Sedan kaklar du runt detta hålet och slutligen fäller du in luckans ram och trycker fast de medföljande blecken från insidan så att luckan kläms fast runt gips/kakel.
Det är krav på att man skall ha tättskickt i flera lager på väggarna, men det är okej att skära ett 200x200 hål och bara "trycka" ditt en lucka? Hur går det då med tättskiktet, eller är det inte krav på att man skall ha tättskiket på väggarna (givetviss menar jag då inte väggarna i duschen), fattar nada....

Jag förstår att det låter knepigt men samtidigt är där krav på att man inte får bygga in kopplingar och liknande saker i väggarna.

Platsen där luckan hamnar blir ju knappast utsatt för spolande vatten.

Det är då värre problem om man råkar ut för denna situation i duscharean,
men det har jag faktiskt aldrig råkat ut för.
Det brukar vara i anslutning till toalettstolen dessa schakt brukar finnas.

Reagerade också på det där. Ponera att man har byggt ett nytt badrum, följt alla regler och så får man likförbaskat en vattenskada i närheten av den här inspektionsluckan - vad säger försäkringsbolaget då?

Dalbotös skrev:
Reagerade också på det där. Ponera att man har byggt ett nytt badrum, följt alla regler och så får man likförbaskat en vattenskada i närheten av den här inspektionsluckan - vad säger försäkringsbolaget då?
Kan du förklara hur vattnet ska hitta upp här och fördärva någonting... :rolleyes:

optimum
Lugnt i detta fallet, det är en toalett utan dusch och badkar. Då behövs väll endst tätskikt 5 cm upp på väggen.

mvh Roland

(som nu monterat duschblandare och toa-stol för första gången samt släppt på vattnet i de fina kromade utvändig rören och inget läcker, ännu)

W
Nyfikna Sanna skrev:
Åhh, jag förstår. Nä ägarna innan verkar bara ha satt våtrumstapeten rakt över, fanns ingen lucka. Då blir det en tur till Bauhaus för att leta efter luckan du tipsade om.
Tackar :)
K-rauta har såna i olika mått dock endast vita, kanske bara finns vita, iofs det ända jag har sett iaf
http://www.k-rauta.se/bygg_3221.htm

A
hugodog skrev:
K-rauta har såna i olika mått dock endast vita, kanske bara finns vita, iofs det ända jag har sett iaf
[länk]

Tack för tipset, men jag åkte förbi Bauhaus och köpte en. Hutlösa 200kr för en luckan som man förmodligen och förhoppningsvis ej kommer öppna alltför ofta.
Köpte även:
Armeringsjärn
Diverse redskap för fix och spackel
Fix till golv och vägg
Flytspackel
Primer
Fiber remsa

Kalaset gick loss på strax under 2000kr. Tröstar mig med att jag köpte klinker och kakel igår på rea för totalt 690kr :blushing:

Dom saknade liten bytta med fuktspärr så det blir att inhandla senare i veckan.

rolri skrev:
Lugnt i detta fallet, det är en toalett utan dusch och badkar. Då behövs väll endst tätskikt 5 cm upp på väggen.

mvh Roland

(som nu monterat duschblandare och toa-stol för första gången samt släppt på vattnet i de fina kromade utvändig rören och inget läcker, ännu)
Helt rätt Roland...

I stridens hetta glömde jag t.o.m bort att det bara var en vanlig toalett och då är det absolut inga problem med att fälla in en Hilalucka på väggen utan tvärtom bara en fördel om man någon gång behöver komma åt någonting inne i väggen.

Vad gäller tätskiktet på en vanlig toalett är det ju bara golvet samt golv/väggvinkeln och 50mm upp på väggarna som behöver tätskikt.

Skulle det nu vara ett badrum som ska ha tätskikt på väggarna också så får man göra bedömningen från fall till fall, men hur som helst får man inte bygga in kopplingar och annat i väggen så man tvingas i princip att sätta en Hilalucka då också.
Dock är det som jag skrev tidigare mest vanligt att den då hamnar i närheten av toalettstol och en bra bit från duschen så den utsätts ju inte för kontinuerligt spolande med vatten.

Nyfikna Sanna skrev:
Tack för tipset, men jag åkte förbi Bauhaus och köpte en. Hutlösa 200kr för en luckan som man förmodligen och förhoppningsvis ej kommer öppna alltför ofta.
Köpte även:
Armeringsjärn
Diverse redskap för fix och spackel
Fix till golv och vägg
Flytspackel
Primer
Fiber remsa

Kalaset gick loss på strax under 2000kr. Tröstar mig med att jag köpte klinker och kakel igår på rea för totalt 690kr :blushing:

Dom saknade liten bytta med fuktspärr så det blir att inhandla senare i veckan.
Då börjar det röra på sig nu då... d^_^b

MEN... var det träbjälklag du hade då ?
I annat fall behöver du ju inte flytspackla golvet för att kunna klinka det. ;)

A
Paul-Staffanstorp skrev:
Då börjar det röra på sig nu då... d^_^b

MEN... var det träbjälklag du hade då ?
I annat fall behöver du ju inte flytspackla golvet för att kunna klinka det. ;)
Jodå, takbjälklag var det.
Tack för alla tips och råd :D

"Vad gäller tätskiktet på en vanlig toalett är det ju bara golvet samt golv/väggvinkeln och 50mm upp på väggarna som behöver tätskikt."

Vad jag har läst i föregående trådar, så fanns det ingen golvbrunn i toaletten?
Då behövs det verkligen inget tätskikt i toaletten.

T
kimpo skrev:

"Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våt-
rum), där tätskikt dras upp min. 50mm på
vägg. (BBR 6:5331)
Både nyproduktion och renovering
omfattas av reglerna."

http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf

Se sidan 7!

kimpo skrev:
Hallååååå...

Nu tycker ju nog jag att du ska ta och läsa på vad som gäller i branschens regler
innan du börjar ta ton här... :mad:q(;^;)p

Stryka under och markera påstående när du har noll koll är ingen hit... :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Hallååååå...

Nu tycker ju nog jag att du ska ta och läsa på vad som gäller i branschens regler
innan du börjar ta ton här... :mad:q(;^;)p

Stryka under och markera påstående när du har noll koll är ingen hit... :rolleyes:
Ja, se där... Då fick jag lära mig något nytt idag! Var helt hundra på att det inte gällde "torra" utrymmen.

Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna!!d^_^b

kimpo skrev:
Ja, se där... Då fick jag lära mig något nytt idag! Var helt hundra på att det inte gällde "torra" utrymmen.

Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna!!d^_^b
Sorry min kanske hårda ton men den var inte illa menad... :blushing:

Blev bara överrumplad av din självsäkerhet samtidigt som jag visste du hade fel...

Som sagt... sorry... no hard feelings. d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.