...det är väl därför grundfärgen är en oljebaserad vattenfärg antar jag?
 
Henri skrev:
Om man ska måla med vattenbaserad färg måste man först måla med oljebaserad färg. I annat fall är det risk att det blir för tätt och att virket murknar.
Det är inte lämpligt att måla med oljebaserad färg på vattenbaserad färg.
oljebaserd på vattenbaserad går inte, helt rätt. Men om fasaden är målad med vattenbaserad, menar du att man ska måla med oljefärg först och sen vattenbaserad ?!!
Eller hur menar du?
 
Matstj skrev:
Men om fasaden är målad med vattenbaserad, menar du att man ska måla med oljefärg först och sen vattenbaserad ?!!
Eller hur menar du?
Om fasaden redan är målad med vattenbaserad färg fortsätter man med vattenbaserad. Förhoppningsvis är fasaden behandlad med oljebaserad färg i ett tidigare skede.
 
Alltså, ursäkta okunskapen. Men hur noga behöver man egentligen skrapa en fasad innan målning? Med våld och extremt mycket tid så går väl allt att få loss. Men räcker det med att ta det lösaste?

Nu när jag har börjat skrapa ser det ut såhär. Måste resten bort också?
20150812_145546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var nere i nordsjöbutiken nu och förklarade min sits där jag har flera olika färgtyper som underlag.

Han rekommenderade en Tinova VX 2in1 Base white. Den skulle vara omöjlig att misslyckas med såtillvida att den fäster på alla sorters underlag och agerar också grundfärg.

På frågan om "Base white" passar till vanliga sp-fönster så svarade han -ja.
Är Base white helt obruten eller? Enligt honom blev den lite bruten eftersom det är olja i. Lite luddigt.

Dessutom skulle jag bara skrapa lite lätt på den gamla färgen, sitter det så sitter det sa han. Den nya färgen skulle fylla ut alla gamla sprickor.

Jag köpte en liter och skall provmåla med. Nån som har erfarenhet från VX tinova Base white?
 
Har nu provmålat en snutt med tinova vx base white. Jag tycker den ser helt kritvit ut. Vitare än sp-fönstren och lite vass att titta på.

Någon som vet om "Base white" är helt obruten ? Bör jag sikta på en annan kulör? :(
 
Det låter som Beckers easy som är både grund o täck färg vilken är rena sk@tem. Tivona har jag ingen erfarenhet av. Jag skule grundmålat o körs med beckers perfekt bas vitt.
Finns det lite färg pigmenter i oljan kommer det att visa sig på en stor yta.
Exemplevis s0300 är krit vitt om man målar en liten yta men på en fasad visar sig vara rätt så grått. Den har ändå bara 1ml svart på 9 liters bas vitt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Har börjat tvivla på min färghandlares kompetens.
Kan det stämma att tinova VX verkligen funkar att måla direkt över oljefärger, vattenbaserade och plastfärger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.