richardtenggren
Vår situation var ju lite enklare, det finns en väldigt ful brevlådeställning till vänster i bild. Att ställningen är sned beror väl på att NCC inte klarade av att återmontera den rakt efter VA-projektet…
Men där sitter alla lådor huller om buller och nån fastighet delar låda osv. Det är även blandat olika gator, så stackars brevbäraren!
Men då vi lägligt bor i hus nummer två, gatans lägsta nummer valde jag att ”börja om” själv. Gjöt en sockel och monterade vår smidiga paketlåda! Jag tog alltså hänsyn till att alla hus efter oss ska få plats mellan oss och Postlådan(Postens). Men har inte fått något klagomål utan snarare beröm för att lådan är smidig :)
Svart paketlåda på gjuten sockel i gräsmiljö med skog och grusväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linda V-A och 12 till
  • Laddar…
nikasp
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vår situation var ju lite enklare, det finns en väldigt ful brevlådeställning till vänster i bild. Att ställningen är sned beror väl på att NCC inte klarade av att återmontera den rakt efter VA-projektet…
Men där sitter alla lådor huller om buller och nån fastighet delar låda osv. Det är även blandat olika gator, så stackars brevbäraren!
Men då vi lägligt bor i hus nummer två, gatans lägsta nummer valde jag att ”börja om” själv. Gjöt en sockel och monterade vår smidiga paketlåda! Jag tog alltså hänsyn till att alla hus efter oss ska få plats mellan oss och Postlådan(Postens). Men har inte fått något klagomål utan snarare beröm för att lådan är smidig :)
[bild]
Hur funkar det med paketpostlåda? Tänker att mycket jag beställer utgår från att det inte ryms o någon låda så ombud eller Instabox eller liknande ligger bland valen.
 
H
B Bocca skrev:
Tack för ert engagemang!

Vi får vara lösningsorienterade här, lutar mot att ta bort 2 kantstenar och ställa dit markpostlåda på vår sida med nedan fäste, om jag lyckas övertala min bättre hälft som ej är sugen på att ”förstöra” infarten genom att ta bort stenar.
det är där skon klämmer att eran infart blir förstörd.
De cm som lådan står på eran infart kan ni bredda åt andra hållet?
 
  • Gilla
HBerggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
nikasp nikasp skrev:
Hur funkar det med paketpostlåda? Tänker att mycket jag beställer utgår från att det inte ryms o någon låda så ombud eller Instabox eller liknande ligger bland valen.
Vi har ju lantbrevbäring, så vissa paket kommer direkt, även Early Bird och någon annan aktör leverar ju hem ibland. Har även sett att Instabox kör hemleverans i vissa områden, dock inte här.
Vissa chaufförer verkar inte förstå hur man gör, eller att det är en paketlåda, men de gånger det funkar är det ju super.
Men visst har du rätt i att riktigt stora paket fortfarande kommer till utlämningsställena.

Våran låda sväljer ganska stora paket, ca 30x40x65 cm, hela den nedre dörren är ett paketfack som fungerar så att man låser upp den i förväg. Budet kommer och öppnar dörren, ställer in paketet och stänger dörren som då förblir låst. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
B
H Hallerudsbo skrev:
det är där skon klämmer att eran infart blir förstörd.
De cm som lådan står på eran infart kan ni bredda åt andra hållet?
Nej det är inte där skon klämmer! Vi har stenlagt på båda sidorna av vår infart, att 2 stenar försvinner och ersätts med en brevlåda som får en liten klack som sticker ut utanför stenarna stör inte mig det minsta, (min bättre hälft tycker dock att det är surt att förstöra 2 raka stenlinjer som idag är snyggt.)

Nån breddning åt andra hållet känns inte aktuellt då lådan inte bygger ut så mycket, kommer bli bättre för större fordon då lådan hamnar ”högre upp” där man hunnit räta upp fordonet. Ställningen som är nu sitter och lutar är precis så att det blir tight och man behöver backa idag för att få till svängen.
 
  • Gilla
Kercarl och 1 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Kör PostNord mfl in på din fastighet varje gång det lämnas post/paket?
Är det något servitut eller liknande på grusvägen?

Vem äger vägen utanför din fastighet?
Postnord backar in.
Grannen har in/ut-farts servitut på vår infart.

Vägen utanför är trafikverkets.
 
B Bocca skrev:
Postnord backar in.
Grannen har in/ut-farts servitut på vår infart.

Vägen utanför är trafikverkets.
Så grannen er kör längs infarten där stenkanten finns också varje dag?
 
  • Gilla
Sodrawi
  • Laddar…
B
J Jonas_81 skrev:
Så grannen er kör längs infarten där stenkanten finns också varje dag?
Nej dom har byggt en olovlig carport och infart innan sitt hus, vår infart ligger efter deras hus.

Dock nyttjar dom vår infart ibland.

Vi kan dock inte häva servitutet, då det i laglig mening anses som att vår infart är den enda godkända.
 
  • Gilla
Strandveronika och 3 till
  • Laddar…
Hur trafikerad är vägen då? Vi bor lite snarlikt efter 50/70 väg och här är allas lådor efter vägen. Antingen enskilt eller så i grupp här och var. Verkar inte särskilt smidigt att de ska behöva backa in på er infart för två lådor. Då skulle jag nog hellre ha de efter vägen och då kan ju grannen sätta sin var han vill.
När det gäller servitutet så kan man ju vara ogin tillbaks. Man kan ju ställa nåt i vägen med jämna mellanrum så grannen till slut slutar att använda den. Om han nu har en egen numera alltså......
Är det du som i stora drag byggt nuvarande ställning så är det din egendom även om den står på grannens mark. Du kan göra vad du vill med den.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Hade tagit bort min låda från befintlig ställning och knuffat ställningen in på grannens mark. Till det gjutit fundament och satt ny låda på min mark. Om grannens brevlåda kommer minsta lilla över gränsen meddelas det på studs.

Grannsämjan är ju redan borta. Brevbäraren bryr sig nog inte och om han gör det är det bara att förklara situationen.
 
  • Gilla
Tokslut och 14 till
  • Laddar…
jag viste inte ens att man fick ha brevlådan på uppfarten som på bilden jag fick för mig att en brevbärare aldrig backar in
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag viste inte ens att man fick ha brevlådan på uppfarten som på bilden jag fick för mig att en brevbärare aldrig backar in
Ibland är det smidigare att köra/backa in än att t ex behöva stanna ute på vägen strax innan eller efter en kurva.
 
  • Gilla
Bellarini och 1 till
  • Laddar…
När vi byggde nytt blev vi anvisade av PostNord att sätta vår låda brevid grannens på grannens mark. Detta är inget någon kan sätta dit dig för för det är ju där lådan skall vara om PostNord säger det.
 
  • Gilla
Bocca
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
När vi byggde nytt blev vi anvisade av PostNord att sätta vår låda brevid grannens på grannens mark. Detta är inget någon kan sätta dit dig för för det är ju där lådan skall vara om PostNord säger det.
Eh. Jo.
Posten är ingen myndighet och kan inte styra över vem som får göra vad på någon annans mark. De kan ha åsikter och tycka en massa, vilket de också gör, men de bestämmer väldigt mycket mindre än de vill ge sken av.
 
  • Gilla
Dauen och 19 till
  • Laddar…
C
B Bocca skrev:
att 2 stenar försvinner och ersätts med en brevlåda som får en liten klack som sticker ut utanför stenarna stör inte mig det minsta
Då så - sätt den med fördel framför den befintliga lådan så kan den också agera stöd så att den inte ramlar ut på infarten. :rofl:

Skämt åsido, det är inte ett alternativ att placera den i vägområdet? Det brukar ju uppskattas av posten.
 
  • Gilla
  • Haha
nettanriddaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.