Fiano1 Fiano1 skrev:
Stenullsmatta är det något du hört talas om? Funderar på vilket som isolerar bäst Perlite eller stenullsmatta?
Det kallades elefantmatta förr i tiden och är en typ av markisolering.
Kompakt mineralull som behandlast för att bli fuktavvisande.
Jag har en tunnare sådan i mellanbjälklag och som efter en vattenläcka tog ett år att avfukta med turbiner och avfuktare.
 
Varför menar du att stenullsmatta skulle vara bättre än PIR isolering.
Förklara gärna begreppet om varför PIR inte skulle lämpa sig.
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Stenullsmatta är det något du hört talas om? Funderar på vilket som isolerar bäst Perlite eller stenullsmatta?
Mitt råd är att undvika stenullsmatta så lång det går!
Perlite ha lite sämre isolervärde men då du inte ska ha golvvärme så kvittar det egentligen.
Är du säker på att befintlig platta är torr året om så kör på cellplast/PIR sen gjuten kaka på.
 
Needas Needas skrev:
Mitt råd är att undvika stenullsmatta så lång det går!
Perlite ha lite sämre isolervärde men då du inte ska ha golvvärme så kvittar det egentligen.
Är du säker på att befintlig platta är torr året om så kör på cellplast/PIR sen gjuten kaka på.
Tack, har kontaktat ett företag gällande PIR då jag ställt några frågor. Under tiden fortsätter jag leta alternativ. Gällande PIR så är jag fortsatt skeptisk tills jag fått svar på mina frågor från företaget.
 
Pir skivorna är diffusionstäta så det stoppar eventuell markfukt att komma upp
 
Måste bara kommentera takvärme. Det är det sämsta uppvärmningsalternativet, och kommer garanterat att göra golven kalla, även med isolering.

Varför i hela friden takvärme? Trodde att det gravt feltänkta konceptet dog förra århundradet.

Varför inte vanliga vägghängda radiatorer, eller golvvärme?
 
  • Gilla
mankot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.