H hempularen skrev:
Det är inte så enkelt att beräkna förbrukningen, utan att mäta. Elementet är termostatstyrt (alla är styrda av termostat), så det kommer ju bara att gå i perioder.

Men här skulle ju dels behövas något form av mätning av förbrukning, men även ett temperaturlarm.
Det är nog en bra idé om föreningen sätter in ett temperaturlarm.
Tycker nog ändå man bör kunna göra en vettig beräkning baserat på en någorlunda tuff vinter, dela det med 6 och dra av det från avgiftsfakturan under månaderna november-april. Visst, man kan sätta in mätare och läsa av och fakturera. All det kostar tid och pengar som ska betalas av föreningens medlemmar, dvs TS. Även om man ska göra en eldragning som gör att det går på föreningens abonnemang.
Sen kan man ju också titta på aspekten att TS har en hel del nytta av att hans förråd värms upp kostnadsfritt, även om man nu har det avstängt av princip. Andra medlemmar kan ju hävda att den förmånen är oproportionerligt stor.
 
K kindvall skrev:
Det är nog en bra idé om föreningen sätter in ett temperaturlarm.
Tycker nog ändå man bör kunna göra en vettig beräkning baserat på en någorlunda tuff vinter, dela det med 6 och dra av det från avgiftsfakturan under månaderna november-april. Visst, man kan sätta in mätare och läsa av och fakturera. All det kostar tid och pengar som ska betalas av föreningens medlemmar, dvs TS. Även om man ska göra en eldragning som gör att det går på föreningens abonnemang.
Sen kan man ju också titta på aspekten att TS har en hel del nytta av att hans förråd värms upp kostnadsfritt, även om man nu har det avstängt av princip. Andra medlemmar kan ju hävda att den förmånen är oproportionerligt stor.
Dom kan absolut inte hävda att den förmånen är stor. Jag har mindre yta i mitt förråd? Radiator som är en dammbrännare kan ej täckas. Rören, mätarna samt ventilera tar en hel del plats. Hade gärna blivit av med skitet och låtit någon annan ha det med uppvärmning gratis i förrådet utan minsta bekymmer.
 
G ganooo skrev:
Vattenmätare samt avstängningskranar sitter i mitt förråd ja det gör det får prata med dom om det att dom kanske borde ha tillgång till det om vi är bortresta tex? Eller föreningen rättare sagt
Då behöver det ju även avtalas om begränsningar i din användning av förrådet. Någon viss yta du inte får fylla med saker för att det ska vara åtkomligt (som kan vara försumbar eller tokstörigt beroende på hur det är placerat)
 
C
R Räknenisse skrev:
Då behöver det ju även avtalas om begränsningar i din användning av förrådet.
Alla sådana typer av tillsvidare-avtal mellan förening och bostadsrättsinnehavare bör definitivt undvikas, inte minst eftersom det vid överlåtelse inte går att binda en tillträdande bostadsrättsinnehavare till avtalet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hela situationen bara skriker trubbel i mina öron. Även om det är lite pyssel nu så försök lösa det så du slipper allt engagement framöver. Om föreningen har ett förråd för förvaring av gemensamma prylar, kan ni byta? Om det inte finns, kan föreningen bygga ett förråd åt dig och ta över ditt? Hade jag varit styrelse hade jag gått med på väldigt mycket gör att undvika den här situationen. Du är säkert enkel att ha och göra med, men nästa person som flyttar in har man ju ingen koll på. Argumentera för att det sänker värdet på din bostadsrätt att den kommer med massa krav, men får inte fylla förrådet hur man vill osv.
 
  • Gilla
Riemann och 7 till
  • Laddar…
Fattas 1st förråd i det aktuella utrymmet? Låter som en riktig skitlösning att blanda enskilt förråd med allmän undercentral. Lösningen med frostvakten gör situationen än mer besvärligt.

Ofta brukar UC vara utformad så att tillträdet sker via "egen" dörr som öppnas med "vaktmästarenyckel" som fastighetsförvaltare, ordförande etc rår över. Inga civilister i UC!!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Fattas 1st förråd i det aktuella utrymmet? Låter som en riktig skitlösning att blanda enskilt förråd med allmän undercentral. Lösningen med frostvakten gör situationen än mer besvärligt.

Ofta brukar UC vara utformad så att tillträdet sker via "egen" dörr som öppnas med "vaktmästarenyckel" som fastighetsförvaltare, ordförande etc rår över. Inga civilister i UC!!
Hej mycket möjligt att det fattas ett förråd. Det har ändrats en hel del under byggets gång enligt mäklaren. Där ligger ett miljöhus ca 3 meter ifrån mitt hus. Väldigt nära mitt förråd. Förstår inte varför dom inte satt UC där? Går det att flytta dit? Får ta och ringa chefen för firman. Och få ett avslut på problemet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Nils82. Svårt att se situationen helt klart framför sig, men jag skulle rekommendera en skiljevägg i TS förråd, med tillträde till föreningsdelen utifrån. Givetvis med någon form av kompensation för TS.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Byt förråd me ordförande i styrelse
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med @Nils82. Svårt att se situationen helt klart framför sig, men jag skulle rekommendera en skiljevägg i TS förråd, med tillträde till föreningsdelen utifrån. Givetvis med någon form av kompensation för TS.
Förstår hur ni menar. Men den lösning är omöjlig pga hur det sitter. Tyvärr.
 
  • Gilla
Arnesson
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Byt förråd me ordförande i styrelse
Hade jag gärna gjort men hans förråd ligger i ca 100 meter bort. Blir en jävla spring. Men annars är tanken god.
 
G ganooo skrev:
Men annars är tanken god.
Vet inte om jag håller med. Ordföranden har en tendens att bytas ut då och då medan koppling mellan lägenhet och dess förråd brukar vara mer permanent.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
En tanke. Är förråden upptagna i upplåtelseavtal och/eller lägenhetsförteckning?
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
En tanke. Är förråden upptagna i upplåtelseavtal och/eller lägenhetsförteckning?
Hej förråden är med i lägenhetsförteckningen. Inget upplåtelseavtal på dom om jag förstår det hela rätt.
 
  • Gilla
vikingen
  • Laddar…
Går inte detta att bygga om så att allt hamnar utanför någons förråd och på allmän yta?

Det kostar säkert men kanske värt kronorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.