Håller på och räknar lite på materialåtgång för altanbygge och skulle behöva lite input från er vana altanbyggare. :)

Här kommer en skiss på ungefär hur jag tänkt mig. Plintarnas placering är inte helt exakt eftersom det ligger en gammal altan där just nu som ska rivas (tonade plattan) men jag har tänkt mig att återanvända plintarna (svarta cirklar) och komplettera med nya (röda).

Jag har tänkt försöka hålla mig till CC 60 så gott det går med tanke på att jag ska försöka passa in det till befintliga plintarna. Jag tänkte köra på 45x170 rakt igenom på hela stommen men en fråga som dök upp är om kortlingar behövs mellan reglarna eller när och varför använder man det?

Nästa år så är tanken att ett enklare inglasat uterum ska byggas ovanpå delar av denna trall så jag tar gärna i lite extra för att få det stabilt och bra. (Rummet ska stå längst upp i den här skissen, på den icke vinklade sidan)

Tankar om skissen? Verkar det vettigt eller blir det för långt spann mellan gammal plint och ny plint längst ut på långsidan? Tillför kortlingar något i ett sånt läge?

Jag har aldrig byggt en altan med en ram/fris runt men jag tänker att det måste bli något sånt här konstruktionsmässigt? Alltså att man gör som ett fack ytterst för att kunna sätta en ensam bräda där som ram. Sen blir själva trallen innanför denna. Har jag krånglat till det eller ser det rimligt ut? ;)

Tack på förhand :D

Skiss över altan med dimensioner, befintliga plintar (svarta cirklar) och nya plintar (röda cirklar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte exakt hur du tänkt men ”frisen” ytterst som går i samma riktning som resten av trallen behöver inga extra reglar. Kortlingarna kan väl iofs vara bra där och på andra ställen, men det flesta nöjer sig med vinklar mot bärlinan.
 
Hur har du tänkt med underarbetet? Om du lägger separat golv för uterummet med isolering kommer du att kunna använda det mycket längre tid på hösten, och även kunna värma upp det med en enkel värmefläkt och börja använda det tidigare på våren. Pappa har enkelglas och isolerat golv, använder det från mars till oktober. Grannen har dubbelglas och oisolerat golv, deras tid är från maj till september, för det blåser så kallt underifrån.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Vet inte exakt hur du tänkt men ”frisen” ytterst som går i samma riktning som resten av trallen behöver inga extra reglar. Kortlingarna kan väl iofs vara bra där och på andra ställen, men det flesta nöjer sig med vinklar mot bärlinan.
Bra tips, jag tänkte nog inte riktigt på att dom ju går i samma riktning och då blir det ju lite kaka på kaka att köra extra reglar där. Ser det okej ut annat tror du rent konstruktionsmässigt eller är det något jag missat?

Anna_H Anna_H skrev:
Hur har du tänkt med underarbetet? Om du lägger separat golv för uterummet med isolering kommer du att kunna använda det mycket längre tid på hösten, och även kunna värma upp det med en enkel värmefläkt och börja använda det tidigare på våren. Pappa har enkelglas och isolerat golv, använder det från mars till oktober. Grannen har dubbelglas och oisolerat golv, deras tid är från maj till september, för det blåser så kallt underifrån.
Tanken är att köra på ett lite enklare stuk utan något isolerat golv. Typ lägga in någon "utematta" för att stoppa lite av draget underifrån. Hade tidigare funderingar på att köra isolering på riktigt men jag har nog kommit fram till att extrajobbet och kostnaden inte riktigt är motiverat.
 
För att förtydliga min fråga lite.

Här har jag ritat in en kort regel på varje rad. Skulle det här tillföra något eller är det mest massa onödigt extrajobb?

Diagram över en byggkonstruktion med mått och korta reglar ritade på väggens rader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritad väggsektion med måttangivelser och markerade korta reglar på vardera ände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du behöver bärlinor om jag inte missförstår din ritning. Annars många fler plintar...
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Du behöver bärlinor om jag inte missförstår din ritning. Annars många fler plintar...
Räcker inte bärlinan som går ytterst? Och sen skruva trallen direkt i skruvreglarna? Tänkte köra 28/120 eller möjligen 34/145 mm trall på detta.

Edit:
Hittade en bild på nätet på nån som gjort ungefär som jag tänker mig. Det här borde väl fungera även för mig?

Grundläggning av däck med bärlinor och skruvreglar monterade på stolpar utanför en tegelvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Var ute och tog ett par bilder på befintlig altan som jag håller på och river. Skulle helst vilja hamna i samma höjd som denna och då blir det lite knepigt att få till bärlinor och sedan skruvreglar ovanpå detta.

Går det inte att få till en stadig konstruktion fast man bygger både bärlinor och skruvreglar på samma plan? Typ som bilden ovan alltså. Förstår att jag kanske måste komplettera med några plintar jämfört med min skiss men i princip borde det väl fungera? :)
 
  • Altan under rivning med synliga bärlinor, plintar och stege uppställd på däcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under demontering med grill och stege, stöd på plintar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jo nja.. :)
170 virke rekommenderar man högst ca 3000 i spännvidd. Så det funkar säkert med dina (3500??)
Finns ju lite risk att altan säckar lite på mitten.
Men varför inte bärlina över de svarta punkterna i din ritning och dela upp altanen i två sektioner?
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Ja jo nja.. :)
170 virke rekommenderar man högst ca 3000 i spännvidd. Så det funkar säkert med dina (3500??)
Finns ju lite risk att altan säckar lite på mitten.
Men varför inte bärlina över de svarta punkterna i din ritning och dela upp altanen i två sektioner?
Ok, ja en säckande altan på mitten skippar jag helst. Då lutar det nog åt att jag får gräva upp befintliga plintar och göra rätt från början kanske. Hade hoppats kunna spara mig arbetet att gräva en 8-10 plintar/hål på det viset ;)

Försöker föreställa mig hur det skulle bli att köra som du säger med en bärlina över dom befintliga (svarta i bilden) men får inte ihop det riktigt. Mitten på altanen blir ju typ där den plinten du ser längst till höger på min första bild är och den pekar ju utåt så i den kan jag ju inte lägga någon längsgående regel riktigt. Eller tänker jag helt tokigt? :D

Optimalt vore väl något sånt här antar jag. Rejält med plintar men då har man ju en hel bärlina på mitten också och sen skruvreglar på varsin sida om den. Måste väl bara bäst?

Skiss av altangrund med plintar och bärlinor markerade med röda prickar och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Ok, ja en säckande altan på mitten skippar jag helst. Då lutar det nog åt att jag får gräva upp befintliga plintar och göra rätt från början kanske. Hade hoppats kunna spara mig arbetet att gräva en 8-10 plintar/hål på det viset ;)

Försöker föreställa mig hur det skulle bli att köra som du säger med en bärlina över dom befintliga (svarta i bilden) men får inte ihop det riktigt. Mitten på altanen blir ju typ där den plinten du ser längst till höger på min första bild är och den pekar ju utåt så i den kan jag ju inte lägga någon längsgående regel riktigt. Eller tänker jag helt tokigt? :D

Optimalt vore väl något sånt här antar jag. Rejält med plintar men då har man ju en hel bärlina på mitten också och sen skruvreglar på varsin sida om den. Måste väl bara bäst?

[bild]
bärlinan måste som jag ser det inte gå rakt och måste inte vara en och samma hela vägen, den är endast till för att du inte ska ta upp hela spännvidden på endast 2 punkter. om det blir 1.5m plus 2.0m så är det helt ok. om de existerande plintarna är ok höjdmässigt förstås. då hade jag använt de 3 vänstra svarta enl din första ritning för bärlina, sen vinkla av från de 2 yttersta ut till kanterna med bärlinan.
bygg sen gärna lite utanför plintarna, ca 20-30 cm så du slipper se dem och att de ej hamnar i vägen för ev kjol runt om. det lilla överhänget kommer inte svaja.
 
berisen berisen skrev:
Ok, ja en säckande altan på mitten skippar jag helst. Då lutar det nog åt att jag får gräva upp befintliga plintar och göra rätt från början kanske. Hade hoppats kunna spara mig arbetet att gräva en 8-10 plintar/hål på det viset ;)

Försöker föreställa mig hur det skulle bli att köra som du säger med en bärlina över dom befintliga (svarta i bilden) men får inte ihop det riktigt. Mitten på altanen blir ju typ där den plinten du ser längst till höger på min första bild är och den pekar ju utåt så i den kan jag ju inte lägga någon längsgående regel riktigt. Eller tänker jag helt tokigt? :D

Optimalt vore väl något sånt här antar jag. Rejält med plintar men då har man ju en hel bärlina på mitten också och sen skruvreglar på varsin sida om den. Måste väl bara bäst?

[bild]
Ja, exakt så. SÅ hade jag gjort.
Och flyttat de båda yttersta plintarna sådär.
Så svarta är bärlinor. De gula är skruvreglar som du fäster in i bärlinorna med hjälp av balkskor.

Schematisk illustration av byggprojekt med bärlinor markerade i svart, skruvreglar i gult och plintar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Balksko för byggprojekt, CE-märkt och varmförzinkad mot vit bakgrund med prisangivelse.

Kanske kommer kostar några kronor extra men allt blir mer korrekt byggt och om du ska sälja någon gång framöver så kommer säljaren ge dig mer tummen upp! :)
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Och för frisbrädorna gör du så som du tänkt dig där redan i din första bild(y)
 
T tobbbias skrev:
Ja, exakt så. SÅ hade jag gjort.
Och flyttat de båda yttersta plintarna sådär.
Så svarta är bärlinor. De gula är skruvreglar som du fäster in i bärlinorna med hjälp av balkskor.

[bild]



[bild]

Kanske kommer kostar några kronor extra men allt blir mer korrekt byggt och om du ska sälja någon gång framöver så kommer säljaren ge dig mer tummen upp! :)
Tack för bra tips :)

Efter att ha funderat ett varv till så har jag kommit på att jag istället kan fästa den första bärlinan direkt mot husgrunden istället. Det borde bli hur stabilt som helst och dessutom slipper jag en rad plintar att hålla på med närmast huset. Om jag fäster en 45x170 direkt i betongmuren med ordentliga expanderbultar så borde det väl bli minst lika bra som att ställa den på plintar?
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Det fungerar såklart. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.