Y
Vet inte hur stora markerna är, inte så överdrivna ytor i sig.
Har inte riktigt hittat rätt papper än, eller rättare sagt har jag inte letat än.
** vatten och värme känns som en väldigt viktig grund för mig, har dels lätt för bli sjuk av kyla, kan ju inte stöna runt fullt (ytter)påklädd hela tiden inne i huset ju, hehe.. duscha är ju en sak, kan man ju göra på jobbet...


Har storstädat huset idag och blev allt mer avslappnad och bekväm, förvisso fick jag ju ha ruskigt massa kläder på mig och ändå frös jag. Vågade testa elda i pannan med fick då inte fart i det. Men bara detta att jag vågade är ett framsteg. hehe. Pluss att jag pillade runt på elpannan och höjde lite, får se om jag kan lura till mig lite värme ändå.

Jo säger revisorn att jag kan ha råd så satsar jag nog på detta. (vi sfår se i slutet av veckan)

Kul att samtliga mer eller mindre var positiva iaf. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Yrrol skrev:
Kul att samtliga mer eller mindre var positiva iaf. :)
Jodu, det här är ju byggahus.se, inte något lägenhetsforum ... :D


Personligen skulle jag också valt gården, varenda dag i veckan, bara läget fungerar tillräckligt bra m.a.p arbetsresor osv.
Men jag ska inte sticka under stol med att du förmodligen finner att det blir väldigt mycket att fixa och ta hand om, innan det börjar rulla på i ett någorlunda normalt husliv (och även då finns det hela tiden saker att göra).
Det kan även rulla iväg rätt mycket pengar ifall man inte är såpass händig att man fixar det mesta själv. I t.ex. vedpannetråden får jag ingen känsla av att du är en som fixar det mesta. Å andra sidan kan jag inte tänka mig att någon som renoverat en eller flera bilar har tummen speciellt centrumplacerad. Så egentligen tror jag att du så småningom kommer fixa det allra mesta. :)

Gården kommer troligen ge dig fina utvecklingmöjligheter i framtiden, om du bara söker dom.

Men swetrot's råd är riktigt bra, börja lite i den änden, du måste ju ha koll på ekonomin, sen får du väl låta hjärtat avgöra. ;)
 
Y
Nu var det ju första gången jag rörde en ved-panna ju, och det tog sig nästan. :)
Hade ingen yxa att göra tillräckligt tänd-flis bara. Eller tålamod.
-Kollade luft i element och kollade cirkulationspumpen, de var okej iaf. Får se om den stackars ensamma elpatronen klarar värma upp elementen under natten. Markeringarna är bortslitna så vet inte vilken tämp jag ställer, samt tempmätaren är kass också så vet inte aktuell värme heller - stönigt.

Men det är sant, jag är orsäker av mig och vill helst att någon visar mig första gången, eller så har jag en tendens att läsa på lite förmycket istället för att direkt bara gå ut och utmana ödet.
-Fast jag hoppas att steget in i villavärlden och självständigheten kommer ge mig helt annat självförtroende.

Turligen så är jag omgiven av rätt sorts yrkesmän, resurser och rabatter via jobbet så det ska nog kunna lösa sig om det vore något. Sen har jag ju er också. :)

-Tänk vad snopen jag kommer bli om revisorn räknar ut att jag inte har råd, så som jag gått och drömt nu om allt som ska förbättras. :)
Men det blir nog bra på ett eller annat sätt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Yrrol skrev:
Men det är sant, jag är orsäker av mig och vill helst att någon visar mig första gången, eller så har jag en tendens att läsa på lite förmycket istället för att direkt bara gå ut och utmana ödet..
Nä, man föds ju inte med kunskaperna, direkt.

Jag tror att det beror till 99% på intresse.
Är man bara normalhändig, men vill lära sig, så finns det nästan inget i ett hus som man inte har bra koll på ganska snabbt.

Jag tror inte det kommer bereda dig några större problem. Men i början kan det nog kännas lite uppförsbacke, det är väl såpass mycket att ta reda på, på en gång. Men om nåt år sitter du och snackar optimala shuntinställningar, laddning av acctank osv med någon annan vednörd. :)
 
Behåll gården!


Kan man laga bilar kan man nog lära sig laga hus! Och eldningen och allt det där kan man lära sig och blir bättre och bättre på.

Ta det med ro, allt går att lösa om ekonomin tillåter det.

Hoppas det funkar! Det låter väldigt roligt.
 
Nu bor jag själv ute på landet men... Gården kommer nog vara billig i längden och om det dessutom finns mark till som du kanske kan stycka av så är väl saken biff? Det jag menar är att om du oroar dig för kostnaderna men har mark så bör du kunna få in pengar antingen genom avstyckning eller hugga skog. Finns skog hugger du subventionerat första året...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.