Fiber och trådat i alla lägen. Jag nyttjade mina gamla telejack när vi rev ut isoleringen på vinden. Kopplade på flex där de kom upp och drog ner alla i tvättstugan bredvid elcentralen. Har kopplat in 5 uttag än så länge. Två tv, Barnens datorer och min arbetsplats. Wifi används åt slösurf :rofl:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det beror på vem man är. Jag skulle dra nätverkskabel till alla rum om jag ändå höll på dra ledningar. Åtminstone dra rören.
När det begav sig drog jag tele till alla rum vilket förstås är lite obsolet idag. Tyvärr blir det svårt att stoppa i nätverkskabel istället då det ska vara stjärnnät och inte serie- eller parallellnät som teleledningarna är. Jag ångrar mig förstås.
Jag är den enda i familjen som har nätverkskabel från routern och har >110/110 medan de andra "stackarna" som kör trådlöst bara har omkring 30 Mb. Täckningen i periferin blir dessutom lite knackig om man inte hakar på opraktiska extenders. Extenders är bra när man måste men tar ju upp ett vägguttag där dom sitter.
När man distansjobbar hemma, vilket vi kommer att göra ett bra tag till, vill man ha bra signalstyrka där man sitter och trådat är oöverträffat.
Det var ungefär som du beskriver för oss tidigare. Vi hade många rör i kåken för tele och trådade larm, detta nyttjade jag för att dra ett trådat stjärnnät via några extra switchar för ca 10 år sedan. Allt detta finns givetvis som option även idag i de flesta rum, gigabit LAN.

Men vad använder vi idag mest? Faktiskt nästan enbart wifi via en modern router. Vi får bra hastigheter överallt i huset bara med en strategiskt placerad TP-link AC2300 router på ovanvåningen, typiskt 300 - 400 Mbit/s på våningsplanen och ca 200 Mbit/s i källarplanet. Något lägre i garaget och på altan utanför huset men sällan under 100 Mbit/s, i besvärliga lägen får routern växla över till 2,4 GHz-bandet istf 5 GHz som oftast kan köras med.

Så det blir mestadels trådlöst vi kör med av bekvämlighet, gott att kunna flytta runt hur man vill i kåken om man ska ha en ostörd zoom-konferens tex, och utan att ens fundera på om man behöver köra nätverkskabel mot dessa uttag som iofs finns om man skulle behöva.

Jag fattar att det krävs mer avancerade lösningar tex mesh, multipla AP etc om man har ett hus som har betongväggar/bjälklag överallt men det kan vara helt otroligt enkelt ibland. Man får experimentera litet och se vad som behövs helt enkelt.
 
hsd
Dra nätverkskabel det är bättre än trådlöst, även om wifi fungerar till det mesta
 
Absolut vid ett nybygge och även om man kan dra via gamla telerör. Beror ju på hur huset ser ut men det kan ibland räcka att man bara dragit nätverkskabel till några strategiska ställen där man kan sätta accesspunkter av olika slag.

Mitt exempel är kanske inte så typiskt, att man skulle få i princip 100% täckning över i detta fall 250 kvadrat boyta inkl källare via enbart en enda wifi-router med typiskt 200 - 400 Mbps hastighet och kring 100 Mbps som lägst utanför kåken på altan och i garage. Bygger jag nytt skulle jag aldrig chansa, det är självklart att dra nätverkskabel där man kan.
 
D Denwarp skrev:
Men den i länken räcker väl gott och väl till både spel och streaming?
Du har fått en förklaring men för att förtydliga vad andra sagt:

Wifi hastighet mellan datorerna till routern är som bäst 800+. Det fungerar men en tv box använder gärna kabel. Telia har väl ett wifi tillbehör för detta som exempel då.

Dock kommer alla datorer, surfplattor, tv m.m dela på uppkopplingen (4g eller fiber). 4g har i genomsnitt 7 - 70mbit/s och det varierar mellan abonnemang, avstånd till basstation osv, men även väder som ex. snö påverkar. Dessutom har du en surfpott på kanske 100gb. Så säg 4 i familj och alla delar på 4g som kanske är på 60mbit/s räcker inte långt.

Uppdaterar du ett xbox x spel om du har konsol så ryker 40gb bara där av 100g surfpott.

Med fiber är du inte beroende av avstånd, väder och definitivt ingen surfpott. Samt fiber har stabilare och högre hastighet oftast men hastigheten beror på vad du väljer för abonnemang..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ok... fattade aldrig att TS fråga handlade om att ev kunna köra allt via 4/5G... :-D

På den frågan så säger jag "pass", hänvisar vänligen men bestämt till alla de andra trådarna som avhandlat detta på längden och på tvären.

Enda jag kan säga är att förutsättningen för att jag, min fru, besökande släktingar, barn alla ska kunna arbeta helt obehindrat på distans idag är en 100% stabil fiberuppkoppling som i vårt fall är 500/500 med nuvarande abonnemang. Det räcker fint men vill absolut inte nedgradera och 4/5G är helt uteslutet mer än som nödlösning vid ev strömavbrott etc.

Internt i kåken, jo det är givet att man drar nätverkskabel om man renoverar och fifflar. Wifi kan funka bra men du måste ha möjligheten att uppgradera anslutningen om du har tråkig wifi här och där.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det finns faktiskt en hel del prylar som inte har wifi också. Sådana har i alla fall jag, t.ex. larm och sändare för hemautomation. Och det är ändå helt moderna grejer. Har också några kameror som jag helst inte skulle vilja ha på wifi, även om en blev tvungen till det pga sitter ute på altanen.
 
Om det kör förbi en gammal Zündapp på gatan utanför, då är du tacksam över att du kör kabel till TV mm.
 
Och även om man tänker sig köra Wifi till allt i huset kan det vara bra att ha kabel ut till de ställena man sätter upp AP eller mesh för att få ett bättre backbone.
 
sunnis
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och även om man tänker sig köra Wifi till allt i huset kan det vara bra att ha kabel ut till de ställena man sätter upp AP eller mesh för att få ett bättre backbone.
Skulle säga att det är betydligt viktigare idag att satsa på en installation för bra WiFi både inomhus och utomhus. Gärna takmonterande accesspunkter. 3st kanalsepererade brukar bli riktigt bra i en villa.

Jobbar som it tekniker och det blir bara vanligare med förfrågningar från privatpersoner som inte är nöjda med WiFi lösningen hemma, speciellt med allt hemarbete. En del är helt nybyggda villor som har klassiskt mediaskåp med med femtioelva nätverksuttag som knappt går att patcha fullt ut i en switch pga för grunt mediaskåp. Så står man där med accesspunkter som man på bästa sätt får göra fult utanpåliggande montage från väggdosorna eller sätta i AP som är infälld i dosan men dåligt placerade... har man tur kan man ta antennröret som går upp till vinden och göra en central där istället.

Tror många hade blivit nöjdare med ett rejält och väl planerat WiFi med takaccesspunkter istället för massa dubbeluttag bakom sängen som inte används. Det ena behöver ju utesluta det andra men det är lite "2010" att lägga allt krut på uttag överallt och inte ägna en tanke åt det som används mest.
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Skulle säga att det är betydligt viktigare idag att satsa på en installation för bra WiFi både inomhus och utomhus. Gärna takmonterande accesspunkter. 3st kanalsepererade brukar bli riktigt bra i en villa.

Jobbar som it tekniker och det blir bara vanligare med förfrågningar från privatpersoner som inte är nöjda med WiFi lösningen hemma, speciellt med allt hemarbete. En del är helt nybyggda villor som har klassiskt mediaskåp med med femtioelva nätverksuttag som knappt går att patcha fullt ut i en switch pga för grunt mediaskåp. Så står man där med accesspunkter som man på bästa sätt får göra fult utanpåliggande montage från väggdosorna eller sätta i AP som är infälld i dosan men dåligt placerade... har man tur kan man ta antennröret som går upp till vinden och göra en central där istället.

Tror många hade blivit nöjdare med ett rejält och väl planerat WiFi med takaccesspunkter istället för massa dubbeluttag bakom sängen som inte används. Det ena behöver ju utesluta det andra men det är lite "2010" att lägga allt krut på uttag överallt och inte ägna en tanke åt det som används mest.
Ja där har du rätt, men kombon är ett måste med uttag där man behöver kräm. TV, gamingdator eller annat där man behöver stabilare uppkoppling.
Hade som du förespråka gärna haft ett mer uttänkt wifi än vad vi har nu med mesh. Det funkar bra men hade man kunnat planera det från början så hade man gjort något annat.
Såg för övrigt tele2 drog igång sitt 5G på riktigt idag. 1,8 gbit och 13 ms ping. Kanske tråden har gjort sitt snart. Inte än men snart. 6G kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.