Krilleman
Viktigt är att skilja på nya och gamla system som jag redan påpekat i inlägg #8!
 
roke skrev:
Det var ett tvärsäkert inlägg.


Från det ena till det andra: Hur tycker du ts ska göra med sina rör? Tycker du han ska byta dem?
Kan du inte komma med ett lika tvärsäkert utlåtande när det gäller det?
Jag skulle absolut behållt rören. Fyllt upp och sökt efter ev. läckage.
Var det tillräckligt tvärsäkert;)?
 
toto1 skrev:
Jag skulle absolut behållt rören. Fyllt upp och sökt efter ev. läckage.
Var det tillräckligt tvärsäkert;)?
Jodå. Det låter bra.

Hur ställer du dig till den andra tvärsäkra frågeställningen om säkerhetsventilen?
Det var så intressant så jag startade en egen tråd om det. Vi kan fortsätta där om du vill:

http://www.byggahus.se/forum/varme-...stammer-sakerhetsventilens-oppningstryck.html
 
roke skrev:
Jodå. Det låter bra.

Hur ställer du dig till den andra tvärsäkra frågeställningen om säkerhetsventilen?
Det var så intressant så jag startade en egen tråd om det. Vi kan fortsätta där om du vill:

[länk]
Jag citerar:
"Det är lämpligt att den svagaste komponenten i systemet bestämmer öppningstrycket på säk.
Ofta är det pannor och tankar mm. som är svagast. Brukar vara 1,5 bar på säk när pannor och tankar är aktuella.
Ibland går det att läsa på typskyltarna på pannor och tankar vad det ska vara för högsta tryck."

Vad gör du om kåken är 20m hög?;)
 
toto1 skrev:
Jag citerar:
"Det är lämpligt att den svagaste komponenten i systemet bestämmer öppningstrycket på säk.
Ofta är det pannor och tankar mm. som är svagast. Brukar vara 1,5 bar på säk när pannor och tankar är aktuella.
Ibland går det att läsa på typskyltarna på pannor och tankar vad det ska vara för högsta tryck."

Vad gör du om kåken är 20m hög?;)
Vet inte riktigt hur du menar? Kan du förklara och utveckla?
Vad gör jag om kåken är 20m hög?

Men kunde vi inte fortsätta i min tråd?:(

Jag tycker ämnet var värt en egen tråd.
 
Redigerat:
Om kåken är exempelvis 20m då är det statiska trycket vid pannan/säk i runda slängar 2bar=säk löser om den är på 1,5bar.
Alltså, förenklat, så dimensionerar man inte säk efter svagaste punkten, vilket jag har för mig att du påstod.
 
toto1 skrev:
Om kåken är exempelvis 20m då är det statiska trycket vid pannan/säk i runda slängar 2bar=säk löser om den är på 1,5bar.
Om fastigheten är tex 20 m hög, då går det inte att välja en panna som har en säkerhetsventil som löser ut på 1,5 bar.

toto1 skrev:
Alltså, förenklat, så dimensionerar man inte säk efter svagaste punkten, vilket jag har för mig att du påstod.
Så du menar att man ska låta dom klenaste delarna explodera innan säkerhetsventilen löser ut?
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Om fastigheten är tex 20 m hög, då går det inte att välja en panna som har en säkerhetsventil som löser ut på 1,5 bar.



Så du menar att man ska låta dom klenaste delarna explodera innan säkerhetsventilen löser ut?
Instämmer
 
toto1 skrev:
Alltså, förenklat, så dimensionerar man inte säk efter svagaste punkten, vilket jag har för mig att du påstod.
Ja, jag påstår fortfarande det.
 
Demmpa skrev:
Om fastigheten är tex 20 m hög, då går det inte att välja en panna som har en säkerhetsventil som löser ut på 1,5 bar.



Så du menar att man ska låta dom klenaste delarna explodera innan säkerhetsventilen löser ut?
Suck.... Läs vad jag skrivit.....

Ett sekundärt värmesystem dimensioneras efter PN6=Max 6bar.
Tror du man väljer en säk på tex 8bar då?!?!?
Over and out
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Om fastigheten är tex 20 m hög, då går det inte att välja en panna som har en säkerhetsventil som löser ut på 1,5
Herregud!
Det är ju det jag menar i mitt inlägg med att 1,5säk löser på en 20m byggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.