Krilleman
Byggis1976 skrev:
Japp, den är bytt. Vi lyckades inte få bort den gamla mot gammalt rör. Den satt som sten....efter tio försök bröt vi sönder den tror vi för det började läcka.
Hur kunde den kromade vinkeln sitta som sten på din nya utkastare? Följde du inte monteringsanvisningen med åtdragsmomentet 360º (alltså ett varv efter handåtdragning) för Cu? Eller är det den muttern som du gängtapade som satt fast?

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...nteringsanvisningar/uthomhuskran_633344_7.pdf

Byggis1976 skrev:
Enligt Stuvsta rör var den kopplingen vi köpte likadan. Den hade också konstig insida - fläns
OK, spännande Mikael_L blir nog allt lite intresserad av vad denna artikel heter! (Och även jag) Vad står det på ditt kvitto? Har du RSK-nummer? För det ser ut som du fått en helt vanlig 18mm vinkel med utv R15 gänga! (1942036)
 
Intressant, jag skall leta återkommer!

Det var inte den kromade nya som satt som sten utan den gamla jag återanvände. Den fastnade tyvärr åt alla håll lite för mycket. De som sitter nu sitter ok, dvs är inte sönder skruvade.
 
....ni kan tänkas ha rätt. Vi kanske blev lurade. Min bättre hälft har nog kvittot så jag måste vänta tills han kommer hem. Så, nu har vi ingen backventil? Är det resultatet... :x
 
Hittar tyvärr inte kvittot. Men om det inte fanns en "rak fläns" så skulle det väl inte gå att stänga kranen, vilket går. Eller tänker jag fel.....
 
För VA's utkastare gäller det att kapa ytterröret lika långt som spindeln, samt en jäkla åtdragning av muttern. följ detta och du bör inte få problem.
 
Krilleman
Elvatrettio skrev:
För VA's utkastare gäller det att kapa ytterröret lika långt som spindeln, samt en jäkla åtdragning av muttern. följ detta och du bör inte få problem.

NEJ NEJ NEJ

Aldrig: "Samt en jäkla åtragning av muttern"

JA JA JA
Följ den tydliga installationsanvisningen som förklarar 360º åtdragning av 18mm muttern efter hand-åtdragning!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Krilleman
Byggis1976 skrev:
....ni kan tänkas ha rätt. Vi kanske blev lurade. Min bättre hälft har nog kvittot så jag måste vänta tills han kommer hem. Så, nu har vi ingen backventil? Är det resultatet...

Hittar tyvärr inte kvittot. Men om det inte fanns en "rak fläns" så skulle det väl inte gå att stänga kranen, vilket går. Eller tänker jag fel.....
Synd att du inte hittade kvittot. Men enligt VA:s egna katalog så finns det ingen "reservdel" av denna koppling. Det närmaste är 1947523 (kromad vinkel 18x15) men ska vara till deras badrumsfördelare enligt katalogen. Din del är inte kromad!
 
Kan det vara en vinkel till en FMM dom har fått? Fast då passar väl inte muttern? Vet inte om det är samma dimension på röret heller iofs.
 
Krilleman
Nej, FMM har 22mm rör. VA har 18mm.

Det är någon typ av 18xR15 vinkel TS har. Men jag gissar på att dom fått med sig 1942036 hem.
 
krilleman_215 skrev:

NEJ NEJ NEJ

Aldrig: "Samt en jäkla åtragning av muttern"
Citerar en av Gustavsbergs åtagare av reklamationer i Göteborgstrakten med "en jäkla åtdragning". Han menade på att folk ofta drog för löst. Och normalt sett ska man inte dra tills det smakar blod, så jag förstår din protest.
 
Vi kommer nog köpa en helt ny och glra om hela skiten vid tvättstugan innan vintern. Läropengar! Troligtvis billigare ändå än att ta hit en röris.......

....de skrattade åt oss i butiken dock när vi ville ha extra rör, ballofix och om det skiter sig helt plombering.
 
krilleman_215 skrev:
Synd att du inte hittade kvittot. Men enligt VA:s egna katalog så finns det ingen "reservdel" av denna koppling. Det närmaste är 1947523 (kromad vinkel 18x15) men ska vara till deras badrumsfördelare enligt katalogen. Din del är inte kromad!
Hur påverkar det då...den verkar ju funka....
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Krilleman
Det kan absolut fungera och det verkar tydligen göra det. Personligen skulle jag inte vilja ha det så, kalla det för "rörmokeri-nörderi" eller kanske inte.

Men det är ju inte en originaldel för utkastaren så framtida problem kan du inte hävda garanti/försäkringspengar.
 
Jag tror inte det är den kopplingen som löser problemet, en "vanlig 18x15 1139" har inte samma stopp i botten, vilket gör att tätningen sker. så att byta ut den mot en sådan lär nog bara ge dig mer problem.
 
Mikael_L
Just nu är jag väldigt glad.
Mikael_L skrev:
Mmmm, medveten om detta.
Jag har en utkastare monterad sedan förra året, men då jag förlagt den speciella vinkeln så har projektet stannat där. :mad: :(

Så jag måste dra en slang genom tvättstugefönstret varje gång vatten behövs utomhus *morr*
Jag gjorde ett ordentligt ryck i att leta efter delen och samtidigt städa och sortera upp lite i garaget.
Så nu sitter jag här med ett saligt flin och håller i en liten påse med diverse delar till min utkastare. :) ;)

Det var förövrigt tydligen en Vatette-utkastare jag har.

Och bruxen låg där med, så nu ska jag börja kapa rör. (y)


ps
Och Evy-170146 tackar mig för att köpet av denna produkt, och har kontrollerat och packat.
Det låter bra. :)
 
  • vatette-utk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.