Som sagt en bild skulle vara bra.

På din beskrivning låter det inte som det följer säkert vatten. Men ett normalt utförande av liknande situation, är att man bygger en liten låda inne i väggen, med tät botten, och från den drar man ut ett litet rör genom väggen, ofta nere vid golvet.

Själva luckan skall vara utformad så att det går att inpektera kopplingen (Skall krav), och helst tillräckligt svängrum för att man skall komma åt att byta ut kopplingen vid behov. Just utbyte är jag lite osäker på om det är tvingande krav eller bara rekommendation.
 
Bilden dök upp.

Det där ser ut som att rören har varit lite korta. Knappast godkänt. Dessutom väldigt fult utfört.

Är det silikon eller vanlig fog som syns på plattan?
 
Silicon tror jag...
 
VVS-arna som MK&B använt är inte säker-vattenutbildade ännu...men vad jag förstår av Byggrådets nya regler så får inte kopplingar vara i vägg oavsett säker vatten eller ej..
 
sargar skrev:
[bild]
En klåpare är det som håller på med detta.det kan inte vara möjligt att firman vill ha betalt för detta.inte ens om det blir låda o en tub silikon till:thumbdown:
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Detta är ju en lite annan situation än vad jag beskrev tidigare. Troligen är det rör som sticker ut ur väggen, ingen koppling bakom inne i väggen (?). Men det ser inte ut att vara möjligt att tätskiktet är korrekt utfört runt rören.
 
sargar skrev:
VVS-arna som MK&B använt är inte säker-vattenutbildade ännu...men vad jag förstår av Byggrådets nya regler så får inte kopplingar vara i vägg oavsett säker vatten eller ej..
Jag är inte helt säker, så någon kanske får korrigera mig. Men jag har uppfattat att säkert vatten reglerna är definitionen på fackmannamässig rörinstallation idag. Så har de inte gått den kursen så är de inte rörinstallatörer. Och oavsett kurs eller ej, så är ju utförandet under all kritik, sämre än ett dåligt hempul.
 
Nu kanske vi inte ska sitta här o säga att rörutsticket är åt pipan och kommer skapa en syndaflod. Uppenbarligen så har besiktningsmannen inte haft några anmärkningar åt det hållet så som jag förstår.
Att det ser ut som hej kom o hjälp mig är dock en annan sak men sitter det dålt bakom en kommod så är det ju bara en akademisk fråga.
 
Nimajneb skrev:
Nu kanske vi inte ska sitta här o säga att rörutsticket är åt pipan och kommer skapa en syndaflod. Uppenbarligen så har besiktningsmannen inte haft några anmärkningar åt det hållet så som jag förstår.
Att det ser ut som hej kom o hjälp mig är dock en annan sak men sitter det dålt bakom en kommod så är det ju bara en akademisk fråga.
Besikningman kan missa det mesta,vet av egen erfarenhet,hur som är det inte fackmannamässigt utfört
 
Jag har uppfattat det som att bes. mannen hade i uppdrag att kontrollera reparationen efter elfelet. Jag har inte uppfattat att det gjorts en total besiktning av arbetet.

Iofs. så hade han tydligen anmärkt på den felaktiga monteringen av tätskikt i golvbrunnen.

Den där rörgenomföringen kanske inte sitter så att man ser den direkt.

Men det känns ju inte som Mathe kakel har lyckats med speciellt många rätt i det här projektet.

Felaktig montering av manschetten i golvbrunnen.
Skadat golvärmeslingan.
Inte gjort en korrekt installationsmätning av slingan.
Inte monterat slingan på en grupp med fungerande jordfelsbrytare.
Felaktig reparation av tätskiktet.
Obehöriga rörmontörer.
Felaktig tätning runt rörgenomföring (må vara obevisat av bes. man, men uppenbart på bilden).
Silikontätning som ser ut att vara utförd som fingermålning,

Har de gjort någonting rätt? Och då menar jag rätt utan att behöva rättas.
 
Ja det är så vi har funderat också... Grej på grej som vi frågat om och då vi påpekat det har tonen blivit aggressiv gentemot oss och vi framstår som kunder med krav. Nu senast fick jag ett mail där det nu hotas om att 'kolla upp dig såsom du kollat upp oss' och 'ska riga din arbetsgivare, bostadsrättsförening och tidigare hantverkare'. Varför vet vi inte men det blir hot i vår mening vilket känns obehagligt. Nu gör vi ingenting gentemot dom utan att noga ha tänkt och skrivit ner det för oss (och andra som vi har till hjälp).
 
I vilket fall som helst så kan vi nog konstatera att Mathe inte gjorde någon vinst på det jobbet med tanke på allt efterarbete :)
Ibland pratar man win-win men i detta fallet är det lose-lose :(
 
Ja det är det nog ja.... Dom påstår att dom förlorat 250000 på oss.
 
sargar skrev:
Ja det är det nog ja.... Dom påstår att dom förlorat 250000 på oss.
De har inte förlurat på er. De har förlurat p.g.av sitt slarv och okunnighet.
 
Det verkade som att flera kunniga läste tråden i början... önskar gärna kommentarer på ex. bilden vi lagt upp.

Vi skickade ut ett mail till MK&B där vi krävde in alla intyg. det var efter en mall vi hämtat på ARNs sida. "klagomålsblankett" eller nåt sånt hette det... och "slutförande av arbete". där skrev vi att vi ville ha in alla papper; kvalitetsdokumentet, produktbeskrivning av värmeslingan, vvs-arbeten, el-arbeten. De fick två veckor på sig att skicka oss dessa, och datumet vi skrev var 12 juli. Det har inte kommit några papper, förutom ett mail, där det står att "de inte kan stå givakt för oss" etc. etc.
detta borde vi kunna gå till ARN med gissar jag...?
Likaså att dom, trots vårt klagomål om att siliconfog längs golv/vägg är missfärgad och ser smutsig ut, och som dom sagt att vi får åtgärda själva...?

Vi har lite fler saker vi samlar ihop nu så de ska få en sammanställd lista med våra reklamationer. Men det som de inte åtgärdar/kompenserar oss för på något sätt, kan bli ARN-ärende??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.