S
Hej, jag bor i ett gammalt tegelhus med 40cm breda tegelväggar. I nästan hela huset är ren tegelvägg, men den södra gaveln har fd ägaren lagt på typ 10cm frigolit och puts på utsidan och på insidan har han byggt upp ett regelverk och isolerat runt 10cm.

Nu ska jag sätta diffusionsspärr i alla innertak eftersom det inte funnits tidigare. Dessutom ska jag riva ner den uppreglade och tillägsisolerande väggen på insidan pga plattgjutning.

Frågan är, ska jag bygga upp väggen igen? Är det rätt att ha den konstruktionen, dvs puts, frigolit, 40cm tegelvägg, luftspalt, reglar/isolering, ev. plast, gips.

Fråga 2, om jag bör regla upp den tilläggsisolerande väggen igen, ska jag då ha byggplast i så fall?
 
S
bump
 
Jadu... det är alltid bättre att isolera utiftån om möjligt. Men du kanske inte har något val. Ju varmare luften i väggen är desto mindre risk för fukt problem.
Bara ett lager plast och helst direkt utanför innebeklädnaden. Finns det plast i väggen; sätt in dit mer.

Plast ellerinte är en lång diskussion. Jag bor utan och har ingen plan att sätta dit ngn. Min åsikt är helt eller inte alls. Antingen ska hela huset vara plastat åt alla håll eller inte alls
 
Att isolera en sådan vägg invändigt tror jag är att be om problem. Skulle inte göra det. Men, har tidigare ägares experiment fungerat utan spår av fukt eller mögel kan man ju tycka att konstruktionen fungerar och då kanske man ska göra likadant igen.
 
I Tyskland är det inte helt ovanligt att man isolerar stenhus från insidan när man vill bevara fasaden.
Här skulle man sätta ett isolationsmaterial som är öppet för diffusion och putsa direkt på det.
Jag är inte helt övertygad att träreglar och diffusionsspärr på insidan är en bra ide.
Magnus
http://www.renovieren.de/sites/default/files/pdf/bvo-innendaemmung.pdf
Även om du inte kan Tyska, är figurerna rätt så enkla att begripa... =)
 
S
Det lutar åt att jag tar bort isoleringen, men jag funderar på om jag kan bygga upp väggen igen utan isolering/plast och med bara obs+gips, mest pga fönsterbrädor och kablar. Kan det bli problem då?
 
OSB är nästa som en ångspärr i sig själv. Du behöver ingen OSB i mina ögon.
Jag skulle själv (och gör så) sätta gipsskivorna direkt på tegelväggen. Man gör det med en speciell sorts gips som liknar mer murbruk. Datablad, vad det heter på svenska vet jag tyvärr ej.
Elledningar får du fräsa in i tegelväggen innan du sätter dina gipsskivor. Stark dammsugare är att rekomendera =)
 
S
magnusmo skrev:
OSB är nästa som en ångspärr i sig själv. Du behöver ingen OSB i mina ögon.
Jag skulle själv (och gör så) sätta gipsskivorna direkt på tegelväggen. Man gör det med en speciell sorts gips som liknar mer murbruk. Datablad, vad det heter på svenska vet jag tyvärr ej.
Elledningar får du fräsa in i tegelväggen innan du sätter dina gipsskivor. Stark dammsugare är att rekomendera =)
Produkten du länkade till är ju en typ av gipsskiva med isolering på baksidan. Har väldigt svårt att tro att det är något jag kan köpa i trakten.

Kanske jag kan regla upp en vägg som ligger 2cm ifrån stenväggen och sätta dubbelgips på den? Dvs utan plast och isolering? Skulle det kunna fungera?
 
Du har ju en luftspalt innanför frigolitisoleringen skriver du, vilket torde göra den isoleringen helt meningslös!

En möjlighet är att sprutisolera PU från insidan. Då får du en god isoleringsförmåga och en tät vägg på köpet. Lambda 0,23 ca.
 
Eller sätta upp PIR skivor (ungefär samma sak som skivor av PU) , och limma gips på detta. Får samma effekt som sprutisolering av PU, men man kan gör det själv.

[edit] snabb googling gav denna lank: http://www.thermisol.se/produkter/isolering/pir-isolering. För de som skriker "giftiga gaser vid brand" verkar man redan ha tänkt på det, "Vi har bland annat utfört ett SPFire 105 test på SP i Borås med PIR som isolering bakom tegelfasad".
 
Redigerat:
S
thomasx skrev:
Du har ju en luftspalt innanför frigolitisoleringen skriver du, vilket torde göra den isoleringen helt meningslös!

En möjlighet är att sprutisolera PU från insidan. Då får du en god isoleringsförmåga och en tät vägg på köpet. Lambda 0,23 ca.
Har jag sagt att det är en luftspalt innanför frigoliten? Asså väggen är idag uppbyggd enligt följande lager: puts, frigolit, tegelvägg, luftspalt, reglar med isolering, gips.

Ser inte poängen med att spreja en halvt ojämn massa på stenväggen. Det kommer ju i slutänden ändå kräva en friliggande regelvägg som döljer eländet.
 
S
stoif skrev:
Eller sätta upp PIR skivor (ungefär samma sak som skivor av PU) , och limma gips på detta. Får samma effekt som sprutisolering av PU, men man kan gör det själv.

[edit] snabb googling gav denna lank: [länk]. För de som skriker "giftiga gaser vid brand" verkar man redan ha tänkt på det, "Vi har bland annat utfört ett SPFire 105 test på SP i Borås med PIR som isolering bakom tegelfasad".
Känns bökigt, svårt att köpa och ger inte den utbyggnad som jag behöver.

Om jag sätter 2 lager gips på plåtreglar som är friliggande från ytterväggen? Borde det fungera?
 
DanielF skrev:
Har jag sagt att det är en luftspalt innanför frigoliten? Asså väggen är idag uppbyggd enligt följande lager: puts, frigolit, tegelvägg, luftspalt, reglar med isolering, gips.

Ser inte poängen med att spreja en halvt ojämn massa på stenväggen. Det kommer ju i slutänden ändå kräva en friliggande regelvägg som döljer eländet.
Ja, du skriver ju frigolit .... luftspalt..... isolering.

Så vad jg förstår har du en luftspalt mellan två lager av isolering, den isoleringen (frigoliten) som ligger utanför luftspalten tappar därmed sin funktion som isolering.
 
DanielF skrev:
Känns bökigt, svårt att köpa och ger inte den utbyggnad som jag behöver.

Om jag sätter 2 lager gips på plåtreglar som är friliggande från ytterväggen? Borde det fungera?
Det är nog bland det minst bökiga, faktiskt, lätthanterliga skivor. Vad menar du med att det är svårt att köpa? Nej, de kanske inte finns på närmaste bygghandel, men det är väl inte så mycket värre än vilken beställningsvara eller postorderprodukt som helst som "bara" säljs av vissa fackhandlare.

Vad menar du med att du behöver en viss utbyggnad? Du undrar ju om du överhuvudtaget ska bygga upp den reglade väggen igen?
 
S
thomasx skrev:
Det är nog bland det minst bökiga, faktiskt, lätthanterliga skivor. Vad menar du med att det är svårt att köpa? Nej, de kanske inte finns på närmaste bygghandel, men det är väl inte så mycket värre än vilken beställningsvara eller postorderprodukt som helst som "bara" säljs av vissa fackhandlare.

Vad menar du med att du behöver en viss utbyggnad? Du undrar ju om du överhuvudtaget ska bygga upp den reglade väggen igen?
http://www.poppelhus.se/images/barnrum1och2/8.JPG
Här ser du problemet. De har byggt ut fönsterbrädan... vilket jag faktiskt gillar och kan jag behålla väggen (inte denna, men den nya så fall) så blir det enklare också.

(fuktskadan är med största sannolikhet gammal, dvs innan väggen byggdes och fönstret sattes in.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.