Hejsan, här han ni en kille som precis blivit klar med ett byggprojekt, (ett väldigt unikt gamingcenter).
Nu återstår installation av belysning samt annan rolig automation i denna konstruktion.

Helst skulle jag vilja att automationen klarar sakerna jag räknar upp nu.

- Belysning som aktiveras via rörelsedetektor.
- Start av dator via rörelsedetektor.
- Och sedan troligtvis den mest komplicerade delen.
Någon form av "rullband" eller "anläggning" som kan förflytta en
modifierad datorstol som sitter i en typ av rälsbanor,
fram/tillbaka c.a 1.5 - 2 meter i längd, samt att den
ska kunna rotera stolen och stanna i bestämda lägen.
Även den ska kunna reagera på en rörelsedetektor vid ingången till
ovannämnda "kabinett" eller "kontor". Den bör kunna förflytta minst 100 kg.

Idéen är alltså att man kommer innanför dörren, sätter sig i stolen,
och efter 5 - 10 sekunder så vänder den sig 180 grader och förs fram
till datorn varpå datorn och belysningen startas, eventuellt någon form av kontroll
så att man kan backa halvvägs och vända sig 45 grader höger/vänster för att
nyttja de inbyggda arbetsytorna.

En annan tanke var att bygga om huvudbordet där jag har mina flygkontroller för att
på något vis höja upp dom samt skjuta ut tangentbord och mus som sitter under själva
bordsplattan i en separat "cutout" som hålls uppe av böjbara järnvinklar. Även detta via
rörelsedetektor.

Jag vill bara klargöra att detta är mitt allra första automatiserade projekt, och jag har ingen
som helst erfarenhet av något liknande sedan innan.

Tack på förhand!

MvH Ajdin Majdanac
 
D
Har inga konkreta tips, men jag är nog ganska säker på att automatiserade stolidén kan nog bli en ganska kostsam historia om den ska uppfylla alla säkerhetskrav. Hur ska stolen stanna om någon person kommer i vägen och finns det klämrisk osv?. Sen tror jag inte att det kommer bli någon Star Trek upplevelse heller om den ska kunna förflytta en 100kg person. Ska du dessutom genomföra viktkontroll på varje person så lär du bli ganska opoppis :)
Du kanske ska kolla på permobillösning istället där kunden själv kan styra stolen och då kan denne skriva under att de ansvarar för ev olyckor.
Bästa är nog att skrota iden och satsa på att bygga något som detta där t.ex. skärmarna sänks ner när personen satt sig i stolen http://www.mwelab.com/index.php/en/products
https://www.youtube.com/watch?v=KWdvxjJ_jPY
 
Redigerat:
DMOL skrev:
Har inga konkreta tips, men jag är nog ganska säker på att automatiserade stolidén kan nog bli en ganska kostsam historia om den ska uppfylla alla säkerhetskrav. Hur ska stolen stanna om någon person kommer i vägen och finns det klämrisk osv?. Sen tror jag inte att det kommer bli någon Star Trek upplevelse heller om den ska kunna förflytta en 100kg person. Ska du dessutom genomföra viktkontroll på varje person så lär du bli ganska opoppis :)
Du kanske ska kolla på permobillösning istället där kunden själv kan styra stolen och då kan denne skriva under att de ansvarar för ev olyckor.
Bästa är nog att skrota iden och satsa på att bygga något som detta där t.ex. skärmarna sänks ner när personen satt sig i stolen [länk]
[länk]
Den enda som ska kommer att använda stolen är ju dock jag, det viktiga är att den rör på sig, inte att den går i hyperwarp drive ^^

Klämrisker undviks i och med att det är tänkt att vara ett isolerat utrymme med låst dörr, varför klämma in massa lagar och regler :D?
 
Majdanac skrev:
Den enda som ska kommer att använda stolen är ju dock jag, det viktiga är att den rör på sig, inte att den går i hyperwarp drive ^^

Klämrisker undviks i och med att det är tänkt att vara ett isolerat utrymme med låst dörr, varför klämma in massa lagar och regler :D?
Dock tycker jag om denna "permobil lösningen", kan man stationera en sådan?
 
Det finns transportband av olika typer och kanske det fungerar att ha ett sådant under stolen (på golvet) och sen någon styrning med vridmotor som snurrar stolen i rätt riktning, när den kommer fram till skärmen?
 
D
Majdanac skrev:
Klämrisker undviks i och med att det är tänkt att vara ett isolerat utrymme med låst dörr, varför klämma in massa lagar och regler :D?
I ditt inlägg så skrev du byggt ett gamingcenter och det är synonymt med affärsverksamhet. Men om det är din egna spelhörna så kan du ju strunta i allt =)
 
thomas33 skrev:
Det finns transportband av olika typer och kanske det fungerar att ha ett sådant under stolen (på golvet) och sen någon styrning med vridmotor som snurrar stolen i rätt riktning, när den kommer fram till skärmen?
Ja ungefär något sådant hade jag tänkt!, ett transportband som förflyttar vikt från punkt A till punkt B i kontrollerade rörelser, (start/stopp) funktioner, de alternativa lägena av stolen (t.ex.) åka tillbaka 50% av längden och vrida stolen 45 grader höger/vänster, kan komplementeras med "switchar".

Det jag undrar är hur man ska rigga allt detta, vart börjar man ^^?
 
DMOL skrev:
I ditt inlägg så skrev du byggt ett gamingcenter och det är synonymt med affärsverksamhet. Men om det är din egna spelhörna så kan du ju strunta i allt =)
Oj! Mitt misstag där hehe, själva konstruktionen är c.a 2.5m Lång x 2.5m Bred x 2m Hög.
Det är en isolerad studio som får plats i ett medelmåttligt rum i en lägenhet.
 
Du får nog börja med att finna ett lämpligt transportband och fästa en snurrbar stol på den. Sen fixa en motor som snurrar stolen. Det enklaste om den snurrar så sakta att den hamnar 180 grader vid datorn och 45 grader när den kommit halvvägs. Blir således ett halvt varv från start till stopp.
 
När du säger att stolen ska gå på rälsbanor så tänker jag spontant på att nyttja en garageportsöppnare. En sådan borde väl ha både ändlägesgivare och klämskyddsfunktion
 
Sätta på dator och tända lampor via sensor är ju lätt ordnat; sätt en sensor / rörelsevakt istället för strömbrytare på väggen. Kostar 100 - 1000 kr beroende på kvalitet.
 
Jag tänker att räls/rullband och ev kablage i golvet (snurrfunktionen kanske kan drivas av skruvdragarbatteri iofs) ger lite snubbelrisk och att det blir svårstädat?
För att försöka tänka lite utanför boxen;
Hur är möjligheterna att få upp en traversbalk i taket?

Man blir ju lite nyfiken, du har inte lust att visa lite bilder?
 
thomas33 skrev:
Du får nog börja med att finna ett lämpligt transportband och fästa en snurrbar stol på den. Sen fixa en motor som snurrar stolen. Det enklaste om den snurrar så sakta att den hamnar 180 grader vid datorn och 45 grader när den kommit halvvägs. Blir således ett halvt varv från start till stopp.
Förslag noterat, låter som en helt ok idé, jag tittar lite på transportband omgående.
 
Stuff skrev:
När du säger att stolen ska gå på rälsbanor så tänker jag spontant på att nyttja en garageportsöppnare. En sådan borde väl ha både ändlägesgivare och klämskyddsfunktion
Det där lät faktiskt som en ganska bra idé, jag får kolla på kostnaden av dessa och dra lite slutsatser baserat på det.
 
Roev08 skrev:
Sätta på dator och tända lampor via sensor är ju lätt ordnat; sätt en sensor / rörelsevakt istället för strömbrytare på väggen. Kostar 100 - 1000 kr beroende på kvalitet.
Så simpelt som möjligt, även detta är bra förslag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.