A
Är helt novis som ni förstått men vi har en liten gäst toalett på 1x0.89 kvm som det sitter våtrumstapet och plastmatta i.
Undrar om man kan kakla och sätta klinker själva?
Hörde att man måste flyt spackla och sätta armeringsjärn innan man sätter klinker, stämmer det??
Börjar man med väggarna först och tar golvet sist eller har jag fel?
1. riva
2. Vägg: kolla så att det är cc 30 på väggarna ev. nya gipsskivor och prima samt sätta fix innan kakel
3. Golv: prima golv, flytspackla, fix sedan klinker
4.Och slutligen foga allt.

Har jag missat nåt?:wow:
 
A
joflopp skrev:
En bra start är den klistrade tråden av Jon_h
[länk]

Generellt sett är det flytspackel eller golvgips som gäller under klinker i våtrum. Beroende på vilket fabrikat man väljer på flytspackel behöver man inte armera under vissa ytor.

Tror inte våtrumstapeten gäller som fuktspärr bakom kakel.
Tack för tipsen, skall kika genast på tråden
Så du menar att man behöver fuktspärr trots att det endast är en liten toalett där?? Självklart skall vi riva våtrumstapeten och plastmattan, det skall väck.
 
Redigerat:
fuktspärr behövs bara på golv och några centemetrar upp på väggen där det endast är toalett
 
Har du träbjälklag måste du flytspackla och i vissa fall armera detta beroende på vilket fabrikat av flytspackel du använder dig av.

Har du betongbjälklag finns inga krav på flytspackling.

Tätskikta finns det krav på även när det är enbart toalett, men då är det golvet samt 50mm upp på väggen samt fiberremsor i golv/väggvinkeln och i hörnen.

Vad gäller väggarna kan du antingen bara ta bort tapeten och skruva upp ett lager gips till utanpå det gamla...
Eller...
Ta bort all gips med tapet och fälla in reglar på cc300 och gipsa med ett lager ny gips.

I vilken ordning du sätter dina plattor har ingen betydelse utan har mer att göra med vad man tycker är smidigast.
Tipset är att sätta väggarna först eftersom du då slipper kladda ner golvplattorna medan du sätter väggarna.
Vänta ev. med nedersta raden och lägg golvet innan du sätter dit den nedersta väggraden.
Detta eftersom skarven syns mindre då än om du ska skära golvets plattor mot väggplattorna.

Hoppas du förstår och Lycka till !! :)
 
optimum
Ett bra tipps är

Läs så mycket du orkar på detta forumet om att göra det du planerar.

Läs på från GVK, Säkervatten och BKR (länkar hittar du i bland trådarna)

www.bkr.se

Läs gärna på i de anvisningar som de olika leverantörerna gratis bjuder på.


Planera noga vad du ska göra och ställ frågor på forumet för sådant som är oklart.

Sedan kan man göra jobbet.

mvh Roland
 
O
Skaffa även massa info ifrån någon som praktiskt har utfört ett liknande jobb innan.
Ungefär som när man tar körkortet!!
Teori och framför allt praktik:cool:
 
optimum
ORM 1 skrev:
Skaffa även massa info ifrån någon som praktiskt har utfört ett liknande jobb innan.
Ungefär som när man tar körkortet!!
Teori och framför allt praktik:cool:
Bra tipps men se upp så den personen verkligen har gjort på rätt sätt.
Alltså precis därför får personer som ska handleda övningskörning gå på kurs för att lära ut på rätt sätt. Se bara på alla som har körkort sedan många år men inte kan blinka rätt i en rondell, eller tror att "döda vinkeln" är en farlig korsning. :)


Har nyligen kaklat ett badrum själv (mitt första) och fick då mycket bra hjälp av den firma där jag köpte allt kakel, fix, och flytspackel. De kunde sådant men sålde inte denna tjänst och bjöd därför på alla tipps man behövde för att göra jobbet på rätt sätt. En underbar firma som bygger självförtroende. Får givetvis massor kompisreklam av mig.


Tidigare träffat på firmor som berättar liteoch sedan flikar in med att det kanske är bäst att de får göra jobbet. Snacka om att bygga upp kundens självförtroende. (t.ex. säljare på Kvick kök)



Läs och lär och gör jobbet själv. Pengar du sparar räcker till en fin semester.

mvh Roland
 
rolri skrev:
Bra tipps men se upp så den personen verkligen har gjort på rätt sätt.
Alltså precis därför får personer som ska handleda övningskörning gå på kurs för att lära ut på rätt sätt. Se bara på alla som har körkort sedan många år men inte kan blinka rätt i en rondell, eller tror att "döda vinkeln" är en farlig korsning. :)

Har nyligen kaklat ett badrum själv (mitt första) och fick då mycket bra hjälp av den firma där jag köpte allt kakel, fix, och flytspackel. De kunde sådant men sålde inte denna tjänst och bjöd därför på alla tipps man behövde för att göra jobbet på rätt sätt. En underbar firma som bygger självförtroende. Får givetvis massor kompisreklam av mig.

Tidigare träffat på firmor som berättar liteoch sedan flikar in med att det kanske är bäst att de får göra jobbet. Snacka om att bygga upp kundens självförtroende. (t.ex. säljare på Kvick kök)

Läs och lär och gör jobbet själv. Pengar du sparar räcker till en fin semester.

mvh Roland
Självklart är detta jätteviktigt, och det jag skrev ovan ÄR rätt. :blushing:;)

Det märkligaste jag hört Roland... men jag misstror dig inte... blir bara förvånad :surprised:

Flertalet renodlade kakelaffärer som säljer dessa material brukar bedriva verksamhet inom området också då de tjänar dubbelt på allting då.
Först säljer de in kakel & klinker till kunderna och i många fall säljer de sedan in arbetet också med allt förbrukningsmaterial och där tjänar de rikligt med pengar då de köper in allting till inköpspriser till skillnad från den vanlige hantverkaren som även får betala deras saftiga pålägg.
Några bedriver sedan El och VVS-företag i anslutning och automatiskt har de dem jobben med.
 
Redigerat:
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du träbjälklag måste du flytspackla och i vissa fall armera detta beroende på vilket fabrikat av flytspackel du använder dig av.

Har du betongbjälklag finns inga krav på flytspackling.

Tätskikta finns det krav på även när det är enbart toalett, men då är det golvet samt 50mm upp på väggen samt fiberremsor i golv/väggvinkeln och i hörnen.

Vad gäller väggarna kan du antingen bara ta bort tapeten och skruva upp ett lager gips till utanpå det gamla...
Eller...
Ta bort all gips med tapet och fälla in reglar på cc300 och gipsa med ett lager ny gips.

I vilken ordning du sätter dina plattor har ingen betydelse utan har mer att göra med vad man tycker är smidigast.
Tipset är att sätta väggarna först eftersom du då slipper kladda ner golvplattorna medan du sätter väggarna.
Vänta ev. med nedersta raden och lägg golvet innan du sätter dit den nedersta väggraden.
Detta eftersom skarven syns mindre då än om du ska skära golvets plattor mot väggplattorna.

Hoppas du förstår och Lycka till !! :)
Tack för ert utförliga svar. Det hjälper oerhört. Idag är det dags att riva och sätta ballofix på vattenledningarna till handfatet :)
Återkommer gärna och berättar hur det går. Vi har ingen aning om hur det ser ut under tapeten, vi köpte huset för 2år sedan.
 
optimum
Colorex säljer endast dessa varor och tjänar mest på att hjälpa kunden med tipps som ger lyckat resultat och får då på så sätt ännu mer nöjda kunder.

Fick hjälp med tipps hur man bäst gör. Löser vissa saker, beräknade materialåtgång, valde rätt saker som här till.

Exempel på tips.
Flytspackling golv. att som amatör då bäst stänga av ett stycke runt golvbrunnen och handspackla fallet.
Man plockade fram rätt handspackel samt upplyste med att det torkar skitsnabbt och blanda därför inte allt på en gång.
Annars hade jag tänkt stänga av bara runt brunnskanten och försöka få till fallet. Så här efteråt hade det blivit katastrof. Finns anledning till att det heter flytspackel :) Hade jag aldrig klarat annars.

Primer VS20, att verkligen använda allt som beräknats. Mycket viktigt (även om jag redan visste det efter läst på forumet här) men flera hempulare förbrukar inte allt och tycker det räcker ändå. Även VS30 (gummimassan) och att verkligen lägga den korsvis.

Val av remsor och hörn. Och att jag tänkt till med rörgenomföringar, storlek mm.

Erbjöd att låna ut utrustning, t.ex. Purus kniv till brunsmasnhetten (då jag har en Purus brunn)


Se inte detta som ett reklaminslag för Colorex utan som ett inlägg hur vi hobbypulare gärna vill bli omhändertagna i en bra affär.

mvh Roland
 
Redigerat:
A
rolri skrev:
Colorex säljer endast dessa varor och tjänar mest på att hjälpa kunden med tipps som ger lyckat resultat och får då på så sätt ännu mer nöjda kunder.

Fick hjälp med tipps hur man bäst gör. Löser vissa saker, beräknade materialåtgång, valde rätt saker som här till.

Exempel på tips.
Flytspackling golv. att som amatör då bäst stänga av ett stycke runt golvbrunnen och handspackla fallet.
Man plockade fram rätt handspackel samt upplyste med att det torkar skitsnabbt och blanda därför inte allt på en gång.
Annars hade jag tänkt stänga av bara runt brunnskanten och försöka få till fallet. Så här efteråt hade det blivit katastrof. Finns anledning till att det heter flytspackel :) Hade jag aldrig klarat annars.

Primer VS20, att verkligen använda allt som beräknats. Mycket viktigt (även om jag redan visste det efter läst på forumet här) men flera hempulare förbrukar inte allt och tycker det räcker ändå. Även VS30 (gummimassan) och att verkligen lägga den korsvis.

Val av remsor och hörn. Och att jag tänkt till med rörgenomföringar, storlek mm.

Erbjöd att låna ut utrustning, t.ex. Purus kniv till brunsmasnhetten (då jag har en Purus brunn)


Se inte detta som ett reklaminslag för Colorex utan som ett inlägg hur vi hobbypulare gärna vill bli omhändertagna i en bra affär.

mvh Roland
Hej Roland

Det låter ju toppen. Precis vad man behöver när man är helt novis. Känns tryggt då att veta att det är fritt fram och fråga och att det blir bra.
Jag har nu rivit färdit men hittade ett rör i väggen. Tror att det är avloppsrör från handfatet, är det ok att kakla framför? Bifogar bild.
 
  • IMG_0841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0851.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser mer ut att vara en s.k renslucka till ett avloppsrör som kommer uppifrån
och den bör du inte kakla över.
Det ser ut som det suttit en form av lucka där innan du började riva
och det bästa är att ha en Hilalucka typ denna...

416s18ee.jpg

Här kan du se lite mer om dem.

http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?kop=1&nr=34238&nodid=NULL

Här ser du hur någon annan gjort urtag för en sådan 200x200mm.

31.-Urtag-for-hilalucka.jpg
 
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Det ser mer ut att vara en s.k renslucka till ett avloppsrör som kommer uppifrån
och den bör du inte kakla över.
Det ser ut som det suttit en form av lucka där innan du började riva
och det bästa är att ha en Hilalucka typ denna...

[bild]

Här kan du se lite mer om dem.

[länk]

Här ser du hur någon annan gjort urtag för en sådan 200x200mm.
Åhh, jag förstår. Nä ägarna innan verkar bara ha satt våtrumstapeten rakt över, fanns ingen lucka. Då blir det en tur till Bauhaus för att leta efter luckan du tipsade om.
Tackar :)
 
Ok... det är inte ovanligt.

Dock bör man aldrig dölja rensluckor och kopplingar.
Någon gång kan man behöva komma åt detta och då är man glad för man satte en lucka så det är lättåtkomligt.

Du behöver inte regla upp för denna luckan för det är så smidigt konstruerat att du bara gör ett hål i gipsen som motsvarar storlek på lucka...
T.ex 200x200mm vilket är vanligast i badrum och dessa situationer.
Sedan kaklar du runt detta hålet och slutligen fäller du in luckans ram och trycker fast de medföljande blecken från insidan så att luckan kläms fast runt gips/kakel.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.