S
1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Har tänkt gjuta platta i torpargrund, med S100 cellplast. Problemet är att jag måste bygga upp en lecavägg på plattan efter gjutning. Behöver jag förstärka plattan? Hur gör jag då? Tar jag bort ett lager cellplast där och ökar plattans tjocklek och armerar extra? Eller går det bra utan förstärkning?

2. Hur får man makadam/singel helt plant i och i våg? Kör man med roterande laser och går runt med måttstock och mäter eller går det göra på ett enklare sätt? Jag vill inte lägga ut järnrör (som jag inte har) och försöka dra av med dem som stöd. Det verkar vara mer arbete med att få rören att ligga rätt än det är värt.

3. Jag tror inte jag vågar köra med markvibrator inne i torpargrunden. Går det bra ändå om man kör 10cm 8-16 sten och trampar runt lite med fötterna?
 
1. För ickebärande innerväggar behöver du inte förstärka plattan. Varför inte bygga en lätt vägg mes plåtreglar?

2. En självnivellerande laser underlättar väldigt, behöver inte vara en roterande. Använd kratta och/eller asfaltsraka. Små ojämnheter tar du upp med gjutningen på toppen.

3. Vissa menar att 8-16 inte kan komprimeras nämnvärt så antagligen funkar det bra utan vibra. Kör du med en liten vibra på 50 kilo i två omgångar tror jag dock det är lugnt. En 150-200 kg som tar allt i ett svep slår HÅRT.
 
S
Tegelväggen är inte isolerad och det finns lertegel på sina ställen på den inre delen. Har för mig att detta diskuterade en del i en annan tråd. Ska jag smälla upp gipsvägg med plåtreglar så kan jag inte isolera den. Men med leca så kan jag hälla Perlite mellan murarna.

Tack för övriga svar, blir väl kanske en lite padda då.
 
DanielF skrev:
Tegelväggen är inte isolerad och det finns lertegel på sina ställen på den inre delen. Har för mig att detta diskuterade en del i en annan tråd. Ska jag smälla upp gipsvägg med plåtreglar så kan jag inte isolera den. Men med leca så kan jag hälla Perlite mellan murarna.

Tack för övriga svar, blir väl kanske en lite padda då.
Förstår inte varför du måste krångla med leca? Varför går det inte isolera i en plåtregelvägg? Du får ju dessutom plats med betydligt mer isolering då.
 
Inte optimalt med isolering på insidan av väggen, men om man har en ordentlig luftspalt mellan tegel och isolering så.....
 
S
Det var denna tråd jag refererade till...
http://www.byggahus.se/forum/isolering/220729-hur-ska-jag-isolera-yttervagg-inifran-ett-stenhus.html

Glömde tillägga att det finns cellplast på utsidan med puts, enda väggen på huset som är så.
Sen vill jag har en gedigen vägg och inte en gipsvägg i huset från 1850-talet. Känns mer rätt med sten. Men frågan är om jag ska ha luftspalt eller Perlite mellan väggarna.

Bilder på rummet och väggen idag, kanske inte mycket att se...
http://www.poppelhus.se/child1_2_Swe.htm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.