Hej!

Står i begrepp att renovera mitt hus, det är byggt 1907 och värmesystemet är riktigt gammalt.
Det jag undrar är om rören och elementen behöver bytas, elementen hade jag nog tänkt att renovera då jag tycker om den äldre looken. Men rören då? Om de okulärt ser bra ut, kan man behålla de?

Här är en bild på hur systemet ser ut idag.

Lqm3xWr.jpg
 
Värmerör i stål kan hålla hur länge som helst om vattnet inte byts ut ofta (eller om det inte fyllts på ofta), dvs när vattnet är syrefritt så skadar det inte rören.

Gör några stickprov!
 
Detta är vad jag också hört och det tilltalar såklart! :)

Kommer öppna upp och renovera hela bjälklaget, har bott här i två år och hittills aldrig behövt fylla på.
Elementen kommer ju dock behöva renoveras och kraarna tyvärr bytas mot termostater.
 
Problemet är inte hållbarheten utan att kopplingarna torkar och börjar läcka. Jag har lite stålrör kvar i mitt hus från -39 och jag har bytt ut en del just för att när man pillar på ett ställe så börjar det läcka på ett annat (eftersom det rört sig något). Linet och pastan har torkat. Det går att byta lin och pasta, men det är ganska jobbigt och kräver lite handlag.
 
Hänger på en fråga, har ett liknande system, gammal självcirkulation. Det har tyvärr varit tomt på vatten mer än ett år. Det var ett ett läckage som som nu är lagat. Men pga många olika anledningar fylldes det inte på direkt. Så nu har det stått tomt.
-Kommer det att "smygläcka" i alla dolda skarvar i väggar o golv när jag fyller på ? pga uttorkning.?
-Är det någon chans att de skall självtäta om jag fyller på ?
-skulle du våga fylla på?
 
jag har precis gjort den resan som TS... i en kåk byggd -43. Samma typ av element och stålrör. Rören såg helt ok ut men jag ville ändå byta ut till PEX RiR när jag ändå höll på och rådda i bjälklaget. Dessutom bytte jag en del av elementen till likadanna - dyrt som s*t*n men fina är dom!
 
Krilleman
Kolla med ditt försäkringsbolag vad åldersavdraget är om du får en allvarlig läcka på ditt värmesystem.

Ett vanligt värmesystem har en teknisk livslängd på 50 år.

Med absolut kan ett värmesystem sen 40-talet vara i prima skick även idag!
 
Krilleman
lyckograbben skrev:
Hänger på en fråga, har ett liknande system, gammal självcirkulation. Det har tyvärr varit tomt på vatten mer än ett år. Det var ett ett läckage som som nu är lagat. Men pga många olika anledningar fylldes det inte på direkt. Så nu har det stått tomt.
-Kommer det att "smygläcka" i alla dolda skarvar i väggar o golv när jag fyller på ? pga uttorkning.?
-Är det någon chans att de skall självtäta om jag fyller på ?
-skulle du våga fylla på?
Det enda sättet är att fylla på och provtrycka. Kanske med 2bar?! Nyinstallerade system ska provtryckas med minst 8,58 bar. (1,43 x beräkningstrycket ) Men det känns inte som det är lämpligt här.
 
Håller med flera här att systemet kan vara i utmärkt skick om inget syre kommit in. Sen undrar jag om du verkligen måste byta bort de där underbara ventilerna. Kör du shuntautomatik så behöver du ju bara trimma flödet vilket de där ventilerna klarar utmärkt. Jag har blandat nytt o gammalt , med o utan termostat här o det funkar utmärkt. Precis en sån ventil har jag tätat om med en gunmmiring.
 
krilleman_215 skrev:
Det enda sättet är att fylla på och provtrycka. Kanske med 2bar?! Nyinstallerade system ska provtryckas med minst 8,58 bar. (1,43 x beräkningstrycket ) Men det känns inte som det är lämpligt här.
Är beräkningstrycket på en vanlig villa 6 bar? Låter väldigt högt tycker jag. Eller är det högre öppningstryck på nyare säkerhetsventiler? Min öppnar vid 1,5
 
Krilleman
Då har jag missuppfattat, jag trodde beräkningstrycket baserades på säkerhetsventilens öppningstryck.
 
Om man googlar lite hittar man det här:
Begreppsförklaringar i AMA VVS 09
Beräkningstryck
Tryck för vilket ett tryckkärl har hållfasthetsberäknats. Beräkningstrycket är lika med högsta tillåtet drifttryck, eventuellt med vissa tillägg.

Vad olika tillverkare skriver om sina egna produkter är ju bara relevant om man har just dom produkterna.
 
Krilleman
Hitta valfri produkt för ett värmesysten idag och kontrollera vad dessa har för beräkningstryck!

Jag har inte sett någon som har annat än 6 bar.

Radiatorer, kopplingar, slangar, till och med expensionskärl har beräkningstrycket 6bar oavsett det fyllda lufttrycket i blåsan!

Och produkterna som kan användas för både tappvatten och värme har ju givet beräkningstrycket 10 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.