått i en Y3502skala. Blottlägger de vår fasaddel nu så är den dels av metoden enstegstätat med cellplast samt annan typ av puts (skrovligare) och gul.

Varken vi eller vår granne vill ha någon osämja och vi är inte på något vis ovänner eller vill bli ovänner. Dock så vill vi ju lösa detta så bra som möjligt.

Jag hävdar att de behöver vårt godkännande för att överhuvudtaget få bygga sin boningsdel så nära vårt hus (ca 1 meter från vårt hus). Grannen hävdar att de får flytta sitt förråd och blottlägga vår fasad eftersom det hela ligger under carporten. Tilläggas ska att den sydöstra förrådsväggen idag har ca 10 cm tak i form av hängränna över sig idag, dvs blottläggs det så kommer regn att falla i skarven ventileradfasad/enstegstätad fasad. Det regnar ju aldrig rakt uppifrån och ner. Vidare så menar jag att det dessutom är väldigt fult med två sorter puts i grovhet, färgen ( grå vs gul).

Ska vi en dag sälja så är det ju inte populärt att meddela att 3/4 av den fasaden är ventilerad men 1/4 är enstegstätad på grund av renovering av massiva fuktskader.

Jag ber om ursäkt för ett långt och säkerligen rörigt inlägg men min fråga är vad har vi som granne att säga till om?

Hur skulle ni övriga här gå till väga?

Mvh,

Henrik
 
Redigerat:
Normalt sett så behöver man "grannehörande" för alla bygglovspliktiga åtgärder nära tomtgränsen. Det innebär inte att grannen har vetorätt, bara att grannens synpunkter skall vara del av beslutsunderlaget för bygglovet, dvs. Kommunen kan bevilja bygglov i strid med grannens önskemål. Vad somgäller iert speciella fall med åtgärder på fasaden vet jag inte.

I ett område med kedjehus så är detaljplanen troligen redan skriven på ett sätt som tillåter bygnation nära gränsen,så det är inte säkert att grannehörande behövs av den anledningen.
 
Ok tack för ditt svar! I dagsläget ligger deras boningshus ca 4 meter från vårt o om de bygger till så hamnar deras boningshus strax under 1 meter från vårt boningshus.

Vi har egentligen inga problem med att de bygger till utan det är min oro för den ej ventilerade delen av fasaden o det estetiska värdet vid en eventuell försäljning som jag bryr mig om.

Jag känner att när mäklaren säger "Den här fasaden är 3/4 ventilerad, o ser ni den stora gula rutan på 9 kvm, den är enstegstätad med puts på frigolit/cellplast". Det hade fått mig som köpare väldigt skeptisk till att lita på att den sluter tätt. Hur skarvar man tex ihop en ventilerad putsad fasad med en enstegstätad puts/cellplast. Således riskerar vi att förlora ekonomiskt på vår grannes tillbyggnad, o det gillar jag inte.
 
Henke1975 skrev:
Jag känner att när mäklaren säger "Den här fasaden är 3/4 ventilerad, o ser ni den stora gula rutan på 9 kvm, den är enstegstätad med puts på frigolit/cellplast"
Du behöver nog inte vara orolig för att mäklaren kommer vara alltför övertydlig med just den biten :D
 
Nyfniken skrev:
Du behöver nog inte vara orolig för att mäklaren kommer vara alltför övertydlig med just den biten :D
Haha, nä det är nog sant :D

Men jag måste väl kunna vägra låta dem göra ingrepp i min fasad? Ett ingrepp är ju egentligen att riva sitt förråd då det blottar vår ofullständiga fasad. Pratade med de som renoverat husen och deras lösning involverar att det inte finns någon skarv mellan renoverad fasadyta och den gamla enstegstätade. Det finns endast en plåt samt silikon som hindrar fukt från att tränga in bakom förrådet och mellan den och den gamla fasaden är trasig cellplast.

Som det är idag så når fukten inte "det trasiga" men river grannen sitt förråd så blottas hela vår fasad (den trasiga "skarven" och den enstegstätade biten) för regn - det är väl att definiera som ingrepp?

Jag och grannen kommer säkerligen att komma överens, men det känns viktigt att veta vad jag har för rättigheter.
 
Hej,
Om taket som skall rivas är din grannes så ser jag inte vad du kan göra åt det. De river ju sin del, inte din. (även om din fasad använder deras tak som skydd. ) Konstruktionen på huset är ju känd innan köp vilket innebär en risk. Bygglov/rivningslov kan du säkert ha en synpunkt på men kommunen följer nog inte ditt bestridande. Sorry om jag missförstod vems taket var, om det är ditt tak så kan du bortse från detta inlägg.
Hoppas att det löser sig för er bägge.
 
Ta ut detaljplanen från kommunen och titta hur det är formulerat. Det finns troligen formuleringar i planen som fastställer villkoren mellan de tättbyggda husen.
 
Nej det är inte taket som ska rivas. Det sitter och har alltid suttit infräst i vår fasad. Förrådet ligger precis under taket (ca 10 cm från kanten). Pga förrådet gick det inte att göra om den enstegstätade fasadbiten till ventilerad, så som resten av huset renoverades för då hade vi och alla grannar fått riva sina grannars förråd, vilket skulle bli en omständlig process.

Den springande punkten nu är vems ansvar det är att renovera vår icke ventilerade fasadbit då förrådet som täcker biten rivs. Jag vill mena att grannen gör åverkan på vår fasad, men han menar att vår fasad är vårt ansvar. Märk väl att husen är köpta orginal, dvs där förråden sitter ihop med grannens (vårt) hus.

Vi har väl lite svårt att acceptera att det ska kosta oss pengar för att grannen ska bygga ut...Sunt förnuft säger ju att om grannen flyttar sitt förråd så ska de också åtgärda vår fasad som de blottar.

Sen kan jag köpa att vi visste att grannens förråd hade vår fasad som innervägg och att vi därmed borde förstå att det innebär en risk. Dock vill jag ju mena att förändringar av hur husen ser ut i orginal borde kräva någon form av hänsyn gentemot de som drabbas av förändringen.
 
Redigerat:
Vad säger kommunen?
 
Ursäkta om jag är förvirrad.. Men om taket är kvar, på vilket sätt blottlägger man den fasaden så att den kan ev. utsättas för risk? Är det sidvindar och slagregn som du syftar på? Bara för att förtydliga för oss.
Mvh
 
Hej igen

Absolut, taket skyddar till viss del. Dock så regnar det ju aldrig uppifrån o ner utan från sidan. Där taket slutar går det kant i kant med där förrådsväggen går, dvs taket är till föga skydd. Jag ska ta o ordna en bild så att ni ser hur jag menar.

Här nere i skåne blåser det jämt och tex vintertid blåser snön in under carporten (hade 0,5 m blötsnö där intill förrådet i vintras) så inte heller på den sida som skyddas av taket är taket till 100% skydd.

Kommunens jurist har semester så jag har bara konsulterat bygglovshandläggarna. Dessa hänvisar till juristen som dessutom handlägger aktuellt ärende.

Återkommer med bild senare...
 
Tror detta fungerar. Som ni ser så täcker inte taket väggen väsentligt. Bakom den list som man ser närmst grannens fasad, finns en trasig skarv mellan den nya ventilerade fasaden och den gamla oventilerade. Den trasiga skarven går uppifrån taket och ner till marken.

Rivs förrådet/skyddet av vår fasad (orginalutförandet så som alla grannar köpt sina hus) så blottas en trasig skarv samt en gul, annan typ av puts, och oventilerad fasad på ca 10 kvm.

Rivs förrådet så kommer där vara fri passage på ca 1 meter mellan den nya tillbyggnaden och vår fasad, dvs helt öppet.

Bild 1
P1040565.JPG

Bild 2
P1040566.JPG

Bild 3
P1040567.JPG
P1040567.JPG
 
Redigerat:
Har du läst vad som står i detaljplanen för ert kvarter? Den kan du få ut från kommunen utan att prata med jurist. Ta även kontakt med villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar.
 
Hej hempularen!
Ja, jag har begärt ut detaljplanen. Den är från 1988 (husen byggdes 1999) och där står inte ett enda ord. Allt är "teckningar". Men tydligen så kan man som "sakkunnig" utläsa saker och ting. Enligt damen som sköter detta så står där inte att man inte får bygga ut och göra radhus av kedjehusområdet, och därför ger de ut bygglov. Man tänkte sig nämligen radhus på vår gata på den tiden. Att man sen gav bygglov för kedjehus verkar inte spela någon roll. Jag har begärt en träff med förvaltningsjuristen för detta är för mig helt galet.

Jag jobbar dessutom nätter och sover dagtid, trist att plötsligt få bo i radhus när vi köpt ett kedjehus. Vi tittade på flera radhus när vi letade hus, men köpte inget för att vi inte vill vara beroende av att grannarna visar hänsyn.

Jag förstår inte heller om vi inte äger våra egna fasader, oavsett om de vetter mot grannen. Äger jag dem borde jag väl ha något att säga till om? Jag vill inte ha något bygge som rör vid mina fasader. Dessa vill jag komma åt om det i framtiden blir fuktskador igen. Halvt osugen på att riva mina egna innerväggar för att renovera pga att grannen byggt sitt hus ihop med vårt.

Ett problem i denna tråden är att jag har blandat mina två farhågor vilket gör den väldigt rörig:

1. Det görs radhus av vårt kedjehusområde

eller

2. Man blottlägger en fasadbit som är extremt känslig för fukt men är inte skyldig att åtgärda detta. (i detta fallet bygger man inte radhus utan låter det finnas en passage från gatan till trädgården genom att riva sitt förråd och "flytta" det och göra utbyggnad till boningshuset)

Vad gäller villaägarförbundet så vet jag inte vad jag tror om dem. Hade kontakt med dem när det gällde att den utlovade byggfelsförsäkringen för vårt hus uteblev. Det enda de kunde göra var att rekommendera att jag tog kontakt med jurist. Deras egna jurister hade fullt upp...
 
Redigerat:
Har läst igenom tråden och det är sannerligen rörigt.

Kortfattat finns två alternativ på gatan:

1. Alternativet där en passage mellan tillbyggnad och vår fasad finns vilket blottlägger vår ickerenoverade fasadyta. Frågan blir då, vem ska åtgärda vår blottlagda "dåliga" fasad samt trasiga skarvar - och hur ska det åtgärdas. Enkelt, billigt och fult (bestämmer vi eftersom det är vår fasad?) eller ska det åtgärdas snyggt så som övriga huset är renoverat? Det måste ju åtgärdas då vår fasadtyp är fuktkänslig.

2. Alternativet där grannen bygger ihop sitt boningshus med vårt, dvs det blir ett radhus. Frågan blir: Vad har vi för rättigheter, äger vi vår egen fasad? Kan vi neka ihopbyggnad då vi inte vill att något bygge ska röra vår fasad? Vi måste väl ha rätt att komma åt vår egen fasad utifrån? Carportstaket är infräst både i vår fasad och grannens. Om det blir fuktskador i fasaden, ska vi då behöva riva vår vardagsrumsvägg för att åtgärda eller ska grannen behöva riva sin tillbyggnad?

Vill gärna förtydliga ovan då jag plötsligt började redogöra för vad detaljplanen säger om att göra om våra kedjehus till radhus :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.