gaia: Där tror jag du har helt rätt faktist. Fullt flås är ju såklart det bästa!

Däremot glömde du att man ju inte har några som helst uppstartsförluster där kan ju en vanlig panna skicka rätt mycket i onödan.

Jag _har_ en acctank så det kan ju vara därför min anläggning funkar bättre än din (gjorde) dock är den såpass liten att när det blir för kallt så tappar huset temp för mycket för att det ska vara roligt.

Vedförbrukning är lustigt, många som eldat ved (i många år dessutom) hade för lite ved. Det krävs inte mycket tempvariation för att veden ska gå åt i ganska mycket större mängd. De senaste åren har ändå vart relativt milda på förvintern.
 
Redigerat:
v-g skrev:
Jag _har_ en acctank så det kan ju vara därför min anläggning funkar bättre än din (gjorde) dock är den såpass liten att när det blir för kallt så tappar huset temp för mycket för att det ska vara roligt.
no ja, acken hjälper ju jättemycket även om den inte lagrar så mycket. Du kan reglera förbränning i din förugn mycket mjukare och slipper startförluster.

Vi märkte att veden försvann i det blå ändå fast det var inte sååå kalt så för oss blev det en märkbar besparing ( ej i pengar men i vedhantering ) att byta till ny system. Nu har vi också fått ett litet fördel - värmeförluster från tanken håller källaren lagom torrt också på sommaren . Saknar ibland den goa förugns värmen i källaren men är överlycklig att den gamla kombi sot-panna är borta :).
gaia
 
Nyman: Ta lite kort på din förugn och visa oss. Det finns kompetenta snubbar här som kan säga om du kan laga upp eller inte. Du måste veta vad du vill. Ska din panna bytas ut inom några år så elda vidare med dina grejjer o gilla läget. Vill du elda vidare i många år så gör det bra. Vad jag lärt mej under mina år som vedeldare är att utan tank kan man lika gärna köra med elpatron. En tank att elda emot har många fördelar. Effektivare, säkrare och bekvämare. Säkert mera fördelar som jag inte kommer på nu. Du kanske rent av ska elda vidare i din förugn OCH koppla in tanken du har.
 
Staffans2000
Hejsan "Nyman".

Du tänker fel. Det är inte "antingen eller". Du skall använda din förugn tillsammans med ackumulatortank. Du skall inte ta bort förugnen och elda i pannan, då tar du bort en effektiv modern undförbränningsteknik och ersätter den med ett "Hedenhös" dito med minder vedutrymme och lägre verkningsgrad. Om du gör som jag och ex.vis. "CHEMAS" föreslår kommer du att undra: "varför i hela friden har jag inte gjort det här tidigare"? Du halverar din vedförbrukning och rännandet ner i källaren.

Sök på "förugn" i forumet och begrunda att, de som klagar på densamma, eldar utan ackumulatortank.

Här är en av mång länkar.

http://www.byggahus.se/forum/biobra...ler-daligt-alternativ.html?highlight=f%F6rugn

Med vänliga hälsningar: Staffan
 
Jag har bestämt mej för att fortsätta elda i förugn, ska bara försöka få tag på en bättre begagnad.
Det har ju funkat bra hittills, bara att min nuvarande förugn börjar bli sliten.
Ang ack-tank, så får jag se hur jag gör, inte omöjligt att jag kopplar in den oxå.
Men behöver jag inte ha en "laddomat" eller vad det nu heter ifall det ska funka på en smidigt sätt med tanken?
 
Staffans2000
Det går "tillräckligt" bra med en trevägs handjagad shunt som du vrider på två ggr. under uppeldningen, samt att du kopplar tanken som en förstorande del av pannan. På tankreturen moterar du en cirkulationspump som får gå hela tiden för att under eldningen värma tanken, och efteråt värmer den pannan.
Denna budgetvariant använde jag under min förugnsera, och det fungerade i all sin enkelhet bra.

Ladkoppl och vv. + värme uttaget från tanken som jag har nu, är naturligtvis bättre.
Men hur som hälst är ändå den installationsmässigt enklaste varianten avsevärt fördelaktigare än ditt nuvarende uppvärmningssystem.

Staffan
 
Staffans2000
Använd dig av 22mm. kopparrör. köp en beg. cirk.pump. på blocket. Rör och kopplingar köper du ex.vis. från Rinkaby rör. Du bör komma undan med en kostnad på tre - fyra tusen.
Att inte koppla in acktanken, skulle en ociviliserad barbar kalla för korkat. Ett sådant burdust språkbruk nyttjas ej av míg. däremot, minder välövervägt.

Staffan
 
för 3000-4000 skulle ja hellre satsa på en laddomat 4030. det går inte att göra det smidigare och enklare än så,. inget krongel,.
 
Är det laddomat 4030 jag ska använda mej av ifall jag vill koppla in acc-tanken till pannan/förugnen.

Hur stort expansionkärl är absolut det minsta jag måste ha till en 500l tank?
Det finns 7 st radiatorer i huset + ett hetvatten element i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.