Väldigt få verkar gräva ner till frostfritt.

Lite sökande och jag har nu sett flera som verkar sätta växthuset grund långt ifrån vad som skulle kunna anses som frostfritt. Ett tydligt exempel är Äntligen Hemmas produktion där de lägger det ca 20 cm under golvhöjd. Har även sett nått exempel här på byggahus, som denna artikel. https://www.byggahus.se/tomt/platsbyggt-vaxthus
IMG_2704-1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det nått jag missat med frostfritt-regeln – vill ju helst slippa, ovan tillvägagångssätt ser ut som en dröm jämfört med gräva till tokdjup ;) Det är grunden till ett växthus i trä, klassiskt fast där ena ändan är fäst hus. Förövrigt lite tänd på sånna där sulblock, men de kostar ju ca 7000kr mer än bygga form med skiva.
 
  • Jeppson (ATTEFALL(2)_1920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut hos mig just nu. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ser ni exempelvis Hus&Hems guide-ritning till växthus-grunden.

12553_Vxthus-Anithas_2-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör Hus&Hem overkill eller är är det dessa (https://www.byggahus.se/tomt/platsbyggt-vaxthus) som inte gör sin läxa rätt?
 
Hoho, kan inte några av er som byggt växthus över åren chippa in här? Ska ut och gräva idag och imorgon och vore skönt att få lite feedback på att skippa frostfritt djup
 
KristinaRT
När vi byggde växthus för 3 år sedan grävde jag till frostfritt (60 cm i Skåne, fast när det verkligen skulle frysa så djupt vete gudarna :) ), lade makadam, gjöt en sula och murade upp till marknivå med leca.
Vi har blålera under matjorden och fryser den när den är blöt kan vad som helst hända. Om man har väldränerad sandjord hade jag inte brytt mig om att gräva lika djupt.
 
Claes Sörmland
Jag grävde väl en 40-50 cm eller så och fyllde med sten och makadam:

växthusgrund2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte alls frostfritt en kall vinter men det fungerar.

Sen gjöt jag en ram:

Växthusgrunden15april.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • växthusgrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karinm-lou och 1 till
  • Laddar…
Grävde ca 50cm, makadam/grus, sedan två varv med lecablock.. Har inte rört sig ett dugg på +10år..
Det viktiga är att dränera så inte vattnet blir stående där..
 
Är på gång att bygga ett mindre lätt växthus som jag ska ställa på en murad sockel och brottas lite med denna fråga också.

Modellen är följande, som jag fick väldigt billigt eftersom det blåst iväg och rullat runt några varv på en åker:
https://www.hemfint.se/vaxthus-victory-orangery

Nettovikten på paketet som levereras hem när växthuset är nytt är 102 kg enligt Bauhaus.

Jag har en stor mängd stenplattor, sten och cementblock på tomten från förra ägaren som jag tänker mura med.

Jag har ingen yrkesmässig erfarenhet, men har ändå gjutit en hel del, och jag har helt enkelt svårt att se varför en — låg gjuten sockel — måste ner på frostfritt djup.

Jag har googlat en del och hittar egentligen ingen som differentierar på vilken typ av växthus som ska stå på sockeln. Jag tvekar inte en sekund på att en sockel som inte förankras på tjälfritt djup kommer att spricka — men vad gör det? Ett rejält växthus med riktigt glas, en sockel som kommer upp 3-5 decimeter, osv kommer ju väga som en personbil, minst. Men ställs verkligen samma krav på underarbetet om växthuset är av den typ som de allra flest är idag??

Jag avser lägga syllpapp på sockeln, en 28x70 tyckt bräda (liggande) som syll och växthuset på det. Det kommer inte röra sig mycket alls även om det blir frostsprickor. Mindre rörelser gör naturligtvis ingenting, plastväggarna löper i spår i reglarna och har ett par mm i spelrum.

Jag är naturligtvis inte 100% på att det kommer stå stabilt i ett par decennier. Men jag tror det. Och jag tycker det är lite synd om många väljer bort en gjuten sockel — för att istället ställa växthuset på ett träddäck — på grund av att det uppfattas som att det måste vara ett jätteprojekt med 50 cm gjuten mur under mark innan man ens kommer upp i markhöjd. Typ 80 cm mur för att komma upp 3 decimeter över mark?? För att ställa ett växthus som väger 103 kg på det? Mitt växthus har en omkrets på ca 12 meter. Vi snackar alltså en tyngd på 8kg per meter. Utan att överdriva, om jag inte skulle vara rädd för att det skulle blåsa bort, tror jag det från hållbarhetssynvikel skulle stå alldeles utmärkt på en mur av frigolit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peterptr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.