H hempularen skrev:
Det skall inte utgå någon sanktionsavgift om du vidtar rättelse genast, innan nämnden hinner fatta beslut om en byggsanktionsavgift.
Tack för svar!
Hur får man egentligen veta att dom har åsikter om nåt man byggt?
Får man ett brev där man uppmanas att uttala sig i frågan och först därefter tas ärendet upp på nåt möte i byggnadsnämnden? Har ju läst att dom numera är skyldiga att utdöma sanktionsavgift.

Vill inte kontakta kommunen då jag har en annan byggnad på tomten som jag i efterhand inte är på det klara med om det är en komplementbyggnad eller om den eg. är bygglovspliktig (byggd helt i god tro). Det har gått över 5 år sen byggstart så sanktionsavgift kan det i alla fall inte bli tal om (hoppas jag förstått det rätt att man ska ha givits möjlighet att yttra sig inom 5 år för att sanktionsavgift ska kunna "utdömas"). Bor på landet och är inte orolig för att nån granne (närmsta ca 100 m bort) kulle anmäla nåt men jag vill alltså inte att kommunen ska börja kolla på fastigheten på google maps... Samtidigt behöver veden ha tak över sig och att hålla på med plåtarna och spännbanden hela tiden är rätt bökigt. Vill oxå gärna kunna knuffa in åkgräsklipparen för att bara ha presenning över sig mår den inte super av.
 
Cheesen
K KarroZoo skrev:
Tack för svar!
Hur får man egentligen veta att dom har åsikter om nåt man byggt?
Får man ett brev där man uppmanas att uttala sig i frågan och först därefter tas ärendet upp på nåt möte i byggnadsnämnden? Har ju läst att dom numera är skyldiga att utdöma sanktionsavgift.

Vill inte kontakta kommunen då jag har en annan byggnad på tomten som jag i efterhand inte är på det klara med om det är en komplementbyggnad eller om den eg. är bygglovspliktig (byggd helt i god tro). Det har gått över 5 år sen byggstart så sanktionsavgift kan det i alla fall inte bli tal om (hoppas jag förstått det rätt att man ska ha givits möjlighet att yttra sig inom 5 år för att sanktionsavgift ska kunna "utdömas"). Bor på landet och är inte orolig för att nån granne (närmsta ca 100 m bort) kulle anmäla nåt men jag vill alltså inte att kommunen ska börja kolla på fastigheten på google maps... Samtidigt behöver veden ha tak över sig och att hålla på med plåtarna och spännbanden hela tiden är rätt bökigt. Vill oxå gärna kunna knuffa in åkgräsklipparen för att bara ha presenning över sig mår den inte super av.
Om du bor på landet så är det kanske inte inom stadsplanerat område... Då blir bygglovsreglerna för det mesta lite annorlunda.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om du bor på landet så är det kanske inte inom stadsplanerat område... Då blir bygglovsreglerna för det mesta lite annorlunda.

Ja det är utanför detaljplaner område. Jag var i kontakt med kommunen och fick besked om att det var ok med max 50 m2 komplementbyggnad. I efterhand fick jag dock höra av en bekant att vår kommun nog inte godkänner den här typen av byggnad som komplementbyggnad (jag vet att det finns andra kommuner som gör det dock) och jag har funnit det bäst att inte fråga dem. Nu har det iallafall gått mer än 5 år sen byggstart så det är ju bygglov som ev kan bli aktuellt. Jag väntar dock gärna tills det gått 10 år innan jag väcker den björn som sover. Tror inte bygglov skulle bli nåt problem, men för säkerhets skull, vill absolut inte få nåt krav på mig att riva. Har inte haft för avsikt att undkomma bygglovet utan det var ett misstag att inte dubbelkolla utan bara gå på vad jag läst på några andra kommuners sidor. Ska man sälja nån gång vill man ju inte heller att det ska bli problem, men väntar gärna som sagt.
En enkel vedhydda har jag dock inga problem med att få plocka ner om det skulle bli nödvändigt och det är ju gjort på en em.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.