Hej!

Anser att jag har problem med luften inomhus. Huset är "självdrag". Har idag 2 tilluft. 1 i badrum och 1 i vardagsrummet. Båda sitter i taket.
Badrummet ska totalrenoveras under våren så badrummet får pax som jag ritat med på bilden. De andra röda strecken är tänkt som placering för nya tilluftsventiler. Tänkte sätta den bredvid fönster i överkant. Ärligt talat så kan jag ingenting om friskluft och liknande. Det enda jag vet är att när elementen är igång så blir huset galet varmt. Huset släpper inte ut någon värme alls vilket betyder att huset förmodligen är ganska tätt. För tätt, anser jag.
Kan ni experter ge mig er syn på saken är ni snälla :giggle:
Huset är på 114+114 I sutteräng. Huset är byggt -73
Ritning över enplanshus med markerade tänkta platser för nya tilluftsventiler och pax i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Du ska ha frånluft i badrum och kök och en paxfläkt på en självdragledning är nog tillräckligt där. I köket kan du klara dig med köksfläkten om den sitter på en egen självdragskanal utan kallraspjäll.

En bra start är att se till så du har tilluft i sovrummen och se hur det känns efter det.
 
Låter mer som du borde kolla på värmesystemet. Finns det ingen reglerutrustning (termostat/utegivare etc) som kan hålla temp. på en lagom nivå?

Hus byggda på 70-talet håller inte samma täthetsgrad som dagens hus.
Ev. byte av fönster kan påverka det "normal" luftläckaget.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du ska ha frånluft i badrum och kök och en paxfläkt på en självdragledning är nog tillräckligt där. I köket kan du klara dig med köksfläkten om den sitter på en egen självdragskanal utan kallraspjäll.

En bra start är att se till så du har tilluft i sovrummen och se hur det känns efter det.
Köksfläkten sitter på egen kanal men det står väl stilla när den är avstängd?
 
Rickard.
MarcusRask MarcusRask skrev:
Köksfläkten sitter på egen kanal men det står väl stilla när den är avstängd?
Utan kallraspjäll funkar kanalen av självdrag när fläkten är avstängd. Tidigare ägare av mitt hus hade av okunskap satt in spjället (som ofta följer med) och det försämrade hela husets ventilation märkbart.

Självdrag funkar fint på vintern men sämre på sommaren så då får man använda fläkten eller öppna fönster.
 
E etompau skrev:
Låter mer som du borde kolla på värmesystemet. Finns det ingen reglerutrustning (termostat/utegivare etc) som kan hålla temp. på en lagom nivå?

Hus byggda på 70-talet håller inte samma täthetsgrad som dagens hus.
Ev. byte av fönster kan påverka det "normal" luftläckaget.
Jo jag har ju motionerat termostaterna denna vintern för det va på tok för kallt så nu springer jag och skruvar på alla element och försöker hitta något emellan sibirien och Karibien. Har fjärrvärme, och den står på 23°. Men nu när jag motionerat alla element var dem 23° snarare 27°. På sommaren blir det också väldigt varmt tröts att alla fönsterna står öppna. Därför har jag antagit att huset behåller värmen lite väl bra och att jag får bättre snurr på luften med friskluftsventiler.
Ska också tillägga att det sitter 2 glas PVC fönster I huset.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Utan kallraspjäll funkar kanalen av självdrag när fläkten är avstängd. Tidigare ägare av mitt hus hade av okunskap satt in spjället (som ofta följer med) och det försämrade hela husets ventilation märkbart.

Självdrag funkar fint på vintern men sämre på sommaren så då får man använda fläkten eller öppna fönster.
Den förra ägaren i detta huset är död sä det blir svårt att fråga henne. Finns det ett sätta att kolla? Är det så lätt att man bara plockar bort filterna så ser man rakt upp?
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Jo jag har ju motionerat termostaterna denna vintern för det va på tok för kallt så nu springer jag och skruvar på alla element och försöker hitta något emellan sibirien och Karibien. Har fjärrvärme, och den står på 23°. Men nu när jag motionerat alla element var dem 23° snarare 27°. På sommaren blir det också väldigt varmt tröts att alla fönsterna står öppna. Därför har jag antagit att huset behåller värmen lite väl bra och att jag får bättre snurr på luften med friskluftsventiler.
Ska också tillägga att det sitter 2 glas PVC fönster I huset.

Små tilluftsventiler kommer inte att hjälpa för att ventilera bort sommarvärmen.
Du kanske ska kolla reglercentralen för fjärrvärme? Den borde ha en utegivare som justerar utgående värme till element beroende på utetemp.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
E etompau skrev:
Små tilluftsventiler kommer inte att hjälpa för att ventilera bort sommarvärmen.
Du kanske ska kolla reglercentralen för fjärrvärme? Den borde ha en utegivare som justera utgående värme till elmenten beroende på utetemp.
Det har den. Elementen är helt avstängda på sommaren.
Nej såklart kommer dem inte ventilera bort värmen. Skulle behöva luft/luft för att få det. Men tänker att tilluft gör att luften rör sig och att man då tappar en grad eller två i inomtemp sommartid. Men jag kanske tänker fel. Som sagt är helt grön vad det gäller ventilation.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Det har den. Elementen är helt avstängda på sommaren.
Nej såklart kommer dem inte ventilera bort värmen. Skulle behöva luft/luft för att få det. Men tänker att tilluft gör att luften rör sig och att man då tappar en grad eller två i inomtemp sommartid. Men jag kanske tänker fel. Som sagt är helt grön vad det gäller ventilation.
Om du under vintertiden upplever att elementen blir för varma i relation till utetemp och vad som behövs för uppvärmningen, så ta en titt på reglercentralen och hur "kurvlutningen" är inställd.
Denna ska anpassa framledningstemp så att du får en lagom temp i huset.

Ska du sänka innetemp 1-2 grader under högsommardagar så behövs en luftvärmepump inställd på kylning. Ventiler hjälper inte, imho. Möjligtvis tvärdrag på kvällen.
 
E etompau skrev:
Om du under vintertiden upplever att elementen blir för varma i relation till utetemp och vad som behövs för uppvärmningen, så ta en titt på reglercentralen och hur "kurvlutningen" är inställd.
Denna ska anpassa framledningstemp så att du får en lagom temp i huset.

Ska du sänka innetemp 1-2 grader under högsommardagar så behövs en luftvärmepump inställd på kylning. Ventiler hjälper inte, imho. Möjligtvis tvärdrag på kvällen.
Så pax o badrummet och raka rör i köket så ska det räcka?
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Så pax o badrummet och raka rör i köket så ska det räcka?
Så byggdes husen för 50 år sedan, och utan större ingrepp, ex. FTX-system så ska detta funka.
Sedan kan ombyggnation och renoveringar påverka det naturliga läckaget.

PAX-fläktar funkar bra för att öka luftdraget i små utrymme, de lär inte göra så mycket för en hel fastighets ventilation.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Rickard.
MarcusRask MarcusRask skrev:
Så pax o badrummet och raka rör i köket så ska det räcka?
Alla sovrum ska ha någon sorts tilluft. Räcker inte det sen för att få dräglig luft med självdraget begränsningar måste man in med mekanisk frånluft (fläkt på taket).

För varmt kan du inte skylla på ventilationen varken vinter eller sommar.
 
  • Gilla
MarcusRask och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
MarcusRask MarcusRask skrev:
Finns det ett sätta att kolla?
Den brukar sitta direkt ovanför fläkten. Ofta hör man den när den stänger om man slår av fläkten men det är lite lurigt om man inte vet vad man lyssnar efter.

Brukar vara lätt att öppna uppifrån beroende på modell.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Den brukar sitta direkt ovanför fläkten. Ofta hör man den när den stänger om man slår av fläkten men det är lite lurigt om man inte vet vad man lyssnar efter.

Brukar vara lätt att öppna uppifrån beroende på modell.
Vår är ju inbyggd i en kryddhylla som jag helst låter sitta kvar. Men jag får studera detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.