Jag har sedan 2003 ett hus byggt i trä 1938 160m2 i två plan.
Energiåtgång år 2007, då vi bor här året runt, var med elvärmepanna och vattenradiatorer 50MWh/år.
Dvs energiprestanda 50000/160= 313 kWh/m2 och år

Jag har sedan dess skaffat bergvämepanna år 2008 och tilläggsisolerat 95mm i väggar+ 500mm på vinden +extra glasruta i alla fönster och byggt till bottenvåningen med 30m2.
Nu är energiåtgången 11MWh/år
Dvs energiprestanda 11000/190= 58 kWh/m2 och år.

Jag tycker att de Investeringarna har mer än väl betalat sig.
 
F Finalisa skrev:
12000 var det för hela 2022
Ok. Jag trodde det var mer utifrån energideklarationen. Med så låg förbrukning nu kommer ni inte spara in ett fönster ute under er livstid.
 
B bopakoster skrev:
Jag har sedan 2003 ett hus byggt i trä 1938 160m2 i två plan.
Energiåtgång år 2007, då vi bor här året runt, var med elvärmepanna och vattenradiatorer 50MWh/år.
Dvs energiprestanda 50000/160= 313 kWh/m2 och år

Jag har sedan dess skaffat bergvämepanna år 2008 och tilläggsisolerat 95mm i väggar+ 500mm på vinden +extra glasruta i alla fönster och byggt till bottenvåningen med 30m2.
Nu är energiåtgången 11MWh/år
Dvs energiprestanda 11000/190= 58 kWh/m2 och år.

Jag tycker att de Investeringarna har mer än väl betalat sig.
Det är en stor minskning i köpt el, men det mesta beror på byte från direktel till VP.
TS har redan VP så för deras del kan det bara bli relativt marginella besparingar, vilket då ska ställas mot en stor investeringskostnad.
 
Om planerna är att inte bo så länge i huset så måste det mest fördelaktiga rent ekonomiskt vara att utnyttja den befintliga vedpannan när elpriset är högt.

Tolkar TS som att huset ligger relativt lantligt och isf brukar investeringar ha svårt att betala sig genom ökat försäljningspris.
 
JanneJanne123
Förfular ju i regel med tilläggsisolering och treglasfönster på ett så gammalt hus. Vill man ha samma energiprestanda som ett modernt hus är det väl bättre att köpa ett sådant istället för att förstöra ett vackert gammalt hus?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Jag har sedan 2003 ett hus byggt i trä 1938 160m2 i två plan.
Energiåtgång år 2007, då vi bor här året runt, var med elvärmepanna och vattenradiatorer 50MWh/år.
Dvs energiprestanda 50000/160= 313 kWh/m2 och år

Jag har sedan dess skaffat bergvämepanna år 2008 och tilläggsisolerat 95mm i väggar+ 500mm på vinden +extra glasruta i alla fönster och byggt till bottenvåningen med 30m2.
Nu är energiåtgången 11MWh/år
Dvs energiprestanda 11000/190= 58 kWh/m2 och år.

Jag tycker att de Investeringarna har mer än väl betalat sig.
Jo. Men vad gjorde respektive förändring för skillnad? Bergvärmen gjorde nog störst skillnad.
 
tensiden tensiden skrev:
Jo. Men vad gjorde respektive förändring för skillnad? Bergvärmen gjorde nog störst skillnad.
Sant, men det beror också på i vilken ordning ändringarna görs...gjorde en bild för några år sedan...
Graf som visar energibehov över tid, effekter av värmepump och isolering på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Golden Expat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.