Hej! Våra barn kommer snart börja fråga efter varsitt sovrum (delar idag på sovrum, det pyttelilla rummet bredvid entredörren, och lekrum, rummet bredvid deras sovrum). Vår tanke är då att barnen ska få ett varsitt av de sovrummen längst ner i huset och att det lilla sovrummet öppnas och blir ett allrum. Sen tar det stopp i tankarna. Vi har tagit bort bastun. Väggarna är kvar men själva bastuinredningen är borta och tanken är att ta bort väggsnutten in i relaxrummet så att det utrymmet blir större (men inte väggen in i badrummet). Relaxen är för smal för att vi ska kunna öppna en ny dörr till vardagsrummet, få in en dubbelsäng och kan göra det till ett sovrum så som de mått rummet idag.

Vart ska vi föräldrar få plats? Vi vill också ha ett sovrum. Vi vill inte gärna ändra om uterummet eftersom det har så fin utsikt och vi sitter mycket där (det är ett matbord där, sofforna står i "mittendelen" av den öppna planlösningen så som kan anas på bild 3).

Vad vi vill ha ut av en ändrad planlösning:
  • 1-2 sovrum till, helst 2.
  • Relaxtoaletten blir tillgänglig för alla
  • Relaxtoaletten blir enbart för master bedroom, där relaxen också får en klädkammare
  • Bättre hallanvändning så tvättstugan blir en grovingång, inget mer (idag används tvättstugan som ingång)
  • Vidbyggt garage? (garaget är utanför relaxutrymmet, 4 m från huset. Se sista bilden. Får troligen inte vidbygga där vi bor)
  • Master bedroom med klädkammare och badrum
  • Helst ingen påverkan på utrymmet i uterummet
  • Loft ovanför kök/relax?
Är det någon som har något förslag? Är evigt tacksam för alla idéer vi kan få. Maximal byggyta är redan använd på tomten, men attefall tillåter utbyggnad på 15 kvm.

Ritning av en planlösning med sovrum, badrum, vardagsrum, kök och relaxavdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplanlösning med angivna rum och mått inklusive bastu, relax och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymligt vardagsrum med öppen planlösning som inkluderar matplats och kök, stora fönster och en fristående kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen planlösning i hem med vardagsrum som har braskamin, synlig matplats och barnvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredningsbild av en öppen planlösning med matplats och vardagsrum i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild av ett enplanshus med tillbyggt uterum och pooltak, omgivet av gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vardagsrum med matplats, taklampa, matbord och soffor, öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett stort rum med matbord, stolar och vardagsrumsdel, i kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen planlösning med kök i bakgrunden, matsalsbord och centralt placerad öppen spis, trägolv och vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppenbar lösning är att tänka om och inte göra om det minsta sovrummet till allrum. Ett av barnen får ta det och ni har kvar ert sovrum.

Det ser svårt ut att bygga till huset, givet att poolen och garaget ligger där de gör. Och ni kommer inte få plats med 3 sovrum, varav ett med klädkammare och eget badrum, större hall, samt allrum utan att göra avkall på mycket annat i detta hus. Storleken finns inte.

Vill ni ha mer utrymme i framtiden kanske ni ska bygga ett attefallshus istället. Kan fungera som hängyta för äldre barn, eller till och med sovrum.
 
ecb182 ecb182 skrev:
En uppenbar lösning är att tänka om och inte göra om det minsta sovrummet till allrum. Ett av barnen får ta det och ni har kvar ert sovrum.

Det ser svårt ut att bygga till huset, givet att poolen och garaget ligger där de gör. Och ni kommer inte få plats med 3 sovrum, varav ett med klädkammare och eget badrum, större hall, samt allrum utan att göra avkall på mycket annat i detta hus. Storleken finns inte.

Vill ni ha mer utrymme i framtiden kanske ni ska bygga ett attefallshus istället. Kan fungera som hängyta för äldre barn, eller till och med sovrum.
Vi har tänkt så många gånger, men det lilla rummet är verkligen så litet. Har funderat på att öppna upp till nock i det rummet och bygga ett sovloft eftersom det är vindsutrymme där. Stegen behöver inte sitta där så länge barnen är små, men utrymmet finns och gäster kan sova där vid behov. Min största anledning till att jag verkligen vill få till ett sovrum till är att vi behöver kunna ha gäster över natten då många av våra viktiga personer bor långt bort. I ett allrum (där lilla sovrummet är nu) kan alla barn sova och vi vuxna kan dela oss på de rum som finns. Tack så mycket för ditt svar! :)
 
Stressa inte barnen och er själva med en ombyggnad i onödan. Låt de ta rummen som är 6 respektive 9 kvadrat. Klädkammaren kanske duger som arbetsrum om det behövs? Komplettera med attefallshus - gå vidare i livet
 
S stugan_i_skogen skrev:
Stressa inte barnen och er själva med en ombyggnad i onödan. Låt de ta rummen som är 6 respektive 9 kvadrat. Klädkammaren kanske duger som arbetsrum om det behövs? Komplettera med attefallshus - gå vidare i livet
Jag är helt med på din tanke. Men den rastlösa delen i mig kan inte släppa att vi inte kan ta emot övernattande gäster på ett smidigt sätt. Min bästa vän med familj behöver kunna stanna en vecka utan att det blir för bökigt för dem och för oss. Och jag skulle gärna ha ett utrymme där jag kan gå undan o va för mig själv en stund. Plus, att vi har tidigare (före barn) tagit emot utbytesstudenter och det är något vi vill göra igen under barnens uppväxt, och då behöver vi verkligen ha ett rum till.
 
Redigerat:
S stugan_i_skogen skrev:
Stressa inte barnen och er själva med en ombyggnad i onödan. Låt de ta rummen som är 6 respektive 9 kvadrat. Klädkammaren kanske duger som arbetsrum om det behövs? Komplettera med attefallshus - gå vidare i livet
Du låter dessutom som en nära vän till mig, hon säger att jag ska släppa de flesta av alla projekt jag kommer på :rofl:
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S _SaraB skrev:
Du låter dessutom som en nära vän till mig, hon säger att jag ska släppa de flesta av alla projekt jag kommer på :rofl:
…utan att ens träffats.
S _SaraB skrev:
Jag är helt med på din tanke. Men den rastlösa delen i mig kan inte släppa att vi inte kan ta emot övernattande gäster på ett smidigt sätt. Min bästa vän med familj behöver kunna stanna en vecka utan att det blir för bökigt för dem och för oss. Och jag skulle gärna ha ett utrymme där jag kan gå utan o va för mig själv en stund. Plus, att vi har tidigare (före barn) tagit emot utbytesstudenter och det är något vi vill göra igen under barnens uppväxt, och då behöver vi verkligen ha ett rum till.
En granne i ett villaområde byggde ett litet hus på tomten som var kombinerad ”atelje” ”gästrum” och ”jag behöver något där jag kan elda ved, dricka ett glas rödvin och läsa en bok”. Det blev väldigt lyckat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har exprimenterat lite med en mindre ombyggnation mellan hus och garage, där vi lägger till några kvadratmeter i "relaxen" så att det får plats en dubbelsäng, och klädkammaren blir en vägg med garderober bakom. En dörr öppnas ut i vardagsrummet och byggs igen i tvättstugan (mer förvaring där som bonus). Kan detta vara något i praktiken? Takets utformning behöver ha en smart lösning så det inte blir fult på utsidan. Detta blir också en minimal påverkan för oss under bygget eftersom det görs kopplat i ett rum som bara en i familjen använder. Tankar och idéer?

3D-planeringsverktyg som visar ritning av ombyggnation med ny relaxplats, garderober och dörrens nya placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en ombyggnad där en relaxavdelning är ihopkopplad med ett garage, inklusive dubbelsäng och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planeringsbild av en ombyggnation med dubbelsäng och garderober i anslutning till ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stugan_i_skogen skrev:
…utan att ens träffats.

En granne i ett villaområde byggde ett litet hus på tomten som var kombinerad ”atelje” ”gästrum” och ”jag behöver något där jag kan elda ved, dricka ett glas rödvin och läsa en bok”. Det blev väldigt lyckat.
:crysmile:

Det låter iof väldigt trevligt när du lägger fram det så.... Då är placeringen på tomten ett dilemma. Huset är placerat typ i mitten av allt och vid poolbygget för många år sen hade vi inte en tanke på att vi skulle ha ett attefallshus eller behöva bygga ut eller liknande. Förslag?
 
Hur heligt är vardagsrummet? Om du flyttar relax/bastuväggen mot vardagsrummet med ca 1-1,5m borde det gå att göra ett master bedroom i relaxen med egen toa. Mot tvättstugeväggen kan du då placera en garderobsvägg. Sen kanske du ska behålla dörren till rummet på 6kvm som får bli extra sovrum när du har övernattningsgäster.
 
D Dublin skrev:
Hur heligt är vardagsrummet? Om du flyttar relax/bastuväggen mot vardagsrummet med ca 1-1,5m borde det gå att göra ett master bedroom i relaxen med egen toa. Mot tvättstugeväggen kan du då placera en garderobsvägg. Sen kanske du ska behålla dörren till rummet på 6kvm som får bli extra sovrum när du har övernattningsgäster.
Det utrymmet använts maximerat, men det är en tanke vi haft också. Även att bygga ett rum i en del av det rummet, men då kommer kök/vardagsrum/uterum vara en 15 m lång korridor. Det känns som att vi tar bort 1 milj i värde på huset omgående då.

Ritning över en bottenvåning med utmärkt planering för olika rum inklusive terrass och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S _SaraB skrev:
Det utrymmet använts maximerat, men det är en tanke vi haft också. Även att bygga ett rum i en del av det rummet, men då kommer kök/vardagsrum/uterum vara en 15 m lång korridor. Det känns som att vi tar bort 1 milj i värde på huset omgående då.

[bild]
Men det var inte riktigt så jag tänkte mig det, men visst korridoren blir ju längre även med mitt förslag.
 
Ni har två stora badrum/relax. Bra så men ibland måste man prioritera. Behövs verkligen bägge? Göra om något till sovrum?
 
L Lepoisson skrev:
Ni har två stora badrum/relax. Bra så men ibland måste man prioritera. Behövs verkligen bägge? Göra om något till sovrum?
Det hade varit en bra idé, vem behöver använda 25 kvm av sitt hus för att bajsa? :rolleyes: men våran familjesituation kräver två badrum tyvärr.
 
BirgitS
Jovisst, men ett rum med dusch, toalett och handfat får man ju in på mindre än 4 kvm. Så även med två sådana badrum så skulle det ju gå att frigöra typ 17 kvm till annat.

Hur såg planlösningen ut från början?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.