optimum
Ska du bygga ett inglasat uterum på altanen så måste du planera för det nu.
Lasten från uterummet kommer via pelarna till uterummet och den kraften måste tas om hand om konstruktionen till altanen.

Jag byggde uterum förra våren och började med att konstruera uterummet och därefter konstruktion av altanen.

Jag isolerade även golvet med XPS skivor för att få ett varmt gol.
Det är enkelglas i rutorna och med metallfilm så de håller värmen inne bättre. Kanonbra.

OBS använd inte EPS, så kallad frigolit som isolering för den älskar mössen att bygga bo i.

Jag har även lagt in en ram i golvet där skenorna till uterummet ska vara av 34x145. Bra att skruva i och stabilt.
Uterum Willab Garden med Halle plasttak


Alltså tänk på vilken snözon du bygger i. Detta ger lasten på uterummet. Den lasten ska pelarna ta upp och de punkter för pelarna.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ska du bygga ett inglasat uterum på altanen så måste du planera för det nu.
Lasten från uterummet kommer via pelarna till uterummet och den kraften måste tas om hand om konstruktionen till altanen.

Jag byggde uterum förra våren och började med att konstruera uterummet och därefter konstruktion av altanen.

Jag isolerade även golvet med XPS skivor för att få ett varmt gol.
Det är enkelglas i rutorna och med metallfilm så de håller värmen inne bättre. Kanonbra.

OBS använd inte EPS, så kallad frigolit som isolering för den älskar mössen att bygga bo i.

Jag har även lagt in en ram i golvet där skenorna till uterummet ska vara av 34x145. Bra att skruva i och stabilt.
Uterum Willab Garden med Halle plasttak


Alltså tänk på vilken snözon du bygger i. Detta ger lasten på uterummet. Den lasten ska pelarna ta upp och de punkter för pelarna.
Tack för bra tips!

Ja det skadar nog inte att lägga till några extra plintar eller möjligen stenplattor så att bärlinorna får några extra stödpunkter där det tänkta uterummet ska stå så det ska jag absolut göra. :)
 
  • Gilla
Oscar Lander och 2 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Hade tidigare funderingar på att köra isolering på riktigt men jag har nog kommit fram till att extrajobbet och kostnaden inte riktigt är motiverat.
Isolering är billigt, lite frigolit och vindpapp mellan reglarna, och gör jättestor skillnad, det behöver ju inte vara 40 cm isolering som pappa har.
 
optimum
berisen berisen skrev:
Tack för bra tips!

Ja det skadar nog inte att lägga till några extra plintar eller möjligen stenplattor så att bärlinorna får några extra stödpunkter där det tänkta uterummet ska stå så det ska jag absolut göra. :)
XPS är rätt så billigt och jag lade i 50mm skivor.
Satte dit lister på reglarna och lade skivorna på dessa, ca 10 mm mellanrum till trallen så det inte ska gnissla. Kilade fast skivorna med små bitar av XPS
Golvet känns aldrig kallt med detta enkla sätt.

Se bilden så ser du hur enkelt det är.
 
  • Installation av 50mm XPS-isoleringsskivor mellan träreglar med lister och mellanrum för trall, delar av XPS används för kilning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
XPS är rätt så billigt och jag lade i 50mm skivor.
Satte dit lister på reglarna och lade skivorna på dessa, ca 10 mm mellanrum till trallen så det inte ska gnissla. Kilade fast skivorna med små bitar av XPS
Golvet känns aldrig kallt med detta enkla sätt.

Se bilden så ser du hur enkelt det är.
Snyggt! Kan man låta den ligga sådär utan tak ett år eller två innan själva uterummet är på plats eller tar den skada på något vis av det?
 
optimum
De är gjorda för att ligga i mark. Kallas även markskivor.
Se bara till att regn och vatten från snö inte rinner in mot huset.

Du kanske ska göra lite fall på skivorna utåt så vatten rinner åt rätt håll
Jag täckte altanen med presenning tills taket på uterummet var klart men var ju bara ett par veckor för mig

Som du ser på bilden så är de övre reglarna hela utan skarvar och alltså genomtänkt att isolering ska ligga där.
Fuskade lite också med cc mått som jag anpassade till bredden på XPS skivorna så jag inte behövde skära dem på bredden
Köpta på Byggmax. Kan vara ide och åka och kolla på skivorna där..

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474
 
  • Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
När jag ändå har duktigt folk på tråden här så kan jag passa på att fråga lite om dimensionerna på reglar.

Är det overkill att köra 45x170 även på reglarna eller är det bara bra? Tänkte annars om man kan snåla lite där och köra 145 på reglarna och 170 på de tre bärlinorna?
 
optimum
berisen berisen skrev:
När jag ändå har duktigt folk på tråden här så kan jag passa på att fråga lite om dimensionerna på reglar.

Är det overkill att köra 45x170 även på reglarna eller är det bara bra? Tänkte annars om man kan snåla lite där och köra 145 på reglarna och 170 på de tre bärlinorna?
Beror på hur långt det är mellan stöd och vilka laster du beräknar ha.
Jag körde med ett lager 145 och ett lager 120.
Och många stödpunkter. I botten ligger stenplattor 20 st. för ett 20 m2 uterum där altanen i stort sett är helt bebyggd.
Under de brädor som skenorna ligger på är det rejält med reglar. En hel del balkskor mm
 
Kan rekommendera att ha reglar direkt under där glaspartierna ska stå. De är lite känsliga on det sviktar och kan lätt kärva och bli tröga att öppna annars.
Samt gräva ner separata plintar att fästa stolparna i.
 
optimum
Ytterligare ett tips
Tänk redan nu på hur ditt uterum ska se ut och hur du har det med höjder.

Alltså du har säkert en altandörr du ska komma in i uterummet och den har en dörr som även ska gå att öppna utan att krocka med takets balkar.
Vanligt misstag och tråkigt att behöva fälla ur takbalkarna för att få upp dörren.

Jag ritade huset först. Sedan uterummet och sist altanen för uterummet.
Jo huset fanns redan men jag började med att mäta och rita av det och så ritade jag vidare.
Jag har rätt tight mellan takbalkar och takstolar och har bara 2 cm frigång och både ritning och verklighet stämmer.
Jag har sett de som missat det och inte kul.
Willab har bra designverktyg så du kan måttsätta ditt uterum och få fram nödvändiga mått före.
Ja de är lite dyrare men verkligen prisvärda.
Själva limträkonstruktionen lånade jag från Halle som finns på youtube.
Behöver du mer tips så återkom.

Just nu sitter jag i vårt fina uterum.
 
optimum
Nefrums Nefrums skrev:
Kan rekommendera att ha reglar direkt under där glaspartierna ska stå. De är lite känsliga on det sviktar och kan lätt kärva och bli tröga att öppna annars.
Samt gräva ner separata plintar att fästa stolparna i.
Helt rätt.
Ytterligare ett tips.
Allt ska vara mycket rätt i våg och vinkel samt mått.
Jag var noga men missat någon mm på ett par ställen och det märker man sedan.
Köpte ett bra långpass före och det är ett måste.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.