Nåja, nu är det gjort och fräsbordet inställt till något jag hoppas blir acceptabelt. Provbitarna passar:
Fräsbord med inställt verktyg och en träbit med passande not och fjäder för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite glipa syns där men det glappar inte när jag bryter på bitarna.
Dags att såga upp stegen:
Arbetsbänk med ett justerat fräsbord och ett kap- och gersåg väl förberett för att såga träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spänningen är olidlig, kommer dessa att passa...

[Här skulle det vara en bild på sex stycken fnasiga brädlappar men bilduppladdningen verkar ha lagt av. Man kanske inte ska köra live?]
 
Inte så tokigt, på lite avstånd
En arbetsbänk med halvfärdigt träramverk som visar lite glapp mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men lite väl glappt är det nog allt. Provbitarna satt tightare ihop tycker jag.

Hemmagjord trähylla med något glapp mellan hyllplanen i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men med lite stöd från golvet så känns det ändå ganska stadigt. Jag kör nog vidare på detta och sågar ner bitarna från nuvarande 140 mm bredd till 100 mm. Om inte annat så kommer utslagen att försvinna då.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Låter bra! Vill du spara lite puts så kan du såga m lite övermått o rikta bort 0,5mm/sida som avslutning

Putsa så mkt som möjligt innan limning är också en bra ide
 
Bra förslag. Jag tänkte faktiskt just så igår men det hade jag glömt bort nu, tack för tipset.
Nästa problem är ju att stegen måste sågas 10 grader snett och göras aningen bredare än 100 mm eftersom de sitter med 10 graders lutning. Det går ju att räkna ut exakt vad det skall bli men när jag gör det så stämmer det aldrig i praktiken.

När jag skriver så kom jag på att jag kan göra stegen med lite extra övermått och sedan rikta i 10 grader och passa in dem efter hand.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Härligt att se dig slita på maskinerna @jac :)

Om sliding dovetailsen är för glappiga kan du limma på (hand)hyvelspån av lämplig tjocklek på ena sidan tappen.
 
Ola C Ola C skrev:
Härligt att se dig slita på maskinerna @jac :)
Visst är det, händer tyvärr inte allt för ofta att det blir lite mer sammanhängade tid i verkstaden så det gäler att passa på nu när jag är gräsänkling och barnfri.

Bra tips att limma på hyvelspån, jag får se om det behövs i slutändan. Det var trots allt inte helt lätt att dra isär den efter provmonteringen. Men det ska väl egentligen vara så pass tight att det behövs hammare för att få ihop och isär det hela. Så pass bra satt det inte.

Nu är iallafall sidorna nersågade och hyvlade så just nu klurar jag på sågningen av stegen.
 
Nja, sliding dovetails kan va ett helv_te att få ihop om dom är för tajta, nu är visserligen dina inte så långa men hammare låter för tajt. Ett litet trix för att limma ihop tajta sliding dovetails är att bara limma spår respektive tapp i "slutet av glidriktningen".. alltså när du knuffar i fogen går det limfritt tills det är någon cm kvar.
 
Jag ser att jag måste ha tappat tempo nu på slutet men nu är vi faktiskt just där, vid slutet.
Hemmagjord trästege till loftbädd med väl ihoptryckta fogar, redo för limning och sidofästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fogarna ser ju faktiskt ganska ok ut när de tryckts ihop lite och tanken är ju att limmet ska hålla dem där.
Närbild på ihoptryckta träfogar på ett byggprojekt, redo för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu känns det faktiskt lite frestande att lägga på lim och dra ihop det hela med skruv från sidan. Men det kanske är helgerån?

Nåja, det skall ju till ett fäste i ovankant också
Trädetalj med ihoptryckta fogar före limning och skruvfixering i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så jag får väl sova på saken.

Tack för visat intresse och alla tips såhär långt.
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Den ser ju smäcker och bra ut där den sitter. Men jag är inte helt med på konstruktionen, vad är anledningen till de L-formade hålen på första bilden? Dessa syns inte heller på bild 2 och 3. Är det samma stege?
Det är samma stege. Jag fräste ur de L formade hålen ur ett lager plywood och sen limmade jag ett till lager plywood över så att sidorna på stegen blir två lager plywood.
Anledningen till de L formade hålen är att jag ville ha tunna smäckra steg, men tänkte att ett lager plywood kanske var för tunt, så jag satte en plywood bit på höjden i mitten av steget för att ge extra styrka, som en I-balk. Nu har jag i princip ingen svikt i stegen, den känns helt styv och massiv.
Man kan se dessa om man zoomar in på några av de övre trappstegen, men eftersom allt är vitt så kan det vara svårt att urskilja.
 
J jonathanGubbe skrev:
men eftersom allt är vitt så kan det vara svårt att urskilja.
Ja nu när du säger det så kan jag se dem på sista bilden om jag zoomar in. Baserat på första bilden så trodde jag att det var något sådant men jag lyckades inte se något på andra bilden även om jag tittade extra noga på den. Jag kom fram till att det nog var ett extra lager plywood på utsidan men kunde inte se något spår av hålen på insidan. Men den bilden är naturligtvis tagen från andra hållet så att stödbitarna under stegen är skymda. Hursomhelst så verkar det också vara en bra konstruktion.
 
Angående min egen stege så kunde jag få hjälp med några andra projekt idag så stegen får vila tills i morgon. Då bör det nog bli putsning och ytbehandling tror jag om det skall finnas en chans att få den klar tills på lördag kväll när den behöver tas i bruk.
 
Så, då har jag ägnat nästan fyra timmar åt att putsa och runda av kanterna samt förberett för limmning. Jag fattar inte att det kan ta sådan tid att gå över några små träbitar, men snygga blev de. :)

Nu ska jag bara få i mig lite kvällsmat så jag kan fokusera på limmningen sedan. Det känns som att det är hög tid för det.
 
jac jac skrev:
Så, då har jag ägnat nästan fyra timmar åt att putsa och runda av kanterna samt förberett för limmning. Jag fattar inte att det kan ta sådan tid att gå över några små träbitar, men snygga blev de. :)

Nu ska jag bara få i mig lite kvällsmat så jag kan fokusera på limmningen sedan. Det känns som att det är hög tid för det.
Gick det bra?!? eller limmar du fortfarande?
 
Vältimad fråga, det blev visst en hel timmes paus eftersom någon tjatat så hemskt om att jag måste kolla in "This Old Tony" på Youtube. Så nu har jag även lärt mig hur man gör en gängtapp för trapetsgängor. Jag känner förresten någon som hade behövt kunna detta för ett tag sedan. ;)

Men limningen blev just klar så här är en bild till alla er som gillar att kolla när lim torkar.

[Återigen går det inte att lägga in bilder via appen. Får nog rapportera detta dom en bugg.]
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.